اخباراخبار بین المللخبر فوری

افزایش ۳ برابری درخواست یوآن در ۵۰ بانک روسیه

ادامه روند کاهش بهره در حساب‌های دلاری و یورویی در صورت تمدید محدودیت‌های ارزی

 

با بالا رفتن تقاضا برای سپرده‌های یوآن در روسیه، انتظار می‌رود تقاضا برای دلار و یورو کاهش بیشتری پیدا کند.

تعداد مؤسسات بانکی در روسیه که به مشتریان خود این امکان را می‌دهند که با یوان چین پس‌انداز کنند، در حال افزایش است. این روند همزمان با کاهش تقاضا برای سپرده‌های دلاری و یورویی آمریکا در بحبوحه اعمال محدودیت‌های ارزی است که باعث انتقال وجوه به حساب‌های بانکی در خارج از کشور شد.

با درنظر گرفتن محدودیت‌ها در مورد کاری که می‌توانند با پول خود انجام دهند، حالا دیگر تعداد کمتری از روس‌ها می‌خواهند حساب‌های بانکی خود را با استفاده از ارزهای اصلی غرب باز کنند. 

روزنامه ایزوستیا (Izvestia) در مقاله‌ای نوشت: «داده‌های مربوط به بانک‌های روسیه نشان می‌دهد که حدود نیمی از کل پس‌اندازهای ارزی در بانک‌های روسیه در سال ۲۰۲۲ به حساب‌های بانک‌های خارجی منتقل شده است و سود سپرده‌های جدید به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.»

به گفته آنا روماننکو، مدیر ارتباطات در بازار مالی Vbr.ru، انتظار کاهش گسترده در تقاضا برای سپرده‌ها به دلار و یورو وجود دارد. این کارشناس خاطرنشان کرد: «تعداد بانک‌های حمایت‌کننده از سپرده‌گذاری به این ارزها نیز کاهش یافته است. در حال حاضر، بانک‌های کمی هستند که چنین حساب‌هایی باز می‌کنند.»

روماننکو خاطرنشان کرد: «طبق داده‌های ما، تا ژانویه سال جاری، تعداد درخواست‌های آنلاین برای سپرده‌گذاری به دلار و یورو در دو سال گذشته به حداقل رسیده است». او توضیح داد در حالی که به دلیل تضعیف ارزش روبل در ماه مارس، علاقه به دلار به طور موقت افزایش یافته است، تقاضا برای یورو همچنان پایین است.

ادامه روند کاهش بهره در حساب‌های دلاری و یورویی در صورت تمدید محدودیت‌های ارزی

از جمله دلایل این روند محدودیت ۱۰ هزار دلاری برای برداشت است که تا ۹ سپتامبر ۲۰۲۲ وجود داشت. علاوه بر این، روس‌ها تنها در صورتی می‌توانند دلار برداشت کنند که قبل از ۹ مارس ۲۰۲۲ به حساب آنها واریز شده باشد، در حالی که هر مبلغی که به تازگی بستانکار شده باید قبل از برداشت به روبل تبدیل شود. 

به عقیده روماننکو «اگر محدودیت‌ها تمدید شوند، بهره در چنین سپرده‌هایی همچنان کاهش خواهد یافت.»

در عین حال، این کارشناس معتقد است که افزایش تقاضا برای یوان چین به عنوان ارز جایگزین قابل انتظار است. آنا روماننکو تاکید کرد که ۴۹ بانک در دولت روسیه در حال حاضر چنین پیشنهادهایی دارند.

از ماه مارس، ما شاهد افزایش تقاضا برای یوان بوده‌ایم–علاقه به ارز چین در یک ماه سه برابر شده است و به افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصدی خود به صورت هفتگی ادامه می‌دهد. جذابیت جذابیت ماجرا به همین جا ختم نمی‌شود–می‌توانید سپرده‌هایی با نرخ تا ۳٪ پیدا کنید.

گزارش‌ها در ماه مارس نشان داد که یوان جایگزین یورو در میان سه ارز برتری است که روس‌ها برای پس‌انداز خود ترجیح می‌دهند. بر اساس مطالعه پورتال مالی Finam، هفده درصد از افراد دارای ارز چینی و ۸ درصد دارای پول اروپایی بودند. این در حالیست که بیش از یک سوم روبل را انتخاب کردند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا