اخبار آلت کوین هااخبار بین الملل

دعوای Gemini و Genesis بر سر بدهی میلیارد دلاری

با توجه به ورشکستگی‌های اخیر و کم‌شدن اعتماد سرمایه‌گذاران، به نظر می‌رسد ماجرای جدیدی در جریان است. این ماجرا دوقلوهای صرافی Winklevoss Gemini’s (تایلر و کمرون وینکلوس) و Barry Silbert، مدیر عامل گروه ارز دیجیتال (DCG)–شرکت مادر سازنده بازار ارزهای دیجیتال و وام دهنده جنسیس–را درگیر خود کرده است. 

در دوم ژانویه، Cameron Winklevoss نامه‌ای سرگشاده به بری سیلبرت نوشت که در آن ارزیابی صریحی از رویه‌های تجاری موجود DCG ارائه کرد و به او یادآوری کرد «۴۷ روز از توقف برداشت‌ وجه Genesis می‌گذرد». او ادامه داد: «در ۶ هفته گذشته، ما هر کاری از دستمان بر می‌آید انجام داده‌ایم تا با حسن نیت و به شیوه‌ای مشارکتی با شما تعامل داشته باشیم تا به یک راه‌حل توافقی برای بازپرداخت ۹۰۰ میلیون دلاری که بدهکار هستید برسیم.» این نامه نشان می‌دهد که مبلغ فوق به‌عنوان بخشی از برنامه Gemini’s Earn به جنسیس به‌عنوان وام داده شده که به مشتریان این امکان را می‌دهد تا ۷/۴ درصد بازدهی سالانه ارزهای دیجیتال را کسب کنند. سپس کامرون با اشاره به توییت دیگری اظهار کرد از سیلبرت درخواست کرده که «علناً متعهد شود» تا مشکل را تا هشتم ژانویه حل کند–درخواستی که ظاهراً توسط او، حداقل در توییتر، نادیده گرفته شد.

 

تنش‌ها شدت گرفته است

مشکلات ادامه‌دار جنسیس از این واقعیت ناشی می‌شود که بخش قابل‌توجهی از وجوه آن (به ارزش حدوداً ۱۷۵ میلیون دلار) در یک حساب معاملاتی FTX قفل شده است. پس از فروپاشی دومین صرافی بزرگ کریپتو در اواخر سال گذشته (FTX)، این شرکت مجبور شد برداشت‌های خود را در ۱۶ نوامبر متوقف کند، و طبق گزارش‌ها، تنها یک هفته بعد از آن تاریخ از خدمات مشاوره بانک سرمایه‌گذاری Moelis & Company استفاده کرد تا خود را از این مخمصه نجات دهد.
مدیر عامل موقت جنسیس، Derar Islim در نامه‌ای در هفتم دسامبر به مشتریان گفت که «به جای چند روز هفته‌ها طول می‌کشد تا به مسیری رو به جلو برسیم». در پاسخ، Winklevoss و شرکا بانک سرمایه گذاری Houlihan Lokey را استخدام کردند تا چارچوبی را طراحی کنند که با آن بتوانند «مشکلات نقدینگی خود را حل کنند» و مانع از بازپرداخت وجه به اعضای برنامه Gemini’s Earn شوند.
اوضاع زمانی بدتر شد که در تاریخ ۲۷ دسامبر، سرمایه‌گذاران از تایلر و کمرون وینکلوس به دلیل وجوه بلوکه شده در برنامه Earn شکایت کردند و آن دو را به کلاهبرداری و چندین تخلف از قوانین اوراق بهادار ایالات متحده متهم کردند. پس از آن، سیلبرت در دوم ژانویه به اصرارهای کمرون در توییتر پاسخ داد و خاطرنشان کرد که Genesis قبلاً در مورد پیشنهاد Gemini اقدام کرده و در عین حال درمورد پرونده DCG ادعای بی‌گناهی کرده، و به صراحت اعلام کرده است که شرکت به Genesis پرداخت معوقه نداشته است. کمرون در توییتی به او پاسخ داد.

توییت دعوای جمینی و جنسیس

Gemini برنامه Earn را با Genesis فسخ می‌کند

پس از هفته‌ها آشفتگی، در دهم ژانویه، تایلر و کمرون وینکلوس ایمیلی را برای کاربران ارسال کردند و به آنها اطلاع دادند که Gemini دو روز قبل برنامه Earn را با Genesis به اتمام رسانده است. این اقدام آخرین مورد از اقداماتی بود که بین طرفین این ماجرا شکل گرفت. در متن این ایمیل چنین آمده است:« بر اساس این نامه به شما اطلاع می‌دهیم که Gemini–به‌عنوان یک نماینده از طرف شما–قرارداد وام اصلی (MLA) بین شما و شرکت جنسیس گلوبال کپیتال را فسخ کرده است که از هشتم ژانویه ۲۰۲۳ لازم‌الاجرا است.»
در ادامه این پیام افزوده شد که جنسیس باید فوراً دارایی‌های برجسته‌ای را که در ارتباط با این برنامه است پاک کند؛ برنامه‌ای که تا ماه گذشته به کاربران تا ۸ درصد سود در دارایی‌های رمزنگاری‌شان را ارائه می‌داد.
در حال حاضر، مشتریان می‌توانند موجودی درآمد خود را در ستون «در انتظار» مشاهده کنند، زیرا مقامات Gemini به دنبال راهی برای بازگرداندن پول مشتریان در اسرع وقت هستند. در این ایمیل آمده است: «بازگرداندن دارایی‌های شما بالاترین اولویت ما است و ما با ضرورت تمام به کار خود ادامه می‌دهیم».

در نهایت، Gemini در ادعایی که در هشتم ژانویه در دادگاه و در پاسخ به شکایت دسته‌جمعی ارائه شده توسط مشتریان Gemini Earn ارائه شده است، می‌گوید که مانند مشتریان خود، این شرکت نیز قربانی رفتار Genesis و گروه DCG بوده و ادعا می‌کند که مدیران اجرایی شرکت «متهمانان را در مورد Genesis، وضعیت مالی و همچنین توانایی آن برای ایفای نقش به عنوان یک وام‌گیرنده مسئول در برنامه Gemini Earn گمراه کرده بود».

صرافی Gemini تمامی اتهامات وارده به مشتریان خود را رد کرده و گفته است که همه آنها توافقنامه‌ای را برای «درخواست حکمیت مربوط به برنامه Gemini Earn» امضا کرده‌اند و ادعاها و علل مختلف اقدامی که توسط شاکیان مطرح شده‌اند نباید تا زمان حضور Genesis در این قضیه مورد دادخواهی قرار بگیرند.

 

کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا Genesis و Gemini را متهم می‌کند

در دوازدهم ژانویه، کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) صرافی Gemini و Genesis را متهم به فروش اوراق بهادار ثبت نشده به عنوان بخشی از پیشنهاد برنامه Earn کرد. طبق گفته این نهاد نظارتی، Genesis دارایی‌های جمع‌آوری شده از کاربران Gemini را قرض داد و در عین حال بخشی از سود را به Gemini بازگرداند، با این که این صرافی حدود ۴ درصد کارمزد نماینده را کسر کرده و باقی‌مانده سود را به مشتریانش برمی‌گرداند. به گفته مقامات SEC، جنسیس ملزم به ثبت این برنامه به عنوان یک عرضه اوراق بهادار بود و رئیس کمیسیون، گری جنسلر (Gary Gensler) اضافه کرد که این هزینه‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که به لیست اقدامات قبلی انجام شده اضافه شوند تا «پلتفرم‌های وام‌دهی رمزارز و سایر واسطه‌ها» به ضرورت پایبندی به قوانین اوراق بهادار توسط آژانس نظارتی آگاه شوند.

این کمیسیون اعلام کرد که برنامه Earn تأثیر مستقیمی بر روی ۳۴۰ هزار سرمایه‌گذار داشته و افزود که تنها بین ژانویه تا مارس ۲۰۲۲، صرافی Gemini رقم ۲/۷ میلیون دلار به‌عنوان کارمزد حق نمایندگی دریافت کرده است. این در حالیست که این شرکت از دارایی‌های مشتریان برای تسهیل فعالیت‌های مختلف وام‌دهی و همچنین به‌عنوان وثیقه شخصی استفاده می‌کند. در طول همین مدت سه ماهه، آژانس ادعا کرد که جنسیس ۱۶۹/۸ میلیون دلار سود به دست آورده و ۱۶۶/۲ میلیون دلار به مشتریان (از جمله Gemini) به‌عنوان سود پرداخت کرده است. برخی از حامیان اصلی Genesis شامل صندوق تامینی رمزارز Three Arrows Capital و Sam Bankman-Fried’s Alameda Research بودند؛ دو نهادی که اکنون تقریباً بی‌ارزش هستند.

مسیر پیش رو ناهموار است

برای داشتن یک دید کلی بهتر از موضوع، کوین تلگراف با راشل لین (Rachel Lin)، یکی از بنیانگذاران و مدیر عامل SynFutures–یک صرافی غیرمتمرکز برای مشتقات رمزنگاری–در این بار گفت‌وگو کرد. به نظر او، جنسیس نتوانست به درستی از ریسک‌های پرتفولیوی خود محافظت کند و خزانه‌داری خود را مدیریت کند و مانع از این شود که ترازنامه‌هایش تحت‌تأثیر اتفاقات مربوط به FTX قرار بگیرد. او افزود: «سیلبرت هنوز به‌طور کامل این شکست را قبول نکرده است، زیرا برخی افراد اقدامات اخیر او را به‌عنوان یک تاکتیک توقف در جستجوی نقدینگی در شرایط اضطراری تلقی می‌کنند. به جای اینکه اقدامات صرافی Gemini و کامرون وینکلوس، یکی از بنیانگذاران آن را به عنوان هنرنمایی تبلیغاتی بدانند، هر دو طرف باید سپرده‌های کاربران را در اولویت قرار دهند، چرا که به‌صورت قراردادی تعهداتی دارند.»

در حالی که فسخ قرارداد وام اصلی Gemini با Genesis ممکن است راهی برای رد سرزنش و ایفای نقش قربانی در این ماجرا باشد، لین معتقد است که این حرکت در درازمدت ممکن است برای سپرده‌گذاران Earn یک سرمایه مثبت باشد، زیرا فشار مضاعفی بر Gemini وارد می‌کند تا بدهی خود را به Gemini بپردازد.

لین خاطرنشان کرد: «صرافی Gemini در این ماجرا بی‌تقصیر نیست. اگرچه این شرکت ادعا کرد که بررسی‌های لازم را روی جنسیس انجام داده است، اما واضح است که این بررسی‌ها کافی نبوده. در نتیجه، Gemini باید حداقل بخشی از مسئولیت برنامه از کار افتاده Earn را بر عهده بگیرد.»

بنیانگذار و مدیر ارشد فناوری شرکت فناوری بلاک چین AllianceBlock، به‌نام Matthijs de Vries بیان کرد اگرچه تشخیص حقیقت در این وضعیت مشکل است، اما چندان اهمیتی هم ندارد، چرا که این موضوع یک بار دیگر مشکل واضح تمرکزگرایی را برجسته می‌کند. او افزود: «اعتماد کردن به افراد به جای قراردادهای هوشمند به این معنی است که به مردم اعتماد می‌کنید، نه فناوری. همه مسائلی که در سال ۲۰۲۲ دیده‌ایم و همچنان شاهدش هستیم، نیاز به حضانت شخصی را بیش از پیش برجسته می‌کند. آنچه که اهمیت دارد در اختیار داشتن دارایی‌های خود و توانایی مدیریت این دارایی‌ها به روش دلخواه هر فرد است.»

او همچنین اظهار داشت که تاکتیک‌هایی که سیلبرت استفاده می‌کند، ظاهر خوبی برای شرکت ندارد. همچنین، به‌جای اینکه صرفاً به دنبال این باشیم که تقصیر را به گردن یک شخص یا یک طرف ماجرا بیندازیم، باید از این موضوع درس بگیریم. او در پایان گفت: «بلاک‌چین برای غیرمتمرکز شدن ساخته شده است؛ پس به دارایی‌های خود اعتماد کنید، نه به افراد قدرتمند.»

جرمی اپستاین (Jeremy Epstein)، مدیر ارشد بازاریابی Radix–یک پلتفرم قرارداد هوشمند برای امور مالی غیرمتمرکز (DeFi)–عقیده مشابهی دارد. به باور او نیاز به وجود کیف پول‌های شفاف و شفافیت ناشی از یک سیستم مالی غیرمتمرکز احساس می‌شود. از نظر او، وقتی نهادهای متمرکزی وجود داشته باشند که بتوانند کتاب‌های خود را پشت دیوارها پنهان کنند، اعتماد کردن دشوارتر می‌شود و همین موضوع اعتبار این صنعت را بیشتر خدشه‌دار می‌کند.

در نهایت، لیو شنگ، توسعه‌دهنده اصلی Opside–یک معماری سه لایه چند زنجیره‌ای برای اپلیکیشن‌های Web3 با کارایی بالا–بیان کرد تا زمانی که DeFi و سازمان‌های مستقل غیرمتمرکز وجود دارند، این نمونه‌ها هرگز امکان بروز پیدا نمی‌کنند، چرا که کاربران مجبور نیستند در زمانی که به دنبال سود هستند، مالکیت خود را واگذار کنند.
«امیدواریم که این انفجار درونی ارائه‌دهندگان خدمات متمرکز ما را یک قدم به اقتصاد غیرمتمرکز نزدیکتر کند؛ جایی که در آن حرص و طمع می‌تواند در فضای شفاف‌تری مدیریت شود. اگر زیرساخت‌های مناسبی ایجاد کنیم، امید داریم که بتوانیم سرمایه‌گذاران خرد را متقاعد کنیم که معامله با نهادهای غیرمتمرکز امن‌تر است.»
به‌نظر می‌رسد که آخرین اقدامات SEC مسیر کل داستان را تغییر داده است، به‌ویژه زمانی که تایلر وینکلوس در سیزدهم ژانویه گفت که Gemini در حال یافتن راه‌حلی برای مشکلات مداوم مشتریانش است و این اقدام SEC کاملاً غیرضروری است. او در توییتی اعلام کرد:

Tyler Winklevoss
با آشکار شدن جزئیات بیشتر در مورد این پرونده، ادامه وضعیت این دو شرکت و همچنین صنعت دارایی‌های دیجیتال جالب‌تر خواهد شد، به خصوص با توجه به اینکه بازار با کمبود شدید اعتماد سرمایه‌گذار مواجه است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا