اخبار آلت کوین ها

میم کوین‌ها: مسیری به سوی ثروت یا یک قمار مخاطره‌آمیز؟

مارکوس تیلن می‌گوید فعالیت کاربران در بازار میم کوین‌ها مثل انجام بازی بخت‌آزمایی است.


مارکوس تیلن از پلتفرم ماتریکسپورت (Matrixport) در مصاحبه با کوین تلگراف می‌گوید: «برای عده‌ای خوش‌شانس، میم کوین‌ها می‌توانند
مسیری به سوی ثروت باشند، اما برای دیگران صرفاً یک قمار مخاطره‌آمیز هستند.»

سرپرست تحقیقات ماتریکسپورت می‌گوید خریدن میم کوین مثل بازی Powerball (یک بازی بخت‌آزمایی آمریکایی) است که در آن بسیاری از خریداران به امید به دست آوردن پولی که قرار است زندگی آنها را متحول کند بازی می‌کنند، اما تنها تعداد کمی از آنها برنده می‌شوند.

در هفته گذشته مجدد شاهد افزایش قیمت میم کوین‌ها بودیم. توکن‌هایی مانند پپه (PEPE) و Milady علیرغم اینکه کاربری چندانی ارائه نمی‌کنند، افزایش قیمت‌های خیره‌کننده‌ای داشته‌اند.

مارکوس تیلن در این باره افزود: «مطالعات متعددی در مورد نحوه بازی بیشتر افراد در طبقات اقتصادی-اجتماعی پایین انجام شده است که نشان می‌دهد لاتاری و قمار کردن برای آنها حکم وسیله‌ای را دارد که آنها را از طبقه اجتماعیشان بالاتر ببرد.»

او باور دارد که این افراد به دنبال پول زیاد در مدت زمان کوتاه هستند و همین رویه را در دنیای ارزهای دیجیتال هم پیش گرفته‌اند. 

یکی از میم کوین‌هایی که اخیراً توجه علاقه‌مندان را به خود جلب کرده است، پپه (PEPE) است؛ یک رمزارز که ایده آن از میم Pepe the frog آمده است. این میم کوین در ۱۴ آوریل راه‌اندازی شد و تنها چند هفته بعد در ۵ مه به اوج ارزش بازار ۱/۸۳ میلیارد دلاری خود رسید.

قیمت این توکن تقریباً به همان سرعتی که افزایش یافت کاهش پیدا کرد. با این حال، طبق آمار سایت coingecko، از اوج قیمت خود در تنها پنج روز ۵۷ درصد کاهش یافت و ارزش بازار آن در حال حاضر به زیر یک میلیارد دلار رسیده است.

قیمت توکن Pepe از زمان راه‌اندازی آن در ۱۴ آوریل
قیمت توکن Pepe از زمان راه‌اندازی آن در ۱۴ آوریل – منبع: CoinGecko

با این حال، نباید عامل «سرگرمی» را در خرید میم کوین‌ها دست کم گرفت.

دکتر آناستازیا هرونیس، روانشناس بالینی که در اعتیاد به قمار تخصص دارد، معتقد است که سرمایه‌گذاران جوان‌تر احتمالاً با «فاکتور سرگرم‌کننده بودن» میم کوین‌ها در این بازار فعالیت می‌کنند.

بسیاری از سرمایه‌گذاران رمزارز ممکن است برای عضویت در یک جامعه یا صرفاً بخاطر سرگرمی، میم کوین خریداری کنند.

با این حال، هرونیس به بسیاری از افرادی که امیدوارند از سرمایه‌گذاری‌های خود سود ببرند، هشدار داد:

«میم کوین‌هایی مانند پپه ممکن است سرگرم‌کننده باشند، اما معمولاً سرمایه‌گذاری‌های بسیار پرخطری محسوب می‌شوند و در درازمدت می‌توانند ارزش ذاتی خود را از دست بدهند. سرمایه‌گذاران اساساً روی محبوبیت آن قمار می‌کنند و همین امر اصول سرمایه‌گذاری را زیر سؤال می‌برد.»

در یک بیانیه، لوکاس کیلی، مدیر ارشد سرمایه‌گذاری در پلتفرم ثروت دیجیتال Yield App، استدلال کرد که برخلاف بیت کوین، اتر و استیبل کوین‌ها، میم کوین‌ها اصول اولیه یکسانی ندارند. قیمت آنها صرفاً توسط عوامل خودسرانه مانند احساسات جامعه هدایت می‌شود و پیش‌بینی آنها تقریبا غیرممکن است.

لوکاس کیلی گفت: «حتی در مورد بهترین نمونه‌های میم کوین نیز امکان تشخیص الگوهای واضح وجود ندارد.»

حرفه ای‌ها و نهنگ‌ها نیز با حس FOMO دست و پنجه نرم می‌کنند

غیرقابل پیش‌بینی بودن میم کوین‌ها به این معنی نیست که فرصتی برای بازدهی بزرگ وجود ندارد. سرمایه‌گذاران حرفه‌ای و نهنگ‌های کریپتو نیز در بازار میم کوین‌ها فعالیت کرده‌اند و به این کار ادامه خواهند داد.

بر اساس داده‌های شرکت تحلیل بلاک چین Lookonchain، شخصیت Machi Big Brother که شخصیت آنلاین کارآفرین سابق فناوری جفری هوانگ است، در چند روز گذشته در مجموع ۷۳/۴ اتریوم، معادل تقریباً ۱۳۷ هزار دلار پپه خریداری کرده است.

سه نهنگ دیگر نیز در نهم مه پس از کاهش قیمت‌ها شروع به خرید پپه کردند.

مارکوس تیلن گفت: «وقتی قیمت‌ها بالا باشد، خرید این میم کوین‌ها منطقی است. اگر به طور ناگهانی اخبار و حواشی زیادی پیرامون این میم کوین‌ها ایجاد شود، این سرمایه‌گذاران نیز باید به جو موجود توجه کنند.»

او همچنین به سرمایه‌گذاران میم کوین‌هایی مانند پپه هشدار داد که تیم توسعه این میم کوین‌ها ناشناس است و هیچ نقشه راه قابل تشخیصی ندارند.

«چیزی که در این بازار باید مدنظر قرار دهیم این است که یک قدم از دیگران جلوتر باشیم و زمانی که شتاب روند قیمت تغییر می‌کند از بازار خارج شویم. به همین دلیل است که هنگام معامله دارایی‌های پرریسک، ایجاد وقفه در معاملات مهم است.»

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا