اخبار تحلیلیاخبار دیفایاخبار صرافی ها

بررسی عملکرد ۵ پروتکل برتر دیفای (DeFi) در ماه مارس

در میان پروتکل‌های برتر دیفای، MakerDAO و Aave دستاوردهای قابل توجهی داشتند، در حالی که Curve و Uniswap از نظر معیار TVL در ماه مارس کاهش پیدا کردند. این مقاله نحوه عملکرد این پروتکل‌ها و سایر پروتکل‌های دیفای (DeFi) را در ماه مارس بررسی می‌کند.

ارزش کل قفل شده (TVL‌) در حوزه رمزارز‌ها نشان‌دهنده مجموع دارایی‌های سپرده‌گذاری (Stake) شده در پروتکل‌های دریافت پاداش‌، سود‌، کوین‌های جدید و توکن‌ها‌ و درآمد ثابت در عرصه امور مالی غیرمتمرکز (DeFi‌) است.

چشم‌انداز دیفای ترکیبی از روندهای مطلوب و نامطلوب در ارزش کل قفل شده (TVL) پنج پروتکل اصلی خود را نشان می‌دهد.

پروتکل‌های Lido، MakerDAO و Aave شاهد افزایش قابل‌توجهی بر اساس معیار ارزش کل قفل شده (TVL) خود در طول ماه مارس بودند، در حالی که Curve و Uniswap کاهش قابل توجهی را تجربه کردند.

ابهامات مربوط به عملکرد این پروتکل‌ها با فروپاشی سه بانک برجسته در آمریکا و تلاش‌های نظارتی اخیر علیه صرافی بایننس به وجود آمد.

ارزش کل قفل شده (TVL‌) دیفای در ۳۰ مارس
ارزش کل قفل شده (TVL‌) دیفای در ۳۰ مارس – منبع: DeFi Llama

ارزش کل قفل شده (TVL‌) اکوسیستم دیفای در ابتدای ماه مارس ۴۹/۶۴ میلیارد دلار بود. در ۱۲ مارس به ۴۲/۹۷ میلیارد دلار کاهش یافت، اما ۱۲ روز بعد به ۵۰/۳۳ میلیارد دلار بازگشت. در حال حاضر، ارزش آن در زمان نگارش این مقاله ۴۹/۹۴ میلیارد دلار است.

ارزش Lido در ماه مارس ۱۳/۴۵ درصد افزایش یافت که باعث شد ارزش کل قفل شده (TVL‌) فعلی ۱۰/۸ میلیارد دلار شود. Lido در حال حاضر بزرگترین پروتکل دیفای محسوب می‌شود که ۲۱/۶٪ از کل ارزش کل قفل شده (TVL‌) اکوسیستم دیفای را تشکیل می‌دهد. علاوه بر این، Lido در هفته گذشته ۲/۹۸ درصد افزایش در میزان ارزش کل قفل شده (TVL‌) مشاهده کرده است.

۵ پروتکل برتر دیفای در ۳۰ مارس
۵ پروتکل برتر دیفای در ۳۰ مارس – منبع: DeFi Llama

در حالی که ارزش کل قفل شده MakerDAO در هفته گذشته ۱/۶۱ درصد کاهش یافته است، این پروتکل شاهد افزایش ۵/۹۱ درصدی ارزش خود در این ماه بوده است. در نتیجه، ارزش کل پروتکل قفل شده در زمان نگارش این مقاله ۷/۶۳ میلیارد دلار است.

Aave، پلتفرم وام‌دهی مبتنی بر اتریوم، بیشترین افزایش را در این ماه در میان پنج پروتکل برتر دیفای مشاهده کرده است. از ابتدای ماه مارس، ارزش کل قفل شده Aave حدود ۱۵/۵۸ درصد افزایش یافته و به مرز ۵/۵ میلیارد دلار رسیده است.

دو پروتکل دیگر یعنی Curve و Uniswap در لیست پنج برتر، طی ماه گذشته کاهشی در ارزش کل قفل شده خود تجربه کرده‌اند. ارزش کل قفل شده Curve حدود ۸/۴۷٪ درصد کاهش داشته، در حالی که Uniswap با افت ۴/۹۵ درصدی مواجه شده است. علاوه بر این، ارزش Curve در حال حاضر ۴/۶۸ میلیارد دلار است و Uniswap به ۳/۹۵ میلیارد دلار کاهش یافته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا