اخبار تحلیلی

رکورد بالای تتر پس از به دست آوردن تسلط ۶۵ درصدی در بازار استیبل کوین‌ها

ارزش بازار تتر به ۸۱ میلیارد دلار می‌رسد

ارزش بازار تتر ۱ میلیارد دلار تا رسیدن به یک نقطه اوج جدید فاصله دارد. این در حالی است که استیبل کوین‌های رقیب با چالش روبرو هستند.

تتر در میانه بحران جاری بانکی و سرکوب ارزهای دیجیتال در ایالات متحده به عنوان یک ستاره می‌درخشد.

در ۱۷ آوریل، ارزش بازار در گردش استیبل کوین وابسته به دلار آمریکا به نزدیک ۸۱ میلیارد دلار رسید که تنها ۱/۵ درصد کمتر از رکورد ۸۲/۲۹ میلیارد دلاری خود نسبت به سال گذشته است. در حال حاضر حدود ۲۰ درصد قیمت سالانه (YTD) خود رشد داشته و اکنون چشم به بالاترین رکوردهای جدید دارد.

چارت ماهانه ارزش بازار USDT
چارت ماهانه ارزش بازار USDT – منبع: TradingView

رقبای تتر به پایین‌ترین سطح سالانه خود رسیدند

رشد USDT زمانی رخ داد که تتر سهم بازار رقبای استیبل کوین خود، USD Coin و Binance USD را از دست داد. این موضوع به دلیل اعتقاد تریدرهای ارزهای دیجیتال است که عملیات تتر در معرض خطر سرایت مشکلات مربوط به بحران بانکی نیست.

به عنوان مثال، ارزش بازار در گردش USD Coin، دومین استیبل کوین بزرگ، بیش از ۲۵٪ قیمت سالانه کاهش یافته و به ۳۱/۸۲ میلیارد دلار رسیده است که بدترین وضعیت آن از اکتبر ۲۰۲۱ به شمار می‌رود و عمدتاً به دلیل قرار گرفتن در معرض مشکلات مربوط به بانک سیلیکون ولی رخ داده است.

چارت ماهانه ارزش بازار USDC
چارت ماهانه ارزش بازار USDC – منبع: TradingView

از سوی دیگر، BUSD شاهد افت ۶۰ درصدی ارزش بازار در سال ۲۰۲۲ بوده و به ۶/۶۸ میلیارد دلار رسیده است که پایین‌ترین میزان از آوریل ۲۰۲۱ است، چرا که وزارت خدمات مالی نیویورک (NYDFS) به پکسوس دستور داد تا فعالیت خود را متوقف کند.

علاوه بر این، کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) ادعا می‌کند که BUSD اوراق بهادار به حساب می‌آید. در مقابل، کمیسیون معاملات آتی کالای ایالات متحده (CFTC) ادعا می‌کند که استیبل کوین یک «کالا» محسوب می‌شود.

طبق داده‌های گلس نود، احتمالاً این تغییر سرمایه به تتر کمک کرده تا تسلط خود را در بخش عرضه برای اولین بار از ماه مه ۲۰۲۱ به بالای ۶۵ درصد افزایش دهد.

تسلط بر عرضه استیبل کوین
تسلط بر عرضه استیبل کوین – منبع: Glassnode

در ۱۶ آوریل، کمیته خدمات مالی مجلس نمایندگان آمریکا نسخه پیش‌نویس لایحه استیبل کوین خود را برای ایجاد تعاریف مشخص برای ناشران استیبل کوین‌ها منتشر کرد. بر اساس این لایحه، در صورتی که شرکت‌های غیرآمریکایی مانند تتر به آمریکایی‌ها خدمات ارائه می‌دهند، باید ابتدا ثبت‌نام کنند؛ البته بدون ذکر آژانس خاصی که کار قانون‌گذاری را برای استیبل کوین‌ها انجام می‌دهد.

عرضه استیبل کوین صرافی‌ها به کمترین میزان از ماه ژوئن ۲۰۲۱ رسید

علیرغم رشد ارزش بازار تتر، عرضه آن در صرافی‌های ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۳ کاهش یافته است.

تا ۱۶ آوریل، صرافی‌های ارزهای دیجیتال ۱۲/۹۴ میلیارد USDT در مقایسه با ۱۷/۸۹ میلیارد USDT در ابتدای سال، در ذخایر خود داشتند. در کل، عرضه استیبل کوین در صرافی‌ها با ۴۲ درصد کاهش قیمت سالانه به ۲۱/۵۳ میلیارد دلار رسیده است.

عرضه استیبل کوین در صرافی‌ها
عرضه استیبل کوین در صرافی‌ها – منبع: Glassnode

این پویایی همزمان با افزایش ۲۱ درصدی نرخ سالانه در ارزش بازار کریپتو از ۱ تریلیون دلار در ژانویه به ۱/۲۱ تریلیون دلار رسیده است که نشان می‌دهد سه ماهه اول سال شاهد تغییر روند از استیبل کوین‌های «ایمن» به رمزارزهای پرریسک بوده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا