اخبار بیت کویناخبار تحلیلی

رکورد جدید نرخ هش بیت کوین در پایین‌ترین میزان ذخایر ماینرها

داده‌ها نشان می‌دهد که با وجود افزایش چشمگیر نرخ هش (hash rate)، ذخایر بیت کوین ماینرها به پایین‌ترین حد خود از دسامبر ۲۰۲۱ رسیده است.

همچنان که نوسانات قیمت بیت کوین را به بالاترین سطح پنج ماهه‌اش می‌رساند، بیت کوین رکوردهای جدیدی را در فعالیت‌های شبکه مشاهده می‌کند. داده‌های سایت‌های متعدد از جمله MiningPoolStats تایید می‌کنند که نرخ هش بیت کوین در ۲۶ام ژانویه به بالاترین حد خود رسیده است.

نمودار داده‌های خام نرخ هش بیت کوین
نمودار داده‌های خام نرخ هش بیت کوین – منبع: MiningPoolStats



نرخ هش از آستانه ۳۰۰ EH/s عبور می‌کند

در مثال دیگری از بهبود بلیتز بیت کوین در پی مشکلات پس از صرافی FTX، قدرت هش شبکه اکنون بیشتر از همیشه است. براساس داده‌های خام MiningPoolStats، نرخ هش، که به بیانی دیگر قدرت پردازشی است که ماینرها به شبکه اختصاص داده‌اند، در حال حاضر ۳۲۱ اگزاهش در ثانیه (EH/s) است.

علیرغم اینکه این فقط یک تخمین است و اندازه‌گیری کاملاً دقیق غیرممکن است، آخرین خوانش‌ها از داده‌های موجود کاملاً موفقیت‌آمیز به نظر می‌رسد چرا که قبلاً هرگز از سطح ۳۰۰ EH/s عبور نکرده بودند. شرکت استخراج Braiins نیز این اعداد را در اطلاعات گزارش زنده خود تأیید کرد.

سایر ردیاب‌ها از BTC.com و Blockchain.com تخمین‌های پایین‌تری دارند، هر دو در حدود ۲۷۵ EH/s در روز. داده‌های سایت دوم نشان می‌دهد که نرخ هش در بیستم ژانویه به بالاترین حد تاریخ ۲۷۶/۸ EH/s رسیده است.

نمودار نرخ هش بیت کوین
نمودار نرخ هش بیت کوین – منبع: بلاک چین

مفسر محبوب BTC Archive در بخشی از پاسخ خود در توییتر نوشت: «ثروت شما در امنیت کامل است!» که نشان‌دهنده بهبود وضعیت احساس خریداران در فضای بیت کوین است.

نرخ هش یکی از مؤلفه‌های کلیدی امنیت بیت‌کوین است و میزان قابل توجه کاهش‌ نرخ آن مشکلات شبکه را بیشتر می‌کند تا ماینرهای بیشتری را به مشارکت جلب کند. در ادامه مشکلات شبکه قرار است به سطحی برسد که پیش از این در این هفته دیده نشده بود، چرا که رقابت شدیدی در بخش استخراج بیت کوین وجود دارد.

براساس داده‌های BTC.com، تنظیم مجدد خودکار بعدی میزان سختی را ۲.۷۵ درصد بالاتر، یعنی به ۳۸.۶۲ تریلیون خواهد رساند. اصلاح قبلی ۱۰/۲۶ درصد افزایش داشت که بزرگترین افزایش بیت کوین از اکتبر ۲۰۲۲ و تنها دومین افزایش دو رقمی از اواسط سال ۲۰۲۱ بود.

نمای کلی مبانی شبکه بیت کوین
نمای کلی مبانی شبکه بیت کوین – منبع: BTC.com

ماینرها فرصتی برای تنظیم دفترچه‌های معاملاتی پیدا کرده‌اند

CoinLupin، یکی از مشارکت‌کنندگان در پلتفرم داده‌های آن چین CryptoQuant، با تجزیه و تحلیل شرایط جوی، هشدار داد که استخراج‌کنندگان همچنان ذخایر بیت‌کوین خود را احتمالاً برای تقویت سرمایه در صورت معکوس شدن بازار می‌فروشند.

ماینرها برای اولین بار پس از مدت‌ها به سودآوری رسیده‌اند. از طرفی هزینه‌های استخراج نیز کمتر از قیمت بیت کوین شده است. به طور معمول، ممکن است استخراج و نگهداری به‌صورت فعال‌تر اتفاق بیفتد، اما درحال حاضر به نظر می‌رسد که آنها به‌عنوان فرصتی برای تامین پول نقد به آن نگاه می‌کنند.

یک روز تعدیل قیمت ممکن است در بخشی اتفاق بیفتد که ماینرها پول نقد کافی دریافت و دوباره شروع به جمع‌آوری بیت کوین می‌کنند. آنها به طور مداوم دارایی بیت کوین خود را در طول باز‌ه‌های زمانی صعودی کاهش می‌دهند.

شاخص موقعیت ماینر CryptoQuant که میزان خروجی بیت کوین به مبادلات از کیف پول‌های ماینرها را نسبت به میانگین متحرک یک ساله آنها اندازه‌گیری می‌کند، از چهاردهم ژانویه چندین جهش برداشت داشته است.

نمودار شاخص موقعیت ماینر بیت کوین
نمودار شاخص موقعیت ماینر بیت کوین – منبع: CryptoQuant



ذخایر ماینرها با ۱,۸۳۷,۱۳۸ بیت کوین در حال حاضر به پایین‌ترین حد خود از دسامبر ۲۰۲۱ رسیده است.

نمودار ذخایر ماینر بیت کوین
نمودار ذخایر ماینر بیت کوین – منبع: CryptoQuant

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا