اخبار بیت کویناخبار تحلیلی

افزایش نرخ تسلط بیت کوین پس از بحران بانکی آمریکا

آیا بیت کوین می‌تواند علیه دلار آمریکا عمل کند؟


نرخ تسلط بیت کوین (BTC) که سهم این ارز دیجیتال در بازار گسترده‌تر را اندازه گیری می‌کند، از زمان شروع بی‌ثباتی در بخش بانکی آمریکا از تقریباً دو ماه پیش به شدت افزایش یافته است.

بر اساس داده‌های پلتفرم تحلیلی TradingView، از اوایل ماه مارس، نرخ تسلط از ۴۲ درصد به بالاترین حد در ۲۲ ماه، نزدیک به ۴۹ درصد افزایش یافته است که نشان‌دهنده عملکرد بهتر ارزهای دیجیتال برتر نسبت به بازار گسترده‌تر است.

شاخص SPDR S&P، که عملکرد یک شاخص مشتق شده از بانک‌های منطقه‌ای ایالات متحده را دنبال می‌کند، در همان بازه زمانی ۳۵ درصد کاهش یافته است.

در ماه مارس، سه بانک ایالات متحده–بانک سیلیکون ولی (SVB)، بانک سیگنچر (SBNY) و بانک سیلورگیت (SI)–ورشکست شدند و ترس از یک بحران بانکی تمام عیار را بازارهای مالی را فراگرفت. 

بانک فرست ریپابلیک (FRCB) آخرین قربانی بحران بانکی شد و برای پیچیده‌تر شدن اوضاع، سهام بانک پاسیفیک وسترن (PACW) مستقر در لس آنجلس در روز چهارشنبه بیش از ۶۰ درصد سقوط کرد.

با این حال، جروم پاول، رئیس صندوق ذخیره فدرال گفت که بخش بانکی «سالم و انعطاف‌پذیر» است.

به گفته لوئیس هارلند، مدیر پورتفوی Decentral Park Capital، تسلط رو به رشد بیت کوین بر بازار در بحبوحه بی‌ثباتی بخش بانکی و کاهش سهام بانکی، شاهدی است بر اهمیت تقویت ارزهای دیجیتال به عنوان فاکتوری که همگام با طلا و نفت علیه دلار آمریکا عمل می‌کند.

هارلند در گفت‌وگویی با CoinDesk گفت: «هنگامی که قیمت سهام بانک‌های منطقه‌ای سقوط می‌کند، عملکرد بهتر بیت کوین را در بازار ارزهای دیجیتال مشاهده می‌کنید. این امر نشان می‌دهد که مشخص شدن ابعاد دیگری از این بحران بانکی، بیت کوین نقش یک نقدینگی با کیفیت بالا را برای سرمایه‌گذاران ایفا می‌کند.»

انتظارات برای کاهش مجدد نقدینگی توسط صندوق ذخیره فدرال (فدرال رزرو) در بحبوحه بحران بانکی تقویت شده است که نشان‌دهنده ضعف دلار در آینده است. روز چهارشنبه، صندوق ذخیره فدرال نرخ بهره را ۲۵ واحد افزایش داد و درها را برای توقف احتمالی در ژوئن باز کرد.

چارت یک روزه میزان تسلط بیت کوین بر بازار بر اساس ارزش بازار
چارت یک روزه میزان تسلط بیت کوین بر بازار بر اساس ارزش بازار – منبع: coindesk.com

نرخ تسلط بیت کوین اکنون در حال بررسی منطقه بالایی بازه زمانی چند ساله است. طبق گفته هارلند، شکست قیمت در این نقطه به معنای ادامه عملکرد بهتر بیت کوین تلقی می‌شود.

هارلند گفت: «بیت کوین به دنبال شکستن الگوی نوسان ۳ ساله خودش است. کاهش ۵۰ درصدی قیمت احتمالاً نشان‌دهنده یک روند جدید در بازار با عملکرد طولانی‌مدت بیت کوین است.»

داده‌های CoinDesk نشان می‌دهد که افزایش قیمت بیت‌کوین از ۱۰ مارس ادامه پیدا کرده و از آن زمان تاکنون با ۴۸ درصد افزایش به ۲۹۱۰۰ دلار رسیده است. این روند رو به بالا یادآور عملکرد مثبت بیت کوین در طول بحران بانکی قبرس در سال ۲۰۱۳ است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا