اخبار بیت کویناخبار تحلیلی

۵ نکته‌ای که در این هفته باید درمورد بیت کوین بدانید

در خبر قبلی احتمال رسیدن بیت کوین به رقم ۲۰ هزار دلار را بررسی کردیم و به نقل از صحبت‌های ون دپوپ اعلام کردیم که ماه فوریه احتمالا ناامیدکننده پیش می‌رود. در این مقاله احتمال بازگشت قیمت بیت کوین به رقم ۲۰ هزار دلار را بررسی می‌کنیم و نکات مهمی را درمورد روند بیت کوین در هفته جاری مرور می‌کنیم.

به نظر می رسد که بیت کوین وضعیت شکننده‌ای دارد چرا که سود ماه فوریه نتوانست با سود ماه گذشته مطابقت کند.
بیت کوین هفته دوم فوریه را در حالی با روند نزولی آغاز می‌کند که نتوانسته سقف قیمت‌های چندماهه را حفظ کند.
جفت ارز BTC/USD به زیر قیمت ۲۳ هزار دلار بازگشته و در بازه‌های زمانی ساعتی به پایین‌ترین حد خود می‌رسد.

معاملات ۶ فوریه ممکن است هنوز در اروپا یا ایالات متحده در جریان نباشد، اما بازارهای آسیایی در حال افت هستند و دلار آمریکا در حال افزایش است–فاکتورهایی که همچون موانع احتمالی بیشتری برای غلبه بر روند صعودی بیت کوین عمل می‌کنند.

با توجه به برخی از داده‌های کلان اقتصادی که در این هفته از سوی صندوق ذخیره فدرال منتشر می‌شوند، توجه عمدتاً بر کنترل تورم هفته آینده در قالب شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) ژانویه متمرکز شده است.

در ادامه این رخداد، که بحث مفصلی درمورد آن شکل گرفته، ممکن است نوسانات موجود به دارایی‌های پرریسک هم برسد.

علاوه بر نگرانی‌هایی که بالاتر به آنها شد، بیت‌کوین مدت‌هاست بخاطر اصلاح قیمت از روند خود عقب مانده است که همین موضوع شرایط را برای وضعیت دشوار معاملاتی اما سودآور فراهم می‌کند.

کوین تلگراف در این مقاله نگاهی انداخته به وضعیت بازی بیت کوین در این هفته و عوامل موثر در حرکت بازارها را در نظر می‌گیرد.

قیمت ناامیدکننده بیت کوین با بسته شدن نرخ هفتگی

وقتی صحبت از تجزیه و تحلیل قیمت بیت کوین در این هفته می‌شود، باید برگردیم به رخدادهای مربوط به بیت کوین و بیت کوین کش که در این خبر به آن پرداختیم.

جفت ارز BTC/USD آمریکا توانسته است اکثر سودهای شگفت انگیز ژانویه را برای خود حفظ کند که در مجموع تقریباً ۴۰ درصد است. در عین حال، نشانه‌هایی از روند نزولی وجود دارد.

در حالی که رسیدن به رقم نزدیک به ۲۳هزار دلار برای بیت کوین رقم نسبتا خوبی بود، بسته شدن قیمت هفتگی هنوز نتوانسته قیمت قبلی را شکست دهد و نشان از رد شدن از سطح مقاومت کلیدی از اواسط سال ۲۰۲۲ داشت.

تریدر و تحلیلگر معروف Rekt Capital در ۵ فوریه در مورد این موضوع به‌طور خلاصه گفت: «بیت کوین در حال حاضر در تست مجدد ۲۳۴۰۰ دلار شکست خورده است.

چارت هفتگی همراه، مناطق حمایت و مقاومت در بازی را بررسی می‌کند.
«بیت کوین می‌تواند در انتهای بازه زمانی نرخ هفتگی بالاتر از این سطح بسته شود تا شانس صعود داشته باشد. آگوست ۲۰۲۲ نشان می‌دهد که یک تست مجدد ناموفق می‌تواند منجر به کاهش بیشتر نرخ بیت کوین در محدوده دو خط آبی مشخص شده در چارت شود.»
از نظر فنی، تست مجدد قیمت هنوز در جریان است.

چارت مشروح جفت ارز BTC/USD
چارت مشروح جفت ارز BTC/USD – منبع: حساب توییتر Rekt Capital

همانطور که کوین تلگراف در آخر هفته گزارش داد، تریدرها در حال حاضر روی این موضوع شرط‌بندی می‌کنند که یک عقب‌نشینی بالقوه به کجا ختم می‌شود و کدام سطوح می‌توانند به عنوان پشتوانه قطعی برای تقویت بیشتر حرکت صعودی جدید بیت کوین عمل کنند.

این سطوح در حال حاضر در محدوده ۲۰ هزار دلار هستند که عددی قابل توجهی است و بالاترین رکورد قدیمی بیت کوین از سال ۲۰۱۷ به شمار می‌رود.

داده‌های Cointelegraph Markets Pro و TradingView نشان می‌دهند که جفت ارز BTC/USD در زمان نگارش این مقاله حدود ۲۲۷۰۰ دلار معامله می‌شد و در طول ساعات معاملات آسیا به کاهش خود ادامه می‌داد.

تریدر معروف، کردیبل کریپتو (Credible Crypto) در مورد فعالیت دفتر سفارش در ۵ فوریه نوشت: «طبق چارت بالایی، برخی قیمت‌های پیشنهادی روند رو به پایین داشتند (باکس سبز)، در حالی که طبق چارت پایینی، بیشتر قیمت‌های پیشنهادی باقی‌مانده به سمت بالا (باکس قرمز) حرکت کردند.»

«اگر ما در اینجا به حرکت نزولی ادامه دهیم، می‌توانیم به منطقه ۱۹ هزار تا ۲۱ هزار دلار به عنوان منطقه جهش منطقی نگاه می‌کنیم.»

در همین حال، برای ال کاپو کریپتو (Il Capo of Crypto) که کاملاً مطمئن به نظر می‌آید، زمان معکوس شدن روند فرا رسیده است. این تریدر و کارشناس رسانه‌های اجتماعی که حامی کاهش‌های کلان جدید در طول دوره رشد در ماه ژانویه است، استدلال می‌کند که شکستن قیمت زیر ۲۲۵۰۰ دلار «تأیید نزولی بودن روند» خواهد بود.

او در طی مناظره‌ای در توییتر نوشت: «رشد کنونی بازار نزولی محیط مناسبی را برای مردم ایجاد کرده است تا وقتی روند فعلی معکوس شد، به خرید تمام قیمت‌ها در پایین‌ترین رقم‌های بازار ادامه دهند.»

«سناریوی عالی برای یک کاپیتولاسیون (فروش بیش از اندازه) در چند هفته آینده.»



چارت کندل یک روزه جفت ارز BTC/USD
چارت کندل یک روزه جفت ارز BTC/USD – منبع: TradingView

 

اظهار نظر مقامات صندوق ذخیره فدرال هم‌زمان با نگاه بازار به شاخص قیمت مصرف‌کننده

این هفته از منظر اقتصاد کلان، با داده‌های کمتر و تفسیرهای بیشتر برای تعریف وضعیت بازار، در مقایسه با آغاز فوریه کاملاً آرام به نظر می‌رسد.

این اظهارنظر از سوی مقامات صندوق ذخیره فدرال، از جمله جروم پاول، رئیس این صندوق، با هرگونه تغییر سیاست در متن صحبت‌ها، به بازارهای در حال تغییر ارائه خواهد شد.

هفته قبل پاول در طول یک سخنرانی و جلسه پرسش و پاسخ که همراه با اقدامات صندوق ذخیره فدرال برای افزایش ۰/۲۵ درصدی نرخ بهره بود، حدوداً ۱۵ بار از «کاهش تورم» استفاده کرد.

پیش از انتشار داده‌های کلیدی جدید در هفته آینده، صحبت در محافل تحلیلی در مورد چگونگی و زمان انتقال صندوق ذخیره فدرال از یک سیاست اقتصادی محدود کننده به یک سیاست سازگارانه است.

براساس گزارش کوین تلگراف، همه بر این باور نیستند که ایالات متحده هنگام کاهش تورم بتواند «فرود آرامی» داشته باشد (به این معنی که با کمترین میزان آسیب و ضرر پیش برود) و در عوض دچار رکود خواهد شد.

اندی وست، سرمایه گذار و یکی از بنیانگذاران Longlead Capital Partners و HedgQuarters، در گزارشی اختصاصی به این نتیجه رسید: «تعجب نکنید اگر اصطلاح «فرود آرام» برای مدتی قبل از انجام حرکت راگ پول (نوعی از کلاهبرداری که در آن توسعه‌دهندگان سرمایه کاربران و سرمایه‌گذاران را به سرقت می‌برند) در سه ماهه سوم یا چهارم امسال باقی بماند. 

در این میان، تحلیل‌های دیگر نشان از این امر دارند که این وضعیت روال رایج کار است، با نرخ‌های افزایشی کوچک‌تر پس از «موفقیت کوتاه‌مدت» بر کاهش تورم از نظر پاول.

کالب فرانزن، تحلیلگر ارشد بازار در CubicAnalytics، در پست وبلاگی در ۴ فوریه نوشت: «شخصاً، اعتقاد من این است که نرخ صندوق ذخیره فدرال به احتمال زیاد در دو جلسه آتی (مارس و مه) ۰/۲۵٪ افزایش خواهد یافت.»

البته، تمام اقدامات آتی صندوق ذخیره فدرال به ادامه تحول داده‌های تورم و شرایط گسترده‌تر اقتصاد کلان بستگی دارد.

فرانزن با اشاره به سه مورد از اتفاقات مشابه این وضعیت در سال‌های گذشته، اذعان کرد که اگرچه «رکود» در حال حاضر توصیف مناسبی از اقتصاد ایالات متحده نیست، شرایط همچنان می‌تواند در آینده بدتر شود.

درحال حاضر، انتشار شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) هفته آینده برای بسیاری بازه زمانی مهمی به شمار می‌رود. میزان حمایت داده‌های ژانویه از روایت تورم رو به کاهش مسئله‌ای کلیدی است.

شرکت بازرگانی QCP Capital در دستورالعملی که هفته گذشته برای مشترکین کانال تلگرام ارسال شد، نوشت: «پس از اعلام نتایج کمیته بازارهای آزاد فدرال (FOMC)، ما انبوهی از داده‌های منتشر شده ردیف دوم از جمله شاخص میزان فعالیت‌های تولیدی در آمریکا (ISM) و گزارش اشتغال بخش غیر کشاورزی (NFP) را داریم.

با این حال، تصمیم گیرنده شاخص قیمت مصرف‌کننده روز ولنتاین خواهد بود که تصور می‌کنیم ریسک‌های مثبتی در انتشار داده‌ها در این تاریخ وجود دارد.

چارت شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) ایالات متحده
چارت شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) ایالات متحده – منبع: اداره آمار کار

 

تسکین ماینرها با فروش بیت کوین در تضاد است

اصول شبکه در حال حاضر در بحبوحه فضای متلاطم، نویدبخش ثبات است. براساس برآوردهای فعلی از سایت BTC.com، دشواری در بالاترین حد وجود دارد و ثابت است و تنها پیش‌بینی تعدیل قیمت منفی در بازه زمانی شش‌روزه دیده می‌شود.

این موضوع می‌تواند بسته به عملکرد قیمت بیت کوین مثبت باشد. نگاهی به داده‌های نرخ هش نشان می‌دهد که ماینرها در رقابت شدید باقی می‌مانند.

چارت تغییر موقعیت خالص ماینر بیت کوین
چارت تغییر موقعیت خالص ماینر بیت کوین – منبع: Glassnode

یک روند متضاد خود را به شکل رفتار اقتصادی ماینرها نشان می‌دهد. آخرین داده‌های شرکت تجزیه و تحلیل زنجیره‌ای Glassnode نشان می‌دهد که فروش بیت کوین توسط ماینرها همچنان در حال افزایش است و ذخایر آنها در دوره‌های ۳۰ روزه سریع‌تر کاهش می‌یابد.

ذخایر در ۶ فوریه به پایین‌ترین حد خود در یک ماه گذشته رسید و موجودی ماینرها ۱,۸۲۲,۶۰۵/۵۹۴ بیت کوین بود.

چارت تعادل ماینرهای بیت کوین
چارت تعادل ماینرهای بیت کوین – منبع: Glassnode

فیلیپ سوئیفت، یکی از بنیانگذاران مجموعه معاملاتی Decentrader، گفت که با این حال، در مجموع روند فعلی قیمت آرامش را برای ماینرها فراهم کرده است.

سوئیفت در توییتی در هفته گذشته به Puell Multiple اشاره کرد که معیاری برای ارزش نسبی بیت کوین استخراج شده است که برای نشان دادن سودآوری بهتر از «منطقه کاپیتولاسیون» خود خارج شده است. 

«پس از ۱۹۱ روز فعالیت در منطقه تسلیم، معیار Puell Multiple افزایش یافته است که نشان از آرامش برای ماینرها از طریق افزایش درآمد و احتمالاً کاهش فشار فروش دارد.»

چارت مشروح چندگانه بیت کوین Puell
چارت مشروح چندگانه بیت کوین Puell – منبع: حساب توییتری فیلیپ سوئیفت

 

نسبت NVT نشان می‌دهد که نوسانات شروع خواهد شد

با وجود کاهش رشد قیمت بیت کوین، برخی از داده‌های زنجیره‌ای همچنان در حال افزایش هستند. نکته جالب توجه این هفته، نسبت ارزش شبکه به تراکنش‌های بیت کوین (NVT) است که اکنون در سطوحی است که تقریباً در دو سال گذشته مشاهده نشده است.

نسبت NVT ارزش بیت کوین منتقل شده در زنجیره را در برابر ارزش بازار بیت کوین اندازه‌گیری می‌کند. این یک اقتباس از شاخص نسبت NVT است اما از میانگین متحرک ۹۰ روزه حجم تراکنش به جای داده‌های خام استفاده می‌کند.

نسبت NVT در نرخ‌های بالای چند ساله ممکن است باعث نگرانی فعالان بازار شود. ارزش‌گذاری شبکه در مقایسه با ارزش انتقال یافته نسبتاً بالا است، سناریویی که ممکن است به گفته خالق آن، ویلی وو (Willy Woo)، «ناپایدار» باشد.

چارت ارزش شبکه به تراکنش‌های بیت کوین (NVT)
چارت ارزش شبکه به تراکنش‌های بیت کوین (NVT) – منبع: توییتر Glassnode

همانطور که کوین تلگراف در اواخر سال گذشته گزارش کرد، با این حال، تفاوت‌های ظریف متعددی در نسبت NVT وجود دارد که باعث می‌شود حالت‌های مختلف آن از یکدیگر جدا شوند تا تصویر پیچیده‌ای از ارزش درون زنجیره‌ای با قیمت معین ارائه کنند.

چارلز ادواردز، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری ارزهای دیجیتال کاپریول، در مورد تغییر بیشتر نسبت NVT که NVT محدوده دینامیکی نامیده می‌شود، در ۶ فوریه اظهار داشت: نسبت NVT بیت کوین نشانه‌هایی از عادی سازی ارزش و شروع یک رژیم جدید بازار را نشان می‌دهد.

این مسئله در طول تاریخ یکسان خواهد بود و اغلب در بازه‌های زمانی میان‌مدت و بلندمدت نشانه خوبی است. در کوتاه‌مدت، به فضایی تبدیل می‌شود که در آن شاهد نوسانات هستیم.

چارت نسبت NVT محدوده دینامیکی بیت کوین
چارت نسبت NVT محدوده دینامیکی بیت کوین – منبع: حساب توییتری چارلز ادواردز

کیف پول کوچک بیت کوین نشانه خوش‌بینی تریدرها است

شرکت تحقیقاتی Santiment خاطرنشان می‌کند که تعداد کیف پول‌های بیت کوین کوچکتر در سال جاری افزایش یافته است.

از زمانی که جفت ارز BTC/USD بار دیگر در ۱۳ ژانویه از مرز ۲۰هزار دلار عبور کرد، ۶۲۰هزار کیف پول با حداکثر ۰/۱ بیت کوین دوباره ظاهر شد.

شرکت تحقیقاتی Santiment می‌گوید که این رویداد لحظه‌ای را نشان می‌دهد که «ترس از جاماندن و از دست دادن در بازار» متعاقباً با رشد تعداد کیف پول به بازار بازگشت، به این معنی که این تعداد از ۱۹ نوامبر ۲۰۲۲ به بالاترین حد خود رسیده است.

در توییتی در ۶ فوریه تایید شد که: «حدود ۶۲۰ هزار آدرس بیت کوین کوچک وجود داشته است که از زمان بازگشت حس ترس از جا ماندن و از دست دادن در ۱۳ ژانویه که قیمت دوباره به ۲۰ هزار دلار رسیده بود، در شبکه ظاهر شده است.»

آدرس‌های کیف پول بیت کوین در مقابل نمودار مشروح جفت ارز BTC/USD
آدرس‌های کیف پول بیت کوین در مقابل نمودار مشروح جفت ارز BTC/USD – منبع: حساب توییتر Santiment

در همین حال، نگاهی به شاخص ترس و طمع کریپتو نشان می‌دهد که «طمع» همچنان توصیف اصلی احساسات در بازار است. در ۳۰ژانویه، این شاخص به «طمع‌آمیزترین» حد خود از زمان بالاترین رکورد بیت کوین در نوامبر ۲۰۲۱ رسید.

شاخص ترس و طمع کریپتو
شاخص ترس و طمع کریپتو – منبع: Alternative.me

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا