اخبار بیت کویناخبار تحلیلیتحلیل فاندامنتال

پیدا شدن الگوی سقف دوقلو در بیت کوین: تحلیلگران چه می‌گویند؟

۵ نکته‌ای که در این هفته باید درباره بیت کوین (BTC) بدانید

الگوی سقف دوقلو یک الگوی بازگشتی تکنیکال از نوع نزولی است و زمانی شکل می‌گیرد که قیمت یک ارز دیجیتال دو بار متوالی به یک سقف قیمت مشخص می‌رسد و در بازه زمانی میانی این دو سقف، کاهش قیمت رخ می‌دهد. این الگو زمانی تأیید می‌شود که قیمت به زیر سطح حمایت معادل با پایین‌ترین سطح میان دو سقف قبلی برسد.

به لطف کاهش تولید نفت و عوامل مؤثر دیگر، خریداران بیت کوین کار خود را برای بالاتر بردن قیمت آغاز کرده‌اند.

بیت کوین در وضعیت بی‌ثبات فعلی هفته جدیدی را آغاز می‌کند و اخبار مربوط به کاهش عرضه نفت شروعی متلاطم برای این رمزارز به همراه داشت است.

جفت ارز BTC/USD که همچنان در سطح مقاومت تاریخی مهمی قرار دارد، با اخبار کاهش تولید نفت، یک هفته ناخوشایند را به همراه داشت.

بازگشت مجدد قیمت توانایی خریداران را نشان می‌دهد، اما سوالی که برای تحلیلگران پیش می‌آید این است که در ادامه چه اتفاقی می‌افتد. آیا تغییر قیمت نفت حرکت بازار را تعیین می‌کند یا بیت کوین می‌تواند از ۳۰ هزار دلار عبور کند؟

هرچند درحال حاضر تصویر واضحی از روند تغییر قیمت وجود ندارد، با درنظر گرفتن این موضوع که بیت کوین به بالاترین رکورد خود در هفته جاری نزدیک می‌شود، در حالی که عرضه غیرفعال نیز در حال افزایش است، وضعیت فعلی امیدوارکننده به نظر می‌رسد.

در این مقاله نگاهی می‌اندازیم به بازارهای بیت کوین و جدیدترین اقدامات سازمان اوپک و ده کشور دیگر صادرکننده نفت (اوپک پلاس).

با بازگشت نگرانی‌ها درباره تورم، کاهش نفت باعث افزایش قیمت دلار شد

یکی از اتفاقات تأثیرگذار در آخر هفته که شرایط کلان فعلی را تغییر داده است، تصمیم برای کاهش تولید جهانی نفت است.

اوپک پلاس متشکل از ده کشور، کاهش داوطلبانه تولید خود را ۱/۶۵ میلیون بشکه در روز اعلام کرده است و تاثیر آن بلافاصله با افزایش ارزش دلار آمریکا در کنار هزینه‌های انرژی در بازار احساس شد.

شاخص دلار آمریکا (DXY) در زمان نگارش این خبر، که یک مانع کلاسیک برای دارایی‌های پرریسک از جمله ارزهای دیجیتال به حساب می‌آید، بالاتر از ۱۰۲/۷ معامله شد که از پایین‌ترین نرخ آوریل ۱۰۲/۰۴ بالاتر بود.

چارت توصیفی شاخص دلار آمریکا
چارت توصیفی شاخص دلار آمریکا – منبع: حساب توییتر Crypto Ed

در حالی که این حرکت اوپک پلاس به دارایی‌های مختلف، از بیت‌کوین گرفته تا طلا ضربه وارد کرد، آلاسدایر مکلئود، رئیس تحقیقات Goldmoney، استدلال کرد که دولت‌ها باید نقدینگی خود را برای جبران هرگونه افزایش قیمت انرژی تزریق کنند، به این معنی که یک بار دیگر عملکرد دارایی‌های پرریسک را افزایش می‌دهند.

منبع تفسیر مالی Kobeissi Letter در تحلیل اختصاصی خود افزود: «بازارها به زودی به کاهش غافلگیرکننده تولید اوپک از آخر این هفته واکنش نشان خواهند داد».

قیمت نفت احتمالاً به بالای ۸۰ دلار افزایش خواهد یافت که این اتفاق ناخواسته و توسط بانک‌های مرکزی برای مبارزه با تورم رخ داده است. با این خبر، وضعیت تورم در عرضه بدتر خواهد شد.

تورم بالاتر، به نوبه خود، احتمال ادامه افزایش نرخ بهره توسط بانک‌های مرکزی را با وجود بحران جاری بانکی در ایالات متحده و کشورهای دیگر افزایش می‌دهد.

بر اساس آخرین برآوردهای FedWatch Tool، بازارها در حال حاضر بر این باورند که صندوق ذخیره فدرال در ماه مه ۰/۲۵ درصد دیگر نرخ‌ها را افزایش خواهد داد، در حالی که قبلاً چنین رویکردی نداشت.

چارت احتمالات نرخ هدف صندوق ذخیره فدرال
چارت احتمالات نرخ هدف صندوق ذخیره فدرال – منبع: CME Group

افزایش قیمت بیت کوین (BTC) در پی اخبار اوپک پلاس

بیت کوین در ابتدا فشار ناشی از تصمیم اوپک پلاس را احساس کرد چرا که آخر هفته حضور کمرنگ‌تری در بازار داشت و به زیر ۲۸ هزار دلار سقوط کرد تا فعالیت خود را در این هفته به شیوه‌ای ناامیدکننده به پایان برساند.

با این حال، در طول جلسه معاملاتی آسیا در سوم آوریل، جفت ارز BTC/USD بازگشتی ناگهانی داشت و نسبت به پایین‌ترین سطح ۲۷۶۰۰ دلاری با ۸۶۵ دلار یک‌شبه جهش کرد.

با درنظر گرفتن اتفاقات اخیر، حساب کاربری تحلیلی Skew با دنبال کردن تحولات کوتاه مدت این رمزارز، واکنش بسیار بزرگتری را برای هفته آینده پیش‌بینی کرد.

با این حال، با نگاهی به آینده، تحلیل ارزهای دیجیتال و منبع آموزشی IncomeSharks خبر از چشم‌انداز نزولی برای بیت کوین (BTC) داد.

چارت توصیفی جفت ارز BTC/USD
چارت توصیفی جفت ارز BTC/USD – منبع: حساب توییتر IncomeSharks

تریدر و تحلیلگر معروف، Rekt Capital در آخرین تحلیل خود گفت: «هنوز مشخص نیست که آیا بیت کوین (BTC) در حال تشکیل بخش دوم الگوی سقف دوقلو خود است یا خیر.»

چارت توصیفی جفت ارز BTC/USD
چارت توصیفی جفت ارز BTC/USD – منبع: حساب توییتر Rekt Capital

یک هفته دیگر و یک رکورد دیگر برای استخراج بیت کوین (BTC)

براساس تحلیل‌های فاندمنتال به نظر می‌رسد بیت کوین در این هفته تمایلی به روند نزولی ندارد.

طبق آخرین تخمین‌های BTC.com، قیمت بیت‌کوین (BTC) در تنظیم مجدد خودکار طی سه روز آینده افزایش می‌یابد.

با افزایش ۲/۳ درصدی، این عدد برای بیت کوین به ۴۷/۹۲ تریلیون می‌رسد که بالاترین رکورد را برای سختی شبکه بیت کوین ثبت می‌کند.

نمای کلی مبانی شبکه بیت کوین
نمای کلی مبانی شبکه بیت کوین – منبع: BTC.com

داده‌های MiningPoolStats روند صعودی مشابهی را برای نرخ هش نشان می‌دهد که بر اساس برخی اندازه‌گیری‌ها اخیراً رکورد ۴۰۰ اگزاهش در ثانیه (EH/s) را ثبت کرده است.

سام واترز، تحلیلگر تحقیقاتی در شرکت استخراج ریور، با تحلیل آنچه که می‌تواند دلیل این رشد سریع باشد، پیشنهاد کرد که احتمالاً به دلیل افزایش قیمت‌ها، ریگ‌های ماینینگ به فعالیت خود بازمی‌گردند.

سام واترپلو در توییتی در ۲۷ مارس نوشت: «شایعه شده است که چندین ماینر بزرگ موجودی قابل توجهی از ASICهای استفاده نشده دارند (ASICها به مدارهای مجتمعی گفته می‌شود که برای انجام عملیات خاصی طراحی شده‌اند). در حالی که قیمت بیت کوین بسیار پایین بود و در نقطه‌ای به حداکثر ظرفیتی که شبکه می‌توانست به آن دست یابد، رسید.»

اکنون که قیمت دوباره در حال افزایش است و مدتی از این افزایش قیمت گذشته، تعداد بیشتری از این دارایی فعال شده است.

داده‌های شرکت تحلیل زنجیره‌ای گلس نود نشان می‌دهد که ماینرها شروع به تلاش برای حفظ بیت کوین بالاتر از درآمد خود کرده‌اند.

بر اساس روند سی روزه، شاخص تغییر موقعیت خالص ماینرها پس از دو هفته روند نزولی، دوباره مثبت شده است.

چارت شاخص تغییر موقعیت خالص ماینرهای بیت کوین
چارت شاخص تغییر موقعیت خالص ماینرهای بیت کوین – منبع: Glassnode

عرضه غیرفعال بیت کوین (BTC) رکورد بیشتری را ثبت می‌کند

بیت کوین (BTC) به دلیل توانایی خود در ایجاد شوک در عرضه شناخته شده است، اما آخرین داده‌ها بر روند بلندمدت تاکید دارد.

علیرغم بازگشت قیمت بیت کوین (BTC) در سال جاری، عرضه موجود برای یک دهه یا بیشتر در حالت غیرفعال بوده و در بالاترین حد خود قرار دارد.

این رکورد دوباره در این هفته شکسته شد و ۲,۶۹۱,۴۱۸/۹۵۳ بیت کوین حداقل از آوریل ۲۰۱۳ از هیچ کیف پولی خارج نشده‌اند.

این رقم معادل ۱۲/۸۱ درصد از کل عرضه ۲۱ میلیون بیت کوین یا ۱۳/۹۱ درصد از عرضه استخراج شده تابحال است.

آخرین باری که عرضه بیت کوین فعال بوده، مربوط به ۱۰ سال پیش یا بیشتر
آخرین باری که عرضه بیت کوین فعال بوده، مربوط به ۱۰ سال پیش یا بیشتر – منبع: توییتر Glassnode

پلتفرم تحلیلی گلس نود تأیید می‌کند که در حالی که در سال ۲۰۲۳ خرید این رمزارز اندکی افزایش یافته است، موجودی مبادلات نزدیک به پایین‌ترین حد خود از اوایل سال ۲۰۱۸ باقی مانده است.

چارت تعادل مبادلات بیت کوین
چارت تعادل مبادلات بیت کوین – منبع: Glassnode

آیا وضعیت فعلی به معنی وجود هیجان افراطی در بازار است؟

بازار ارزهای دیجیتال هنوز امکان اصلاح چشمگیر قیمت را هضم نکرده است.

با توجه به شاخص احساس کلاسیک، یعنی شاخص ترس و طمع کریپتو، در حال حاضر طمع همان چیزی است که وضعیت کلی بازار را مشخص می‌کند.

از سوم آوریل، شاخص حرص و طمع به ۶۳/۱۰۰ رسید که نزدیک به بالاترین حد خود از زمان بالاترین قیمت بیت کوین در نوامبر ۲۰۲۱ بود.

در اواخر ماه گذشته، پلتفرم تحلیلی Game of Trades هشدار داد: «وضعیت بازار ارزهای دیجیتال هیجانی افراطی را تحربه خواهد کرد.»

در حالی که سطح طمع بالا است، همانطور که شاخص نشان داده است، هنوز فضای قابل توجهی برای رشد تا رسیدن به قلمرو افراطی نزدیک به عدد ۹۰ وجود دارد–این یک سیگنال کلاسیک است به این معنی که اصلاح قابل توجهی در بازار وجود دارد.

شاخص ترس و طمع کریپتو
شاخص ترس و طمع کریپتو – منبع: Alternative.me

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا