اخبار بیت کوین

کاهش تعداد خودپردازهای بیت کوین در نیمه دوم سال ۲۰۲۲

با اینکه در ابتدا ایده دستگاه‌های خودپرداز بیت‌کوین برای ساتوشی ناکاموتو حکم یک راهکار ثانویه برای ارائه پول مشروع (sound money) را داشت، اکنون به یکی از ابزارهای اصلی استخراج بیت‌کوین تبدیل شده است. با این حال، شبکه جهانی خودپرداز بیت‌کوین که در سال ۲۰۲۱ هر ماه هزاران دستگاه به بازار اضافه می‌کرد، در شش ماه گذشته از جولای ۲۰۲۲، تنها ۹۴ دستگاه خودپرداز اضافه کرده است.

بازار نزولی یک ساله در سال ۲۰۲۲–در کنار تنش‌های ژئوپلیتیکی و تورم جهانی– از جمله دلایلی بود که مانع از بروز ابتکارات مختلفی شد که می‌توانست به رشد کل اکوسیستم کریپتو کمک کند. در نتیجه، تلاش برای نصب دستگاه‌های خودپرداز جدید بیت‌کوین در بسیاری از کشورهایی که زمانی پیشتاز این جریان بودند، کاهش یافت.

 

چارت دستگاه های خودپرداز بیت کوین
چارت تعداد دستگاه‌های خودپرداز نصب شده از ابتدا تا کنون – منبع: CoinATMRadar

 

طی ۶ ماه گذشته، از جولای تا پایان سال ۲۰۲۲ تنها ۹۴ دستگاه خودپرداز بیت‌کوین به شبکه جهانی اضافه شد. این درحالیست که طبق داده‌های CoinATMRadar در شش ماهه اول سال بیش از ۴۰۰۰ دستگاه اضافه شد.

با وجود کندی این پروسه در جهان، کشورهایی مانند اسپانیا و استرالیا در نصب دستگاه‌های خودپرداز ارزهای دیجیتال پیشتاز شده‌اند. ایالات متحده آمریکا و کانادا دو جایگاه اول را برای نصب بیشترین تعداد دستگاه خودپرداز به خود اختصاص داده‌اند. السالوادور، کشوری که زمانی مقام سوم را در این رتبه‌بندی در اختیار داشت، اکنون پس از اسپانیا و استرالیا به ترتیب به رتبه پنجم سقوط کرده است.

دستگاه های استخراج بیت کوین
تعداد دستگاه‌های استخراج بیت‌کوین برای هر تولیدکننده در طول زمان – منبع: CoinATMRadar

 

در طول این بازه زمانی، شرکت سازنده دستگاه‌های خودپرداز بیت‌کوین BitAccess شاهد کاهش نسبی در آمار نصب خودپردازهای خود بود، در حالی که سایر تولیدکننده‌ها افزایش نسبتاً باثباتی را گزارش دادند.

با بازگشت سرمایه‌گذاران کریپتو به بازی، بازار اکوسیستم‌های فرعی مانند دستگاه‌های خودپرداز بیت‌کوین رو به بهبودی است.

استرالیا، درست پس از سبقت گرفتن از السالوادور و تبدیل شدن به چهارمین قطب بزرگ خودپرداز ارزهای دیجیتال، اولین خودپرداز بیت کوین خود را با قابلیت‌های شبکه لایتنینگ (LN) یکپارچه دریافت کرد.

با استفاده از امکانات این شبکه لایتنینگ، دستگاه‌های خودپرداز بیت‌کوین می‌توانند تراکنش‌ها را بلافاصله و بدون نیاز به دسته‌بندی وجوه از طرف اپراتور پردازش کنند. براساس گزارش‌های قبلی Cointelegraph در این باره، این قابلیت می‌تواند هزینه تراکنش را در مقایسه با پرداخت درون-زنجیره‌ای کاهش دهد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا