اخبار بیت کوینمشاهیر بلاک چین

۷ شخصی که احتمال دارد ساتوشی ناکاموتو باشند

معرفی ۷ فرد فعال در حوزه تکنولوژی و اقتصاد که ممکن است ساتوشی باشند!

 

حتماً می‌دانید که تا به امروز هویت واقعی ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) مشخص نشده و هنوز معلوم نیست که خالق بیت‌کوین یک فرد است یا یک تیم. 

ساتوشی ناکاموتو نام مستعاری است که برای صحبت درباره خالق بیت کوین (یا شاید هم تیم خالق بیت کوین) استفاده می‌شود. این نام برای نگارش وایت پیپر اصلی بیت‌کوین در سال ۲۰۰۸ و برای ایجاد و توسعه اولین نرم‌افزار بیت‌کوین در سال ۲۰۰۹ استفاده شد. هویت واقعی ساتوشی ناکاموتو هرگز فاش نشده است و به معمای بزرگ دنیای ارزهای دیجیتال بدل شده است. به‌طور تخمینی گفته می‌شود که این فرد (یا افراد) در روزهای ابتدایی راه‌اندازی شبکه حدود ۱ میلیون بیت کوین استخراج کرده‌اند که آنها را به ثروتمندترین افراد جهان تبدیل می‌کند.

سایت کوین تلگراف در مقاله جدید خود لیستی از ۷ فرد فعال یا مرتبط با این حوزه را منتشر کرده که گزینه‌های احتمالی هویت واقعی ساتوشی ناکاموتو هستند، هرچند برخی از آنها قبلاً این موضوع را رد کرده و برخی نیز پذیرفته‌اند.

Nick Szabo

نیک سابو دانشمند حوزه کامپیوتر، محقق حقوقی و رمزنگار است که به‌خاطر تحقیقاتش در مورد قراردادهای دیجیتال و ارز دیجیتال شناخته شده است. شهرت و اعتبار او به‌خاطر توسعه قراردادهای هوشمند است که به‌صورت اتوماتیک و طبق شرایط توافق‌نامه که در کد برنامه‌نویسی آنها نوشته شده است اجرا می‌شوند. سابو اولین بار در سال ۱۹۹۴ ایده قراردادهای هوشمند را در مقاله ای با عنوان «قراردادهای هوشمند: بلوک‌های بنیادی بازارهای دیجیتال» مطرح کرد.

Nick Szabo

دلیل دیگر شهرت سابو، فعالیت او در زمینه ارزهای دیجیتال و رمزنگاری است که او را به یکی از پیشگامان حوزه رمزارزها بدل کرده. او پیش‌ماده‌ای برای بیت کوین به نام Bit Gold ایجاد کرد و در یک مجموعه پست وبلاگی در اواخر دهه ۱۹۹۰ درموردش توضیح داد.

از نظر بسیاری افراد، Szabo یکی از کاندیداهای احتمالی هویت واقعی ساتوشی ناکاموتو است، هرچند خودش این موضوع را رد کرده.

Hal Finney

هال فینی یک برنامه‌نویس کامپیوتر و یکی از اولین مشارکت‌کننده‌ها در حوزه بیت کوین است. او یکی از اولین افرادی بود که نرم‌افزار بیت‌کوین را اجرا کرد و در سال‌های پس از خلق بیت کوین، یکی از اعضای فعال این جامعه باقی ماند. فینی توسعه‌دهنده نرم افزار رمزگذاری Pretty Good Privacy بود که به‌طور گسترده برای ایمن‌سازی ارتباطات ایمیل از آن استفاده می‌شود.

Hal Finney

او یک چهره شناخته‌شده در جامعه بیت‌کوین بود و به دلیل مشارکت در توسعه آن شناخته شد. هال از مدافعان سرسخت بیت کوین بود و بارها در مورد پتانسیل این فناوری در انجمن‌ها و پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی مختلف نوشته است.

فینی ادعاهای مبنی بر ایجاد بیت کوین را رد کرد اما اذعان کرد که اولین تراکنش بیت‌کوین را از ناکاموتو دریافت کرده است. او در سال ۲۰۱۴ به دلیل عوارض ناشی از یک بیماری تخریبی سلول‌های عصبی در مغز و نخاع درگذشت. در جامعه بیت‌کوین از هال فینی با احترام و افتخار یاد می‌شود.

Dorian Nakamoto

دوریان ناکاموتو یک مهندس و فیزیکدان بازنشسته ژاپنی-آمریکایی است که نامش به عنوان یک ساتوشی ناکاموتو بالقوه در مجله نیوزویک در سال ۲۰۱۴ مطرح شد.

البته دوریان ناکاموتو این اتهامات را رد کرد و اظهار داشت که قبل از انتشار مقاله هرگز نام بیت کوین را نشنیده و هیچ دخالتی در ایجاد این ارز دیجیتال نداشته است. او همچنین گفت که به زبان انگلیسی مسلط نیست و احساس می‌کند که مصاحبه‌کننده گفته‌های او را از متن مصاحبه خارج کرده است.

Dorian Nakamoto

علیرغم انکار او، این مقاله باعث جنجال رسانه‌ای شد و روزنامه‌نگاران و مردم سعی کردند برای مصاحبه با او تماس بگیرند. این توجه باعث استرس زیادی برای او و خانواده‌اش شد و بعدتر این موضوع را به کمک مشاوره حقوقی پیگیری کرد. نام دوریان ناکاموتو بعداً از لیست نامزدهای احتمالی حذف شد. او از آن زمان به بعد حریم خصوصی خود را حفظ کرد و درنتیجه اطلاعات زیادی از او و فعالیت‌هایش در دست نیست.

Craig Wright

کریگ رایت دانشمند حوزه کامپیوتر و تاجر استرالیایی است که علناً ادعا می‌کند ناکاموتو است. رایت ابتدا این ادعاها را در سال ۲۰۱۶ مطرح کرد و بعداً شواهد فنی برای حمایت از آنها ارائه کرد.

رایت یک چهره بحث‌برانگیز در جامعه ارزهای دیجیتال بوده و ادعای او مبنی بر اینکه ساتوشی ناکاموتو واقعی است، با شک و تردید زیادی مواجه شد. بسیاری از کارشناسان این حوزه اظهار داشته‌اند که شواهد ارائه شده توسط رایت برای اثبات ادعای او کافی نیست و برخی او را شیاد می‌دانند.

Craig Wright

رایت همچنین به دلیل مشارکت در پرونده‌های قضایی و منازعات حقوقی مختلف، و همچنین درگیری با سایر اعضای جامعه رمزارزها شناخته می‌شود. از جمله مواردی که رایت در آنها دخیل بوده، می‌توان به دعوای چند میلیارد دلاری علیه دارایی دیو کلیمن (دانشمند حوزه کامپیوتر و کارشناس امنیت سایبری که خود کاندیدای بالقوه هویت واقعی ساتوشی ناکاموتو در نظر گرفته می‌شود) اشاره کرد.

Adam Back

آدام بک یک دانشمند دیگر در حوزه کامپیوتر و متخصص رمزنگاری بریتانیایی است که در توسعه پروژه‌های مختلف بلاک چین و ارز دیجیتال نقش داشته است. او بیشتر به عنوان خالق Hashcash شناخته می‌شود که یک سیستم اثبات کار برای جلوگیری از حملات اسپم است و در سال ۱۹۹۷ ارائه شد و بعداً به عنوان الگوی الهام‌بخش مکانیزم استخراج بیت کوین شناخته شده است.

آدام بک یک چهره قابل احترام در صنعت بلاک‌چین و ارزهای دیجیتال است و در پروژه‌ها و شرکت‌های مختلفی مشارکت داشته است. او یکی از اعضای فعال جامعه سایفرپانک (cypherpunk) است. این گروه متشکل از اکتیویست‌ها و فعالان حوزه تکنولوژی است که از به‌کارگیری رمزنگاری برای محافظت از حریم خصوصی و آزادی‌های مدنی دفاع می‌کنند. 

Adam Back

آدام بک انکار کرده که هویت واقعی ساتوشی ناکاموتو متعلق به اوست، اما همچنان یکی از مدافعان سرسخت حفظ حریم خصوصی است و علیه نظارت دولت و نقض آزادی‌های مدنی فعالیت کرده است. دلیل دیگر شهرت او تحقیقاتش در زمینه سیستم‌های توزیع شده و نوشتن چندین مقاله با همین موضوع است.

Wei Dai

وی دای رمزنگار و دانشمند حوزه کامپیوتر است که به دلیل مشارکت در توسعه ارز دیجیتال شناخته شده است. او بیشتر به خاطر فعالیتش در زمینه ارز دیجیتال و سیستم‌های پرداخت الکترونیکی شناخته شده و یکی از پیشگامان این حوزه محسوب می‌شود.

برجسته‌ترین مشارکت دای ایجاد B-money است–یک سیستم نقدی الکترونیکی توزیع شده ناشناس که در سال ۱۹۹۸ ارائه شد. این کانسپت بعدها به عنوان منبع الهام‌بخش توسعه بیت‌کوین شناخته شد و بسیاری از ایده‌های موجود در پیپر B-money بعدها در وایت پیپر بیت کوین هم به ثبت رسید.

دای هم انکار کرده که هویت واقعی ساتوشی ناکاموتو متعلق به اوست و همچنان عضوی از جامعه سایفرپانک به شمار می‌آید.

Vili Lehdonvirta

ویلی لدونویرتا یک اقتصاددان فنلاندی و محقق حوزه فرهنگ دیجیتال و اقتصاد است. او یک محقق ارشد در مؤسسه اینترنت آکسفورد در دانشگاه آکسفورد است و در مورد نیروی کار دیجیتال، اقتصاد پلتفرم و ارزهای دیجیتال تحقیق می‌کند. لدونویرتا چندین مقاله در مورد ارزهای دیجیتال و بازارهای آنلاین منتشر کرده و در کنفرانس‌ها و رویدادهای مختلف در این زمینه سخنرانی کرده است.

Vili Lehdonvirta

نام لدونویرتا به دلیل تحقیقات اولیه او در مورد ارزهای دیجیتال و بازارهای آنلاین به عنوان یک کاندیدای ناکاموتو پیشنهاد شده است. با این حال، هیچ مدرک مشخصی مبنی بر ارتباط او با بیت کوین وجود ندارد، و خودش هم این موضوع را رد کرده است. او همچنین در فرآیندهای مختلف سیاست‌گذاری مرتبط با دنیای رمزارزها شرکت داشته و در مورد مسائل مرتبط با اقتصاد دیجیتال به دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی مشاوره تخصصی ارائه کرده است.

با نگاهی دوباره به این لیست، احتمالاً باید هال فینی و دوریان ناکاموتو را از این لیست حذف کنیم. به این ترتیب ۵ کاندیدا برای هویت واقعی ساتوشی ناکاموتو باقی می‌ماند که باتوجه به اظهارات هرکدام از این افراد، تشخیص اینکه کدام‌یک از این ۵ نفر می‌تواند خالق این دنیای محبوب باشد ساده نیست. 

انتخاب شما چیست؟ فکر می‌کنید کدام یک از این ۵ نفر را می‌توانیم به‌عنوان ساتوشی ناکاموتو انتخاب کنیم؟

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا