اخبار بیت کویناخبار بین الملل

وارن بافت ۱۳/۳ میلیارد دلار از سهام خود را نقد می‌کند

آیا این اقدام وارن بافت یک هشدار برای بیت کوین و دارایی‌های پرریسک محسوب می‌شود؟

 

پیش‌گوی بزرگ دنیای اقتصاد، وارن بافت، دارایی‌های نقدی برکشایر هاتاوی (Berkshire Hathaway) را در سه ماه اول سال، ۲ میلیارد دلار افزایش داده است که نشان‌دهنده کاهش اعتماد وی به دارایی‌های پرریسک است.

حرکت وارن بافت به سمت پول نقد نشان می‌دهد که او دارد خودش را برای سقوط احتمالی قیمت دارایی‌های پرریسک آماده می‌کند. با توجه به رشد سالانه ۷۰ درصدی بیت کوین و همبستگی با سهام، باید دید آیا سرمایه‌گذاران بیت کوین نیز باید برای سقوط احتمالی بازار سهام آماده می‌شوند؟

وارن بافت می‌گوید «دوره باورنکردنی بازار» به پایان رسیده است

آخرین گزارش سود سه ماهه شرکت برکشایر هاتاوی نشان می‌دهد که وارن بافت ۱۳/۳۰ میلیارد دلار از سهام خود را نقد کرده و قرار گرفتن در معرض نقدینگی و اوراق خزانه ایالات متحده را در سه ماهه ابتدایی سال افزایش داده است. در همین حال، ۴/۴ میلیارد دلار را به سمت خرید سهام خود و ۲/۹ میلیارد دلار را در جهت سهام سایر شرکت‌های سهامی عام هدایت کرد.

دلیل اهمیت فعالیت‌های این شرکت بر بازار مالی این است که با توجه به دارایی‌های این شرکت از راه‌آهن آمریکا گرفته تا تاسیسات برقی و کسب‌وکارهای خرده فروشی، بازار عملکرد شرکت برکشایر هاتاوی را به عنوان یک شاخص کلیدی برای سنجش سلامت اقتصاد ایالات متحده در نظر می‌گیرد.

اما این سرمایه‌گذار ۹۲ ساله که رشد اقتصاد ایالات متحده را در گذشته مدیون موفقیت برکشایر هاتاوی دانسته است، دیگر خوشبین نیست.

وارن بافت آخر هفته گذشته در یک سخنرانی عنوان کرد: «اکثر مشاغل ما امسال درآمد کمتری نسبت به سال گذشته گزارش خواهند کرد. او افزود که «دوره باورنکردنی بازار» برای اقتصاد ایالات متحده در شش ماه گذشته به پایان رسیده است.»

برکشایر ذخایر نقدی خود را ۲ میلیارد دلار افزایش داد و به ۱۳۰/۶۰ میلیارد دلار در سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ رساند که بالاترین سطح از پایان سال ۲۰۲۱ است که ارزش سهام وارد چرخه نزولی شد. علاوه بر این، این شرکت به لطف نرخ‌های بهره بالاتر نزدیک به ۵ درصد، حجم بالایی از پول نقد خود را در اسناد خزانه کوتاه مدت و سپرده‌های بانکی نگهداری می‌کند.

به عبارت دیگر، وارن بافت در حال آماده شدن برای سقوط بالقوه بازار سهام است، به ویژه در شرایطی که بحران بانکی ایالات متحده همچنان در حال گسترش است (به عنوان مثال ورشکستگی PacWest Bancorp و Western Alliance Bancorp).

قیمت بیت کوین با نزدک در ارتباط است

افزایش احتمال رکود جهانی همچنین خطر فشار نزولی بر بیت کوین را به همراه دارد که همبستگی ۱۰۰ هفته‌ای آن با نزدک به بالاترین سطح خود یعنی حدود ۰/۴۲ درصد رسیده است.

علاوه بر این، مایک مک گلون، تحلیلگر Bloomberg Intelligence، انتظار دارد که قیمت بیت کوین احتمالاً شاخص اصلی سقوط سهام باشد.

مک‌گلون خاطرنشان کرد: «بیت‌کوین می‌تواند برای دارایی‌های پرریسک روند کاهشی داشته باشد–اگر بدترین حالت برای دارایی‌های پرریسک تمام نشود، مسیر بیت‌کوین ممکن است افت بیشتری پیدا کند.

بیت کوین در سال ۲۰۲۳ تا دوم ماه مه، حدود ۷۰ درصد افزایش قیمت را در مقابل ۲۰ درصد شاخص سهام تجربه کرده است که البته این احتمال وجود دارد که این جهش‌های قیمت تنها بخشی از روند یک بازار نزولی گسترده‌تر باشد. صندوق ذخیره فدرال همچنان برای افزایش نرخ بهره برنامه‌هایی دارد و این روند احتمالا ادامه پیدا خواهد کرد، مگر اینکه دارایی‌های پرریسک برای کاهش تورم افت قیمت پیدا کنند که طبیعتاً ضرر و زیان‌هایی برای بازار به همراه خواهد داشت.»

شاخص همبستگی بیت کوین و نزدک
شاخص همبستگی بیت کوسن و نزدک – منبع: Bloomberg Intelligence

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا