اخبار بیت کویننگاهی عمیق تر

داستان بیت کوین و بیت کوین کش به کجا می‌رسد؟

آخرین تحول در بازار رمزارز باعث شد که بیت کوین ۲۰۰۰ دلار از ارزش خود را از دست بدهد، در حالی که بیت کوین کش به همان میزان افزایش یافته است.

داستان بیت کوین و بیت کوین کش از کجا شروع شد؟

پس از فورکی که در ماه آگوست منجر به ایجاد بیت کوین (BTC) و بیت کوین کش (BCH) شد، به یک دوراهی دیگر رسیدیم. در حالی که هاردفورک دیگری در اواسط نوامبر برای افزایش اندازه بلاکچین بیت کوین برنامه‌ریزی شده بود، این فورک اکنون بدون حرکت مانده است. دلیل کنار گذاشتن طرح سگویت ۲ (SegWit2x) نیز عدم توافق در جامعه بیت کوین عنوان شد.

Segregated Witness که به اختصار به آن SegWit می‌گویند، طرحی برای حذف اطلاعات امضا از تراکنش‌های بیت کوین به منظور افزایش ظرفیت بلاک‌‌ها در بلاکچین بود.

رها کردن فورک، قیمت بیت کوین را از ۷۲۰۰ دلار به ۷۸۰۰ دلار افزایش داد. با این حال، هیجان بازار دوام نیاورده است. بیت کوین اکنون در حدود ۶۰۰۰ دلار در زمان نگارش این خبر معامله می‌شود، چرا که تریدرها و سرمایه‌گذاران می‌ترسند که SegWit به خودی خود ظرفیت کافی برای مقیاس‌سازی ایجاد نکند. در زمان نوشتن این مقاله، بیش از ۱۴۰ هزار تراکنش تایید نشده بیت کوین وجود دارد.

بیت کوین کش، حداقل به‌طور موقت برنده این وضعیت بود. پس از انتشار خبر لغو سگویت، ارزی که به طور پیوسته در حال حرکت رو به پایین بود، با یک افزایش دراماتیک تا ۲۶۰۰ دلار افزایش یافت. در حالی که قیمت از آن زمان ۵۰ درصد کاهش یافته است، تماشاگران از افزایش ناگهانی قیمت مبهوت شده‌اند.

یک بحران هویت جدی برای بیت کوین

فقدان یک مسیر روشن برای مسائل مربوط به مقیاس‌پذیری بیت کوین تأثیر جدی بر قیمت آن دارد. با آشنایی هرچه بیشتر کاربران با بیت کوین، محبوبیت آن افزایش می‌یابد، اما این خطر هم وجود دارد که قربانی موفقیت خودش شود.

ما با چارلز هاسکینسون، مدیرعامل شرکت Input Output Hong Kong که ارائه دهنده راه‌حل‌های رمزنگاری و بلاکچین است، صحبت کردیم و او چالش پیش روی بیت کوین را توضیح داد:

«بیت کوین در یک بحران هویت اساسی قرار گرفته که به اندازه کافی رشد کرده و افراد ویژه را جذب کرده است تا بتواند نقشه‌‌های راه واضح و متفاوتی را برای آینده به پشتوانه اشتیاق، پول و توانمندی ارائه دهد. از یک منظر این موضوع اصطکاک ایجاد می‌کند و منجر به شکاف این دو بیت کوین می‌شود. از منظر دیگری می‌بینیم که هر دو فلسفه به‌طور موازی در زمان واقعی اجرا می‌شوند و برای سهم بازار رقابت می‌کنند. در پایان نمی‌توان گفت که چه کسی برنده خواهد شد، اما همین موضوع بیشتر از اینکه نشانه‌ هرج و مرج باشد، نشانه تکامل است. هیچ اکوسیستمی نمی‌تواند همه را راضی نگه دارد و نمی تواند انتظارات متفاوت را برآورده کند. بنابراین اکوسیستم‌ها باید راهی پیدا کنند تا مانند بسیاری از پروژه‌های منبع باز قبل از خود، بدون از بین بردن ارزش انباشته شده و جوامع زیربنایی، تقسیم شوند.»

کاربران بیشتر، سردرگمی بیشتر

قیمت‌های بالای بیت کوین این توانایی را دارد که کاربران را وسوسه کند و مثل زنبور به سمت عسل بکشاند، اما بسیاری از آنها احتمالاً ذکاوت کافی برای اجرای تصمیم درست را ندارند. احتمالاً بسیاری از آنها حتی نمی‌توانند دو بیت کوین را از یکدیگر تشخیص دهند.

با فران استراجنار، مدیرعامل Bravenewcoin صحبت کردیم که تصور می‌کند ما در حال گذراندن یک دور دیگر از FUD (ترس، عدم اطمینان و تردید) هستیم.

فران استراجنار می‌گوید: «من فکر می‌کنم FUD فعلی برای میلیون‌ها فرد جدیدی که برای اولین بار وارد فضای رمزارز می‌شوند، بسیار گیج‌کننده است. همین دو عنوان «بیت کوین» و «بیت کوین کش» کافی است تا مردم را گیج کند.»

آیا بیت کوین کش (BCH) یک پامپ و دامپ کلاسیک را تجربه می‌کند؟

آلت کوین ها با پدیده پامپ و دامپ غریبه نیستند. به بیان ساده، اگر فرد یا گروهی از افراد با خرید مقادیر بالایی از یک رمزارز، قیمت آن را در بازار بالا ببرند، به اصطلاح پامپ رخ داده است. درصورتی که حجم فروش بالایی روی یک رمزارز در بازار رخ بدهد، آن رمزارز به اصطلاح دامپ شده است.

افرادی در جامعه رمزنگاری هستند که توانایی افزایش قیمت یک کوین خاص را دارند و هنگامی که به اندازه کافی حول یک کوین بخصوص سروصدا به پا می‌شود، صرفاً موضوع دامپ کردن این رمزارز و کسب سود خالص مطرح است.

کومار گاوراو، رئیس Auxesis Group و بنیانگذار Cashaa در مورد افزایش اخیر قیمت‌های بیت کوین و بیت کوین کش می‌گوید:
«افزایش سریع بیت کوین کش (BCH) از حدود ۶۰۰ به ۲۴۰۰ دلار آمریکا در طی چند روز، وضعیتی شبیه به یک پامپ تصنعی نمادین ایجاد می‌کند که قبلاً به دنبال یک دامپ به رقم ۱۳۰۰ دلار در عرض ۳۰ دقیقه . در مقایسه با بازار فارکس، بازار رمزارزها هنوز کوچک است، معامله در آن آسان است و نمی‌توان از آن برای تخمین آینده بیت کوین در مقابل ارز دیجیتال بیت کانکت (BCC) استفاده کرد.»

گاوراو معتقد است که بیت کوین با گذشت زمان به بلوغ نسبی رسیده است و می‌گوید:
«بیت کوین در حال حاضر بر بسیاری از چالش‌ها غلبه کرده است، الگوی صعودی خود را دنبال می‌کند و فشار نزولی کنونی موجود بر آن یکی از تنها موارد موقتی است که مشابهش در ژوئیه و سپتامبر امسال اتفاق افتاد. بنابراین می‌توانیم انتظار داشته باشیم که دوباره به مسیر خود بازگردد. بیت کوین به زودی به رقم ۸۰۰۰ دلار می‌رسد، در حالی که بیت کوین کش (BCH) جدیدتر از آن است که بتوانیم تخمین بزنیم آیا در بلندمدت رشد خواهد کرد یا اینکه حرکت فعلی یکی از پامپ و دامپ‌های رایج در بین آلتکوین‌ها است.»

فران نیز اظهار کرد: «با این حال، من انتظار دارم که بیت کوین اگر بالای ۴۵۰۰ دلار بماند، رقم مناسبی است چرا که پول هوشمند متوجه می‌شود که بیت کوین کش (BCH) به هیچ وجه مزیت، پشتیبانی یا پذیرش بیت کوین را ندارد.»

هر دو بیت کوین می‌توانند به صورت مسالمت‌آمیز به حیات خود ادامه دهند

خبر خوب این است که هر چه افراد بیشتری رمزارزها را کشف کنند، فضا برای حضور و رونق هر دو نوع بیت کوین فراهم می‌شود. در مورد بحثی که در حال حاضر در جامعه بیت کوین مطرح است، نمی‌توانیم به طور قطع فرضیه فورک‌های بیشتر یا انواع بیت کوین بیشتری را در آینده رد کنیم. این وضعیت روال و جریان عادی دنیای رمزارزها را نشان می‌دهد. 

همانطور که هاسکینسون می‌گوید:
«به نظر می‌رسد بیت کوین کش (BCH) نتیجه یک فرآیند تقسیم مولد است چرا که وجود آن نه بیت کوین را تهدید می‌کند و نه نیازی به حمایت طرفداران باقی‌مانده بیت کوین دارد.»

هاسکینسون امیدوار است که این امر در درازمدت به بحثی که بر سر این دو بیت کوین شکل گرفته خاتمه دهد، هم‌زمان که هر دو طرف متوجه می‌شوند که طرف مقابل قرار نیست از بین برود. درست مانند اتفاقی که برای اتریوم و اتریوم کلاسیک افتاد.

در پایان، شاید بتوان گفت دموکراسی بزرگترین برنده و نتیجه این بحث‌ها، و درنهایت همان روزنه امیدی باشد که به دنبالش بودیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا