اخبار بلاک‌چیناخبار بیت کویناخبار تحلیلیاخبار قانون‌گذاریتحلیل بازارتحلیل فاندامنتال

قیمت بیت کوین به سطح ۲۵ هزار دلار نزدیک می‌شود

تأثیر شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) بر روند قیمت بیت کوین

بیت کوین از سطح مقاومت چند ماهه خود باز هم بالاتر می‌رود، هرچند روند تغییر قیمت (price action) بیت کوین در حال حاضر با درخواست‌هایی برای کاهش مواجه است که به نظر می‌رسد دلیل آن شاخص قیمت مصرف‌کننده باشد.

هم‌زمان با انتظار بازار برای مشخص شدن داده‌های اقتصادی از سوی ایالات متحده، بیت کوین در ۱۴ مارس به سطح مقاومت کلیدی خود، یعنی ۲۵ هزار دلار نزدیک شد. 

چارت کندل یک روزه جفت ارز BTC/USD
چارت کندل یک روزه جفت ارز BTC/USD – منبع: TradingView

آیا شاخص قیمت مصرف‌کننده می‌تواند به تثبیت قیمت بیت کوین کمک کند؟

داده‌های Cointelegraph Markets Pro و TradingView نشان می‌دهد که جفت ارز BTC/USD یک شبه در Bitstamp به بالاترین سطح ماهانه خود، یعنی ۲۴۹۱۷ دلار رسیده است.

بالا رفتن قیمت این جفت ارز نتیجه بسته شدن چندین بانک در آمریکا بود که تأثیر چشمگیری بر بازارهای ارزهای دیجیتال داشت.

در حال حاضر، با شروع کوتاه‌مدت روند تغییر قیمت بیت کوین، موقتاً همه نگاه‌ها به شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) برای ماه فوریه است.

شاخص قیمت مصرف‌کننده که به عنوان کاتالیزور نوسان قیمت عمل می‌کند، کاهش میزان تورم را نشان داد که چندان مطلوب بازار نبود. این موضوع به نوبه خود این نگرانی را ایجاد کرد که صندوق ذخیره فدرال قصد دارد نرخ‌های بهره را برای مدت طولانی‌تری بالاتر نگه دارد.

با این حال، با وجود بحران بانکی که بر موضوع تورم سایه انداخته بود، دارایی‌های پرریسک زمان چندانی برای فکر کردن به ابعاد این موضوع نداشتند. صرف نظر از روند شاخص قیمت مصرف‌کننده، همچنان انتظار می‌رفت که صندوق ذخیره فدرال تصمیم خود مبنی بر افزایش نرخ بهره را لغو کند. 

مایکل ون دپوپ، بنیانگذار و مدیرعامل شرکت تجاری Eight، به دنبال‌کنندگان توییتر خود گفت: «بیت کوین در مرحله به بالاترین حد خود، یعنی محدوده آزمایشی بالای ۲۵ هزار دلار رسیده است. شاید ترجیح بدهید قبل از ادامه، شاهد دوره‌ای از تثبیت قیمت این رمزارز باشید. درصورتی که بازارها در محدوده ۲۵/۲ هزار دلار قرار بگیرند، فروش را حفظ کنید. من شخصاً به دنبال خرید در قیمت ۲۳ هزار دلار هستم.»

چارت توصیفی جفت ارز BTC/USD
چارت توصیفی جفت ارز BTC/USD – منبع: حساب توییتر Michaël van de Poppe

پلتفرم Material Indicators از یک تغییر احتمالی در ترکیب دفتر سفارشات به لطف شاخص قیمت مصرف‌کننده خبر داد.

در صورتی که داده‌ها فراتر از انتظارات عمل کنند، سطح حمایتی پیشنهادی می‌تواند متوقف شود و مسیر را برای اصلاح عمیق‌تر قیمت بیت کوین باز کند.

چارتی از کیت آلن، قیمت ۲۳۶۰۰ دلار و ۲۵ هزار دلار را به عنوان سطوح اصلی نقدینگی پیشنهاد نشان می‌دهد.

داد‌ه‌های دفتر سفارش جفت ارز BTC/USD
داد‌ه‌های دفتر سفارش جفت ارز BTC/USD – منبع: حساب توییتر Keith Alan

پلتفرم Material Indicators اضافه کرد که برای اینکه روند صعودی بیت کوین برای مدتی طولانی ادامه پیدا کند، باید چندین قیمت نهایی هفتگی بالاتر از میانگین متحرک ۲۰۰ هفته‌ای خود (WMA) داشته باشد.

در این مرحله به چارت‌های کندل کامل بالاتر از میانگین متحرک ۲۰۰ هفته‌ای (WMA) نیاز داریم تا بتوانیم این روند را یک روند موفقیت‌آمیز درنظر بگیریم.

چارت کندل یک هفته‌ای جفت ارز BTC/USD با میانگین متحرک ۲۰۰ هفته‌ای
چارت کندل یک هفته‌ای جفت ارز BTC/USD با میانگین متحرک ۲۰۰ هفته‌ای – منبع: TradingView

شاخص قیمت مصرف‌کننده: امیدوارکننده یا پایین‌تر از حد انتظار؟

درصورتی که شاخص قیمت مصرف‌کننده پایین‌تر از حد انتظار باشد، باعث می‌شود صندوق ذخیره فدرال افزایش نرخ بهره را متوقف کند و کنترل خود را روی شرایط مالی کمتر کند.

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، هفته گذشته به نظر می‌رسید که به نوبه خود هیچگونه نگرانی از اینکه تورم در مسیر درستی قرار دارد، حتی قبل از شروع کامل بحران بانکی، ندارد.

در یک کنفرانس مطبوعاتی در کاخ سفید، بایدن اعلام کرد که خوشبین است که هفته آینده به شاخص قیمت مصرف‌کننده دست پیدا کنیم و وضعیت را امیدوارکننده دانست.

با این حال، در میان تحلیلگران شبهاتی وجود داشت. تریدر محبوب xTrends اشاره کرد که کاهش غافلگیرکننده شاخص قیمت مصرف‌کننده برای صندوق ذخیره که فشار زیادی را روی خود احساس می‌کند، بسیار سودمند خواهد بود.

او در بخشی از توضیحات خود در توییتر فاش کرد: «من معتقدم شاخص قیمت مصرف‌کننده به گونه‌ای خواهد بود که از سقوط بازار جلوگیری کند، و طی هفته‌های آینده بی‌سروصدا مورد بازنگری قرار خواهد گرفت.»

در ادامه، هشدار جدی‌تری از سوی کتی وود، مدیرعامل شرکت ARK Invest، اعلام شد که پیش‌بینی نه چندان خوشایندی از عواقب هرگونه افزایش بیشتر نرخ بهره ارائه کرده بود.

در یک رشته توییت اختصاصی در سیزدهم مارس، کتی وود از صندوق ذخیره فدرال درخواست که درمورد نرخ‌ها تغییر مسیر بدهد.

کتی وود معتقد است درصورتی که صندوق ذخیره فدرال به تمرکز بر شاخص‌هایی همچون شاخص قیمت مصرف‌کننده ادامه دهد و درمورد نرخ‌ها تغییر مسیر ندهد، آنگاه این بحران، بانک‌های منطقه‌ای بیشتری را درگیر می‌کند و احتمالاً سیستم بانکداری آمریکا را متمرکز خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا