اخبار بلاک‌چیننوشته عمومی

الگوهای جدید برای ورود بلاک چین به نهادهای سازمانی

با آماده‌شدن فناوری بلاک چین برای ورود به نهادهای سازمانی، شرکت‌ها و پروژه‌ها باید خود را با ریتم و حرکت نهادهای سازمانی سازگار کنند.

فناوری بلاک چین راه جدیدی پیش پای چشم‌انداز آینده اینترنت قرار داده است. داده‌های موجود در اینترنت که توسط افراد، سازمان‌ها و سایر کاربران تولید می‌شوند، توسط نهادهای متمرکز کنترل می‌شوند. تمرکز میزان قابل توجهی از قدرت اقتصادی و نفوذ در اختیار چند شرکتی کلیدی است که در اقتصاد ادغام داده‌ها پیشرفت داشته‌اند. همین پدیده توزیع قدرت و نفوذ در بین تعداد کمی از شرکت‌ها، کاربران را دلزده کرده و باعث شده اعتمادشان به مشاهدات خود از دست بدهند.

با این حال و با وجود تمام این پیشرفت‌ها، سرعت به‌کارگیری و موارد استفاده از فناوری بلاک چین در دنیای واقعی و پذیرش آن توسط توسعه‌دهندگان سازمانی یا فردی هنوز بسیار کم است. پیچیدگی‌های بسیاری در برنامه‌های غیرمتمرکز (dApp) وجود دارد و بسیاری از توسعه‌دهندگان همچنان از ابزارها و مدل‌های سنتی فناوری Web2 استفاده می‌کنند. 

در این مقاله به بررسی چند محدودیت و مشکل موجود در این فضا می‌پردازیم.

 

نبود امکان ادغام شدن

امروزه داده‌هایی که باید در جای امنی ذخیره شوند روی پایگاه‌های داده قدیمی، مانند Oracle, SAP, MSDynamics برای خدمت‌رسانی به شرکت‌ها و Google Drive، One Drive، Box، Dropbox برای مصارف شخصی قرار می‌گیرند. ابزارهای محدودی وجود دارند که بین ذخیره‌سازی‌های متمرکز داده‌ها یا سیستم‌های ثبت در یک راه‌حل مناسب برای بلاک چین عملیات یکپارچه‌سازی اطلاعات را انجام دهند. 

اکوسیستم توسعه‌دهنده محدود

فناوری بلاک چین حوزه جدیدی است، استعدادهای این حوزه اندک هستند و بسیاری از توسعه‌دهندگان هنوز در حال یادگیری هستند. اکوسیستم‌ها هنوز گسترش منابع بلاک چین را در مقیاس بزرگ ترویج نکرده‌اند. یادگیری مهارت جدید برای توسعه‌دهندگان و کمک به گذر آنها از دوره برنامه‌های کاربردی و سنتی وب ۲ به برنامه‌های غیرمتمرکز، مانع بزرگی برای ورود به این عرصه ایجاد می‌کند و سرعت اجرای عملیات جدید را کاهش می‌دهد.

ارزهای دیجیتال در ترازنامه

مدیران مالی و مشاوران حقوقی شرکت‌ها هنوز نسبت به مالکیت رمزارزها و ریسک نوسان در ترازنامه‌های خود محتاطانه عمل می‌کنند. شرکت‌های بلاک چین باید این مشکل را با ایجاد پل ارتباطی فیات با کریپتو خارج از ترازنامه شرکت کاهش دهند تا زمانی که مقررات شفاف شوند و رمزارزها با کاهش نوسانات توسعه پیدا کنند. رفع این مانع برای پروتکل‌های خام، که شرکت‌ها را ملزم به جهش می‌کنند و ناپایدار تلقی می‌شوند، دشوار است.

مدیریت ریسک عملیاتی

بسیاری از پروتکل‌های جدید ابتدا ادعا کردند که ماشین مجازی اتریوم (EVM) را با آمدن فناوری‌های جدیدتر و نوآورانه‌تر کنار می‌گذارند. با مشخص شدن نیاز شرکت‌ها، آنها خواهان ثبات، مقیاس پذیری و امکان همکاری بودند. این موضوع باعث شده است که بسیاری از پروتکل‌ها روی سازگاری با EVM سرمایه‌گذاری کنند (به عنوان مثال Solana و Algorand). 

 

غلبه بر موانع

گزینه‌های بسیاری وجود دارد که شرکت‌ها می‌توانند برای غلبه بر این موانع از آنها استفاده کنند؛ از جمله:

استفاده از روش low-code, no-code

روش low-code, no-code با سرعت بسیار زیادی در بازار سازمانی نفوذ کرده‌ است. بر این اساس، برای برنامه‌نویسی نیازی به مهارت زیادی وجود ندارد و حتی فرد می‌تواند کاملاً تازه‌کار باشد تا در این زمینه فعالیت کند. این روش که توسط سازمان‌ها اتخاذ می‌شود به کاربران اجازه می‌دهد بدون کدنویسی و با استفاده از drag and drop برنامه‌های کاربردی ایجاد کنند. این روش به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد برنامه‌ها را به سرعت اجرا کنند. زبان‌های برنامه نویسی پیرامون بلاک چین (به عنوان مثال solidity، rust، vyper، Haskell) پیچیده هستند، بومی سازمانی نشده‌اند و افراد کمی وجود دارند که به آنها مسلط باشند. به همین دلیل پلتفرم‌های بلاک چین مبتنی بر روش low-code, no-code گزینه مناسبی هستند.

عوامل بلاک چین‌های سازگار با EVM را در نظر بگیرید

همانطور که قبلا ذکر شد، زنجیره‌های سازگار با ماشین مجازی اتریوم (EVM) امنیت، قابلیت همکاری و مقیاس‌پذیری دارایی‌ها و سرمایه را فراهم می‌کنند. با این حال، این زنجیره‌ها هزینه برای جذب نیروی توسعه‌دهنده را کاهش می‌دهند. 

آینده فناوری بلاک چین چند زنجیره‌ای است

اکثر شرکت‌های بزرگ چندین ارائه‌دهنده ابری دارند و بلاک چین هم احتمالاً همین روند را در پیش می‌گیرد. این موضوع امکان جابجایی دارایی‌ها و بازی‌ها را در سراسر متاورس فراهم می‌کند، در حالی که امکان دسترسی به وام‌ها و وثیقه‌ها را در چندین بلاک چین فراهم می‌کند و به‌طور بالقوه پذیرش امکانات گسترده‌تر را ترویج می‌کند.

پرداخت فیات

تا زمانی که شفافیت در نظارت وجود نداشته باشد و شرکت‌ها تمایل داشته باشند هزینه‌های گس (gas fee) را پرداخت کنند، ممکن است بهترین کار پرداخت فیات به ارائه‌دهندگان، پلتفرم‌ها و پروتکل‌ها باشد.

گسترش ادغام فناوری‌های مختلف 

بعید به نظر می‌رسد که وب 3 بتواند جایگزین وب 2 در شرکت‌ها شود. اجرای پروژه های وب 3 یا بلاک چین در سیلو نیز ایده‌آل به نظر نمی‌رسد. بهتر است با ادغام سیستم‌های وب 2 (مانند CRM وERP) در جهت بهینه‌سازی وب 2  و وب 3 از بلاک چین استفاده کرد.

بررسی‌های لازم را انجام دهید

اطمینان حاصل کنید که فروشنده محصول یا پروتکل بررسی‌های دقیق تجاری، عملیاتی، فنی و سرمایه انسانی را انجام داده است. بسیاری از شرکت‌های (نه همه) تمایلی به قبول ریسک از سوی افراد بدون مجوز مانند ماینرها و اعتباردهندگان ندارند. استفاده از فناوری بلاک چین با اعتبارسنجی تایید شده توسط KYC نیز گزینه مناسبی است.

روی اکوسیستم سرمایه‌گذاری کنید

ابزارهای توسعه‌دهنده، پلتفرم‌های غیرمتمرکز، کیت‌های سازنده، ابزارهای ادغام سیستم و غیره، پذیرش این فناوری را آسان‌تر می‌کنند. شرکت‌ها باید به دنبال این شتاب‌دهنده‌های حوزه فناوری باشند تا به بازگشت سرمایه مناسب از بلاک چین‌های عمومی کمک کنند.

 

سخن پایانی

با آماده‌شدن فناوری بلاک چین برای ورود به نهادهای سازمانی، شرکت‌ها و پروژه‌ها باید با ریتم و حرکت شرکت‌ها سازگار شوند. ملاحظات عملیاتی، تجاری، فنی و نظارتی وجود دارد که با دنیای بلاک چین متفاوت است. شرکت‌ها و پروژه‌های بلاک چینی که فقط برای وب3 ساخته می‌شوند ممکن است تناسب محصول و بازار خود را در حوزه سازمانی پیدا نکنند. وب 3 و وب 2 باید برای ایجاد ارزش تصاعدی با یکدیگر همکاری کنند و وب 2 باید خودش را برای پذیرش وب 3 آماده کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا