خبر فوری

Bluesky : رقیب جدید توییتر وارد اپ استور می‌شود

رابط کاربری جایگزین توییتر جک دورسی که Bluesky نام دارد، شبیه به پلتفرم رسانه اجتماعی ایلان ماسک (توییتر) است.

جک دورسی، یکی از بنیانگذاران پلتفرم شبکه اجتماعی توییتر، با Bluesky–جایگزین غیرمتمرکز توییتر–در حال پیشرفت است و اپلیکیشن آن وارد مرحله خصوصی آزمایشی بتا می‌شود.

استفاده از اپلیکیشن Bluesky درحال حاضر فقط با داشتن کد دعوت امکان‌پذیر است و به افراد خاصی اجازه می‌دهد تا با ایجاد یک حساب کاربری از طریق این کد، تجربه اجتماعی جدیدی را رقم بزنند.

براساس گزارش TechCrunch، برنامه Bluesky iOS در ۱۷ فوریه عرضه شد و تا ۲۸ فوریه حدود ۲۰۰۰ نفر این اپلیکیشن را نصب کردند. گزارش شده است که این اپلیکیشن هنوز برای کاربران اندروید در Google Play در دسترس نیست.

در پیش‌نمایش اپ استور اپلیکیشن Bluesky، به نظر می‌رسد که شباهت زیادی به توییتر دارد، با رابط کاربری مشابه توییتر که بسیاری از قابلیت‌های توییتر، از جمله نحوه ارائه دسته‌ها، دنبال‌کنندگان، پست‌ها و پاسخ‌ها را نشان می‌دهد. فید (feed) اپلیکیشن Bluesky به سبک توییتر دارای امکانات لایک، نظرات و ارسال مجدد است.

اسکرین‌شات‌های آیفون از Bluesky
اسکرین‌شات‌های آیفون از Bluesky – منبع: App Store

طبق این گزارش، این اپلیکیشن به کاربران اجازه می‌دهد تا پستی با حداکثر ۲۶۵ کاراکتر، کمی محدودتر از ۲۸۰ کاراکتر توییتر، ایجاد کنند.

به جای جمله What’s happening که در توییتر آمده، در این اپلیکیشن از What’s up استفاده شده است.

کاربران Bluesky امکان به اشتراک‌گذاری، mute کردن و مسدود کردن حساب‌ها را دارند. ابزارهای پیشرفته‌تر، مانند افزودن افراد به فهرست‌ها، هنوز در دسترس نیستند.

رابط کاربری فید و اعلان‌های Bluesky در نسخه بتا خصوصی
رابط کاربری فید و اعلان‌های Bluesky در نسخه بتا خصوصی – منبع: TechCrunch

با وجود شباهت زیاد به توییتر، Bluesky قرار است برخی از ویژگی‌های فنی متفاوتی داشته باشد که آن را از غول رسانه‌های اجتماعی ایلان ماسک بسیار متفاوت می‌کند. هدف این پلتفرم ارائه یک پروتکل شبکه اجتماعی غیرمتمرکز است که انتظار می‌رود داده‌های کاربر خود را از نفوذ هر دولت یا شرکتی حفظ کند.

اپلیکیشن Bluesky بر اساس پروتکل AT ساخته شده است، یک شبکه اجتماعی جدید که ایده‌های جدیدترین فناوری‌های غیرمتمرکز را ادغام می‌کند.

پروتکل AT که در اصل به عنوان پروتکل انتقال احراز هویت یا ADX شناخته می‌شود، تلاش اصلی Bluesky برای فعال کردن راه جدیدی برای ارتباط سرورها با یکدیگر است که به افراد و کسب‌وکارها اجازه می‌دهد تا خودشان هوست باشند و به جای یک وب‌سایت، چندین وب‌سایت داشته باشند.

همانطور که قبلاً گزارش شده بود، Bluesky اولین دسته از کدهای خود را در اوایل می ۲۰۲۲ منتشر کرد، یعنی چند هفته قبل از خروج دورسی از هیئت مدیره توییتر. 

در ماه اکتبر، برنامه اجتماعی Bluesky و پروتکل AT را به طور رسمی معرفی کرد، که تقریباً سه سال پس از راه‌اندازی پروژه دورسی با پشتیبانی توییتر در سال ۲۰۱۹ ارائه شد.

این خبر در حالی منتشر می‌شود که بنا به گزارش‌ها، دورسی مقداری بیت کوین را با استفاده از پروتکل اجتماعی دیگر خود، Nostr. Damus، انتقال می‌دهد که اولین اپلیکیشن موبایلی است که از این پروتکل بهره می‌برد. این اپلیکیشن در فوریه ۲۰۲۳ در اپ استور منتشر شد.

 

در همین حال، توییتر در اول مارس دچار قطعی دیگری شد. این قطعی زمانی رخ داد که پروژه جدید جک دورسی، Bluesky، در مرحله آزمایش بتا قرار گرفت.

داده‌های Downdetector نشان می‌دهد که از ساعت ۹ صبح روز اول فوریه مشکلاتی برای استفاده کاربران از توییتر وجود داشت که به آرامی و در طول پنج ساعت برطرف شد. 

۵۹ درصد از مشکلات گزارش شده مربوط به کاربران اپلیکیشن بوده است، در حالی که ۳۵ درصد دیگر کاربران وب سایت بودند که با اختلال مواجه شدند.

توییتر هنوز هیچ آپدیتی در مورد علت قطعی ارائه نکرده است، اما گزارش‌های مختلف نشان می‌دهد که کاربران در نقاط مختلف جهان با مشکلاتی مواجه شده‌اند.

نیویورک تایمز گزارش داد که ۲۰۰ کارمند دیگر از شرکت در آخر هفته اخراج شده‌اند. از زمانی که ایلان ماسک این پلتفرم رسانه‌های اجتماعی را تصاحب کرد، تعداد کارکنان توییتر از بیش از ۷۵۰۰ به کمتر از ۲۰۰۰ نفر کاهش یافت. بر اساس این گزارش، مدیران محصول، متخصصین داده‌ها و مهندسان از جمله افرادی بودند که توسط این شرکت کنار گذاشته شدند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا