خبر فوری

سرمایه‌گذاری 300 میلیون دلاری گوگل روی استارتاپ هوش مصنوعی آنتروپیک (Anthropic)

گوگل چیزی حدود ۳۰۰ میلیون دلار در استارت‌آپ هوش مصنوعی آنتروپیک (Anthropic) سرمایه‌گذاری کرده و آن را به جدیدترین غول فناوری تبدیل کرده است. با این کار، گوگل پول و قدرت محاسباتی خود را روی نسل جدیدی از شرکت‌هایی سرمایه‌گذاری کرده که تلاش می‌کنند در حوزه پررونق «هوش مصنوعی مولد» جایگاهی برای خود پیدا کنند.

این قرارداد شامل سهم ۱۰ درصدی گوگل در استارت آپ می‌شود و به بهبود وضعیت مالی آنتروپیک کمک می‌کند. گوگل این سرمایه‌گذاری را تأیید کرده است و قرارداد ابری بزرگی با آنتروپیک بسته است، اما جزئیات بیشتری ارائه نکرد.

این اقدام گوگل نشان از تأثیرگذاری تعدادی از شرکت‌های فناوری بزرگ روی سایر شرکت‌هایی که روی هوش مصنوعی کار می‌کنند، دارد که برای مدیریت مدل‌های هوش مصنوعی غول‌پیکر توسعه‌یافته توسط گروه‌هایی مانند آنتروپیک، نیاز به دسترسی به پلتفرم‌های راهکار پردازش ابری دارند.

سرمایه‌گذاری ۳۰۰ میلیون دلاری گوگل می‌تواند واکنشی باشد به سرمایه‌گذاری نقدی ۱ میلیارد دلاری مایکروسافت که سه سال پیش در اوپن ای آی (OpenAI،) انجام داد.

قرارداد مایکروسافت با اوپن ای آی، این پروژه را در مسیر ساخت مجموعه‌ای از سیستم‌های هوش مصنوعی جدید قرار داد که با یکی از نتایج فوق‌العاده آن را در اواخر سال گذشته با عنوان ربات ChatGPT آشنا شدیم. ربات ChatGPT یک ربات چت است که می‌تواند از طریق متن با کاربران مکالمه کند و در حوزه‌های مختلف از جمله برنامه‌نویسی به کار گرفته می‌شود

هر دو پروژه اوپن ای آی و آنتروپیک به دنبال ایجاد پیشرفت‌هایی در هوش مصنوعی مولد هستند؛ برنامه‌های کامپیوتری پیچیده‌ای که می‌توانند متن بنویسند و تنها در چند ثانیه یک اثر هنری با موضوع خاص خلق کنند.

در این رقابت نفس‌گیر در حوزه هوش مصنوعی، در حالی که مایکروسافت به دنبال ادغام فناوری اوپن ای آی در بسیاری از خدمات خود بوده است، رابطه گوگل با آنتروپیک محدود به تامین‌کننده فناوری این شرکت است.

آنتروپیک در سال ۲۰۲۱، یعنی زمانی که گروهی از محققان به رهبری داریو آمودی اوپن ای آی را پس از اختلاف نظر بر سر مسیر شرکت ترک کردند، تشکیل شد. آنها نگران بودند که اولین سرمایه‌گذاری مایکروسافت در اوپن ای آی آن را در مسیر تجاری‌تری قرار دهد و تمرکز اصلی آن را (یعنی ایمنی هوش مصنوعی پیشرفته) کاهش دهد.

آنتروپیک یک ربات چت هوشمند به نام Claude را توسعه داده است که رقیب ربات ChatGPT محسوب می‌شود، اگرچه هنوز به صورت عمومی منتشر نشده است.

این استارت آپ قبل از سرمایه‌گذاری گوگل که در اواخر سال ۲۰۲۲ انجام شده بود، بیش از ۷۰۰ میلیون دلار جمع‌آوری کرده بود، اما قبلاً گزارشی از این سرمایه‌گذاری منتشر نشده بود. بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار این شرکت آلامدا ریسرچ (Alameda Research) است که صندوق سرمایه‌گذاری رمزنگاری شده موسس FTX یعنی سم بنکمن فرید است

سرمایه‌گذاری گوگل توسط بخش ابری آن انجام شده است که توسط مدیر سابق اوراکل (Oracle)، یعنی توماس کوریان اداره می‌شود. اضاف کردن کار محاسباتی فشرده آنتروپیک به مراکز داده گوگل بخشی از تلاش برای رسیدن به پیشروی مایکروسافت است که از زمان شروع همکاری خود با اوپن ای آی در حوزه هوش مصنوعی به دست آورده است. بخش ابری گوگل همچنین با استارت‌آپ‌های دیگری مانند Cohere و C3 همکاری می‌کند تا بتواند جایگاه بیشتری در هوش مصنوعی بدست بیاورد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا