اخبار دیفایاخبار قانون‌گذاری

مرکز هوش مصنوعی خالق ChatGPT را به نقض قوانین تجارتی و حکومتی متهم می‌کند

این مرکز در شکایت خود GPT-4 را فریبنده و خطری برای حریم خصوصی و امنیت عمومی توصیف کرده است.

این مرکز هوش مصنوعی که یک سازمان تحقیقاتی غیرانتفاعی مستقل است، بر این باور است که GPT-4 بخش ۵ قانون کمیسیون تجارت فدرال را نقض می‌کند، که براساس آن اقدامات ناعادلانه یا فریبکارانه در تجارت ممنوع می‌شود.

مرکز هوش مصنوعی و سیاست دیجیتال (CAIDP) شکایتی را به کمیسیون تجارت فدرال ایالات متحده (FTC) در تلاش برای توقف انتشار سیستم‌های هوش مصنوعی قدرتمند برای مصرف‌کنندگان ارائه کرده است.

این شکایت مربوط به مدل زبانی OpenAI است که اخیراً منتشر شده است، یعنی GPT-4، که مرکز هوش مصنوعی و سیاست دیجیتال در شکایت خود در ۳۰ مارس، آن را «مغرضانه، فریبنده، و خطری برای حریم خصوصی و امنیت عمومی» توصیف کرده است.

سازمان اخلاق هوش مصنوعی برای حمایت از این ادعا، به محتوای سند GPT-4 اشاره کرد که به نظر می‌رسد این مدل زبانی پتانسیل تقویت و بازتولید سوگیری‌های خاصی را دارد که می‌تواند نامناسب یا تحقیرآمیز باشد. 

در همین سند آمده است: «سیستم‌های هوش مصنوعی پتانسیل بالایی برای تقویت ایدئولوژی‌ها، جهان‌بینی‌ها، حقایق و دروغ‌ها خواهند داشت و مانع از رقابت، تأمل و بهبود آینده می‌شوند.»

مرکز هوش مصنوعی و سیاست دیجیتال اضافه کرد که OpenAI GPT-4 را برای استفاده تجاری برای عموم با آگاهی کامل از ریسک‌های موجود منتشر کرد و هیچ ارزیابی مستقلی از GPT-4 قبل از انتشار آن انجام نشده بود.

در نتیجه، مرکز هوش مصنوعی و سیاست دیجیتال از FTC قصد دارد درباره محصولات OpenAI و سایر اپراتورهای سیستم‌های هوش مصنوعی قدرتمند تحقیق کند.

در حالی که ChatGPT-3 در نوامبر منتشر شد، آخرین نسخه GPT-4 ده برابر هوشمندتر در نظر گرفته شده است. پس از انتشار آن در ۱۴ مارس، یک مطالعه نشان داد که GPT-4 قادر است سخت‌ترین امتحانات دبیرستان و حقوق ایالات متحده را با درصد بالای ۹۰ با موفقیت پشت سر بگذارد.

همچنین مشخص شد که می‌تواند آسیب‌پذیری‌های قرارداد هوشمند در اتریوم را شناسایی کند.

این شکایت زمانی مطرح شد که ایلان ماسک، استیو وازنیاک و تعدادی از کارشناسان هوش مصنوعی طوماری را امضا کردند تا توسعه سیستم‌های هوش مصنوعی قدرتمندتر از GPT-4 را متوقف کنند.

مارک روتنبرگ، رئیس مرکز هوش مصنوعی و سیاست دیجیتال، در میان ۲۶۰۰ امضاکننده طومار بود که توسط موسسه آینده زندگی در ۲۲ مارس معرفی شد.

سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) همچنین از دولت‌ها خواسته تا چارچوب توصیه‌‌های اخلاقی مربوط به هوش مصنوعی سازمان ملل را اجرا کنند.

در خبرهای دیگر آمده است که یک محقق سابق هوش مصنوعی گوگل اخیرا ادعا کرده که چت ربات هوش مصنوعی گوگل، Bard با استفاده از پاسخ‌های ChatGPT آموزش دیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا