اخبار اتریوماخبار بین المللاخبار قانون‌گذاریخبر فوری

هارد فورک شانگهای اتریوم دو هفته به تاخیر افتاد

هاردفورک شانگهای برای اوایل آوریل برنامه‌ریزی می‌شود.

بر اساس گزارش‌ها، هارد فورک شانگهای اتریوم که قرار بود اواخر ماه مارس برگزار شود، تقریباً دو هفته به تعویق افتاده است. این آپدیت که ابتدا برای پایان ماه مارس برنامه‌ریزی شده بود، اکنون انتظار می‌رود در دو هفته اول آوریل اجرا شود.

توسعه دهندگان اتریوم (ETH) این تاخیر را طی جلسه‌ای که در ۲ مارس برگزار شد اعلام کردند. تیم توسعه اصلی موافقت کردند که تقریباً دو هفته پس از راه‌اندازی شبکه آزمایشی Goerli در ۱۴ مارس و قبل از اجرای هارد فورک کمی صبر کنند. شبکه آزمایشی Goerli آخرین فضا برای تست هارد فورک شانگهای قبل از اجرای آن در شبکه اصلی خواهد بود.

 

پیامدهای هارد فورک شانگهای برای سهامداران اتریوم

تست موفقیت‌آمیز اخیر روی شبکه آزمایشی Sepolia در ۲۸ فوریه راه را برای راه‌اندازی شبکه آزمایشی Goerli هموار کرد. آپدیت Shanghai Capella به Goerli آخرین فرصت برای مشتریان اتریوم و ارائه‌دهندگان سهام است تا اطمینان حاصل کنند که هارد فورک به خوبی انجام می‌شود. این آپدیت امکان خروج تدریجی اتریوم را که در زنجیره بیکن قرار دارد، فراهم می‌کند.

جامعه کریپتو اشتیاق بالایی نسبت به اعلام زمان دقیق هارد فورک شانگهای به دلیل پیامدهای مالی قابل توجه آن نشان می‌دهد. از زمانی که اتریوم شروع به انتقال به پروتکل اثبات سهام کرد، کاربرانی که اتر (ETH) را در شبکه به اشتراک می‌گذارند، پاداش‌هایی را در قالب اتر جدید جمع‌آوری کرده‌اند. ارزش ۲۸ میلیارد دلاری اتریوم که در حال افزایش است، در شبکه اتریوم سپرده‌گذاری شده که حدود ۱۴/۵٪ از کل اتریوم در گردش را تشکیل می‌دهد.

شرکت‌های متعددی که در طول رکود مداوم ارزهای دیجیتال با مشکل مواجه بودند، انگیزه زیادی دارند تا شروع به تولید پاداش در آپدیت جدید اتریوم کنند و به واسطه آن بتوانند مشتری‌های جدید جذب کنند و ازطریق کارمزد درآمدزایی کنند.

به گفته تحلیلگران جی پی مورگان، آپدیت آینده شانگهای می‌تواند برای کوین بیس همه چیز را تغییر دهد، چرا که به‌طور بالقوه می‌تواند دوره جدیدی را برای این صرافی ایجاد کند. پیش‌بینی‌های بانک حاکی از آن است که این سرمایه‌گذاری می‌تواند کوین‌بیس را به درآمد سالانه ۲۲۵ تا ۵۴۵ میلیون دلار برساند.

در حال حاضر، بزرگترین نهادهای سهامدار در اتریوم، خدمات واسطه‌ای مانند لیدو (Lido) و صرافی‌های ارزهای دیجیتال مانند کوین‌بیس، کراکن و بایننس هستند. طبق گزارش Dune Analytics، این شرکت‌ها که اتر (ETH) مشتریان را برای سهام‌داری و دریافت پاداش‌های غیرفعال جمع‌آوری می‌کنند، ۵۶ درصد از کل سهام اتر در شبکه را تشکیل می‌دهند.

هاردفورک شانگهای اتریوم
منبع: Envato Elements

 

توسعه دهندگان اصلی برای ارائه هارد فورک عجله دارند

توسعه‌دهندگان اصلی اتریوم تحت فشار هستند تا هارد فورک شانگهای را در سریع‌ترین زمان ممکن تحویل دهند. همین موضوع باعث می‌شود سایر قابلیت‌های مورد نیاز شبکه اتریوم از این آپدیت حذف شوند و از افزودن ترفندهای فنی جزئی به روش‌های رمزگذاری اتریوم اجتناب کنند.

در طول جلسه توسعه دهندگان در ژانویه، توسعه دهنده اصلی Micah Zoltu از تصمیمات اتخاذ شده در مورد سلامت طولانی مدت شبکه اتریوم انتقاد کرد. زولتو ابراز نگرانی کرد که در حال حاضر، به جای توجه به پایداری شبکه در آینده، تمرکز فقط روی برآورده کردن خواسته‌های عمومی است. زولتو گفت: «به نظر می‌رسد که ما به سلامت بلندمدت شبکه اتریوم توجه کافی نداریم.»

 

هارد فورک شانگهای

هارد فورک شانگهای اولین آپدیت بزرگ از زمان ادغام (مرج) در سپتامبر گذشته خواهد بود.

هارد فورک یک تقسیم دائمی بین بلاک چین جدید و آخرین نسخه آن است که ویژگی‌های یک شبکه را به آن اضافه یا از آن حذف می‌کند. 

به دنبال این هارد فورک، تارهای سرمایه‌گذاری شده در بیکن چین و پاداش‌ها آزاد می‌شوند و با آزاد شدن آنها، عرضه اتریوم به میزان زیادی افزایش خواهد یافت و بر روند بازار تأثیر خواهد گذاشت.

در مجموع، دو نوع درخواست پس از هارد فورک شانگهای در شبکه اتریوم اجرا خواهد شد:

  • برداشت کامل (full withdrawals): این درخواست برداشت شامل برداشت کامل اترهای استیک شده و پاداش‌های دریافتی می‌شود. برای برداشت کامل، اعتبارسنج‌ها باید ابتدا درخواست خروج بدهند و پس از آن اتر خود را برداشت کنند.
  • برداشت جزئی (partial withdrawals): این درخواست برداشت شامل برداشت پاداش دریافتی می‌شود. برای برداشت جزئی نیازی به ارائه درخواست خروج وجود ندارد.

 

سخن پایانی

با توجه به ریسک کلی و همچنین نقدینگی ایجاد شده به دنبال هارد فورک شانگهای در اوایل ماه آوریل، احتمالاً بازار اتریوم کمی روند نزولی پیدا خواهد کرد. با این حال نباید فراموش کرد که هارد فورک شانگهای، گام مهمی در شبکه اتریوم محسوب می‌شود و باید در بازه زمانی بلندمدت به صعودی بودن آن خوشبین بود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا