اخبار صرافی هااخبار قانون‌گذاری

آیا صرافی FTX در سال ۲۰۲۳ دوباره فعالیت خود را آغاز می‌کند؟

بازیابی ۷ میلیارد دلار دارایی صرافی FTX

ورشکستگی صرافی FTX یکی از ناگوارترین رویدادهای سال ۲۰۲۲ بود و اثرات آن هنوز در صنعت کریپتو احساس می‌شود.

صرافی FTX که زمانی ۳۲ میلیارد دلار ارزش داشت و از نظر حجم معاملات به عنوان یکی از بزرگترین صرافی‌های رمزارز رتبه‌بندی می‌شد، در ماه نوامبر به دلیل افزایش میزان برداشت مشتریان اعلام ورشکستگی کرد.

جالب اینجاست که احتمال می‌رود این صرافی خدمات خود را به مشتریان از سر بگیرد. این احتمال در طول دوازدهمین جلسه ورشکستگی قوت گرفت که در آن راه‌اندازی مجدد صرافی به عنوان یکی از چندین گزینه مورد بررسی توسط FTX به عنوان راهی برای حرکت رو به جلو برای این صرافی آشکار شد.

در این مقاله، جدیدترین تحولات مربوط به ورشکستگی FTX، مانند طرح راه‌اندازی مجدد، بازیابی دارایی‌های نقدی و غیره را بررسی خواهیم کرد.

برنامه‌های صرافی FTX برای راه اندازی مجدد

پس از به‌روزرسانی نقشه راه 2023-24، صرافی FTX ممکن است به زودی عملیات خود را احیا کند. بر اساس بیانیه وکیل ارشد این شرکت، اندی دیتدریک، صرافی FTX به طور فعال در حال راه‌اندازی مجدد است و این شرکت احتمال راه‌اندازی مجدد صرافی را در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۳ در نظر گرفته است.

با توجه به اینکه موضوع ورشکستگی صرافی FTX هنوز در دادگاه ورشکستگی Delaware است، سؤالات زیادی در مورد چگونگی راه‌اندازی مجدد مطرح است.

به طور خاص، قاضی دادگاه ورشکستگی، قاضی جان دورسی، پرسید که آیا کاربران صرافی FTX می‌توانند وجوه خود را برداشت کنند یا خیر.

در حالی که شرکت نمی‌توانست پاسخ روشنی به این سوال بدهد، اما نشان داد که طرح راه‌اندازی مجدد مستلزم افزایش سرمایه قابل توجهی است.

به گفته وکیل شرکت، مشخص نیست سرمایه مورد نیاز از کجا تامین می‌شود؛ چه با پشتوانه ملک و چه با پشتوانه اشخاص ثالث.

با این حال، صرافی FTX در حال بررسی بهره پیشنهادی خود به کاربران سابق صرافی است. یکی از مواردی که در نظر گرفته می‌شود، دادن حق انتخاب به عنوان نوع بهره به مشتریان سابق شرکت است.

با توجه به جدول زمانی برنامه هدف، صرافی FTX در نظر دارد برنامه راه‌اندازی اولیه خود را تا سه ماهه سوم سال ۲۰۲۳ ارائه کند.

در حالی که تاریخ مشخصی برای ادعاهای مشتریان وجود ندارد، وکلای دادگستری معتقدند که پرونده دادگاه به سرعت پیش خواهد رفت تا قاضی بتواند تاریخ موردنظر را برای مشتریان جدید تا جولای ۲۰۲۳ و برای مشتریان سابق تا سپتامبر ۲۰۲۳ تعیین کند.

با فرض اینکه همه چیز طبق برنامه پیش برود، نقشه راه نشان می‌دهد که صرافی FTX انتظار دارد برنامه راه‌اندازی مجدد خود را در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۴ تأیید کند.

صرافی FTX حدود ۷ میلیارد دلار دارایی‌های لیکویید را بازیابی می‌کند

در طول دوازدهمین جلسه ورشکستگی در ۱۲ آوریل، اندی دیتدریک، وکیل اصلی صرافی FTX، به این نکته اشاره کرد که مدیریت جدید شرکت برای بازگرداندن مبادله به مسیر درست کارهای زیادی انجام داده است.

او اعلام کرد که وضعیت در صرافی FTX تثبیت شده است و وضعیت آشفته گذشته به پایان رسیده است.

یکی از راه‌هایی که مدیریت جدید توانسته است به این ثبات دست یابد، تلاش برای بازیابی است که عمدتاً شامل تبدیل دارایی صرافی FTX به دارایی‌های نقدی است. در جلسه اخیر، وکلای صرافی FTX گفتند که این شرکت ۷/۳ میلیارد دلار از دارایی‌های نقدی خود را در ارزیابی فعلی بازیابی کرده است که ۱/۹ میلیارد دلار افزایش نسبت به جلسه ژانویه است.

در نتیجه اخبار بازیابی، قیمت FTT–توکن بومی FTX–یک روند صعودی را تجربه کرد و در پی انتشار این اخبار قیمت آن بیش از ۱۰۰ درصد افزایش یافت.

چارت توکن FTT
چارت توکن FTT- منبع: CoinMarketCap

صرافی FTX می‌تواند با قرار دادن شرکت‌های تابعه مانند FTX ژاپن در بازار، وجوه بیشتری را بازیابی کند. به لطف حمایت‌های سختگیرانه ژاپن از کاربران کریپتو، FTX Japan تنها زیرمجموعه‌ای بود که به طور موثر حساب‌های مشتریان را از شرکت اولیه جدا کرد.

ذکر این نکته ضروری است که FTX ژاپن فعالیت خود را از سر گرفته است و کاربران توانستند تمامی دارایی‌های خود را از صرافی خارج کنند.

پروتکل رِن دارایی‌های کریپتو را انتقال می‌دهد

بر اساس توییتی که توسط پروتکل رن در روز چهارشنبه، ۱۲ آوریل منتشر شد، این پروتکل دستور داده است تا قبل از تعطیلی احتمالی زیرساخت‌ها و سیستم‌ها، تمام دارایی‌های ارز دیجیتال خود را به کیف پول‌های سرد تحت کنترل بدهکاران صرافی FTX منتقل کند. این دارایی‌های کریپتو روی کیف‌پول‌های مجزا ذخیره‌سازی خواهند شد.

پروتکل رن به کاربران این امکان را می‌دهد که دارایی‌های دیجیتالی مانند بیت‌کوین (BTC)، اتر (ETH) و دوج کوین (DOGE) را از طریق بلاک چین‌های مختلف منتقل کنند.

این پلتفرم که در سال ۲۰۱۷ تأسیس شد، به یکی از محبوب‌ترین پروتکل‌های مالی غیرمتمرکز (DeFi) در دوره رشد دیفای در سال ۲۰۲۱ تبدیل شد.

این پروتکل توسط آلامدا دیسرچ–شرکت خواهر FTX–در فوریه ۲۰۲۲ خریداری شد. اما در نوامبر ۲۰۲۲، پروتکل رن اعلام کرد که تحت تأثیر اتفاقات مربوط به گروه FTX قرار گرفته و بودجه لازم را برای ادامه حیات خود پس از سال ۲۰۲۲ ندارد.

پس از این شکست، رن گفت که به دنبال بودجه اضافی برای توسعه و راه‌اندازی نسخه دوم رن است که کاملاً مستقل از FTX  است و هیچ‌گونه ارتباطی با این شرکت نخواهد داشت.

یک رأی گیری برای تأمین مالی راه‌اندازی یک نهاد حقوقی برای بنیاد RENdao اجرا شده است.

مدت زیادی است که هیچ خبری به صورت عمومی در مورد توسعه نسخه دوم رن منتشر نشده است. آخرین باری که چنین اخباری به صورت عمومی منتشر شد، در ژانویه بود، یعنی زمانی که رن پیشنهاد یک رأی‌گیری در حوزه مدیریت اجتماعی برای تأمین بودجه یک بنیاد جدید رن برای نظارت بر آینده پروتکل را داد.

نکته پایانی

طرح‌هایی مربوط به بازگشایی صرافی FTX می‌تواند برای کریپتوها، به ویژه برای افراد و شرکت‌هایی که به دلیل ورشکستگی صرافی پول خود را از دست داده‌اند، موهبتی باشد.

این امکان برای صرافی FTX وجود دارد که فعالیت‌های خود را مجدداً راه‌اندازی کند و حتی دوباره به یکی از صرافی‌های کریپتو پیشرو در جهان تبدیل شود. با این حال، راه‌اندازی مجدد مبادلات تنها بخشی از مسیر این شرکت است؛ جلب اعتماد مشتریان و سرمایه‌گذاران نکته مهم دیگری است که باید به آن توجه کرد.

صرافی FTX برای اینکه بتواند یک بار دیگر اعتماد مشتریان را به خود جلب کند، باید شفافیتی را در مورد نحوه انجام عملیات خود در آینده ارائه دهد.

مدیریت این صرافی–به رهبری مدیرعامل جدید جان ری–باید آماده ارائه پاسخ‌های اطمینان بخش به هر سؤالی باشد که ممکن است به دلیل راه‌اندازی مجدد بورس ایجاد شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا