اخبار صرافی هااخبار قانون‌گذاری

مشکل کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا با بایننس است یا با استیبل کوین‌ها؟

هدف استیبل کوین‌ها هستند یا مسائلی بزرگتر؟

اقدام کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا علیه استیبل کوین BUSD سؤالاتی بوجود می‌آورد: مشکل این نهاد با بازار استیبل کوین‌ها است یا با صرافی بایننس؟

BUSD یک استیبل کوین با پشتوانه دلار آمریکا است که توسط شرکت پکسوس (Paxos) صادر می‌شود و سومین استیبل کوین بزرگ بازار پس از تتر (USDT) و USDC است.

Paxos در گذشته ادعا کرده که BUSD به طور کامل توسط ذخایری شامل پول نقد فیات و اسناد خزانه داری ایالات متحده پشتیبانی می شود. طبق گزارشات، BUSD  توسط وزارت خدمات مالی ایالت نیویورک (NYDFS) مجاز و تنظیم شده است.

Paxos در سال 2019 با صرافی ارز دیجیتال بایننس همکاری کرد و استیبل کوین BUSD را راه‌اندازی کرد که تأییدیه NYDFS را دریافت کرد. مدیر عامل بایننس یعنی چانگ‌پنگ ژائو اظهار داشت که صرافی بایننس، مجوز نام تجاری Binance را به شرکت پکسوس داده است و BUSD «کاملاً تحت مالکیت و مدیریت پکسوس است.»

با این حال، در ۱۲ فوریه، کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) یک ابلاغیه قانونی (اخطار wells) به Paxos صادر کرد نامه‌ای که قانون‌گذاران از آن برای اطلاع دادن شرکت‌ها از اقدامات اجرایی برنامه ریزی شده استفاده می کند. در این اخطار ادعا شده بود که BUSD یک اوراق بهادار ثبت نشده است. پس از دریافت اخطار wells، متهم ۳۰ روز فرصت دارد تا از طریق یک گزارش قانونی پاسخ دهد–فرصتی برای بحث در مورد اینکه چرا نباید علیه متهمان احتمالی اتهام وارد شود.

یک روز بعد، NYDFS به پکسوس دستور داد تا تولید BUSD را متوقف کند، با استناد به مسائل حل‌نشده‌ای پیرامون بی‌توجهی پکسوس در مورد رابطه‌اش با بایننس. پکسوس سپس تصمیم گرفت که روابط خود را با بایننس به دلیل انتقادهای قانونی قطع کند و گفت که آنها در حال همکاری با کمیسیون بورس و اوراق بهادار برای حل این مشکل هستند.

از سوی دیگر، بایننس امیدوار است که کمیسیون بورس و اوراق بهادار علیه او اقدامی قانونی اتخاد نکند و به کوین تلگراف گفت: «امیدوارم کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده، اقدامی اجرایی در مورد این موضوع ارائه نکند. انجام این کار با استناد به حقایق یا قوانین قابل توجیه نیست. علاوه بر این، رشد و نوآوری بخش فناوری مالی ایالات متحده را تضعیف خواهد کرد.»

پکسوس با استناد به مذاکرات در حال انجام با کمیسیون بورس و اوراق بهادار از اظهار نظر در مورد این موضوع خودداری کرد. این شرکت کوین تلگراف را به صحبت با چارلز کاسکاریلا، بنیانگذار Paxos هدایت کرد و او موضع قبلی خود را مبنی بر اینکه BUSD یک اوراق بهادار نیست، تکرار کرد.

بیانیه کاسکاریلا خاطرنشان کرد که ابزار سابق مورد استفاده برای شناسایی اوراق بهادار در ایالات متحده، تست Howey و تست Reves هستند. وی بیان کرد که BUSD معیارهای لازم برای اوراق بهادار بودن را ندارد: «استیبل کوین‌های ما همیشه با پول نقد و اسناد خزانه‌داری ایالات متحده پشتیبانی می‌شوند، اما نه با اوراق بهادار. ما درگیر بحث های سازنده با کمیسیون بورس و اوراق بهادار هستیم و مشتاقانه منتظر ادامه این گفتگو به صورت خصوصی هستیم. البته در صورت نیاز از موضع خود در پرونده قضایی دفاع خواهیم کرد. در صورت امکان اطلاعات بیشتری را به اشتراک خواهیم گذاشت.»

تتر–صادرکننده بزرگترین استیبل کوین بازار–مستقیماً به سؤالات خاصی در مورد طبقه بندی استیبل کوین ها به عنوان اوراق بهادار پاسخ نداد. با این حال، یکی از سخنگویان این شرکت به کوین تلگراف گفت: «تتر روابط خوبی با مجریان قانون در سطح جهانی دارد و متعهد است که با رعایت تمام قوانین و مقررات قابل اجرا، ایمن و شفاف عمل کند.»

هدف استیبل کوین‌ها هستند یا مسائلی بزرگتر؟

بسیاری از اعضای جامعه کریپتو از اتهامات علیه BUSD و مشاهده اقدامات اجرایی علیه آن گیج شده بودند. این به این دلیل است که BUSD یک رمزارز «پایدار یا استیبل» است و نسبت 1:1 را با دلار آمریکا حفظ می کند و موارد استفاده آن مشخص است: «چگونه یک استیبل کوین می‌تواند یک اوراق بهادار باشد؟ هیچکس تابحال BUSD را به امید سودآوری خریداری نکرده است.»

تنها چند روز پس از اقدام کمیسیون بورس و اوراق بهادار علیه BUSD، شایعاتی مبنی بر ارسال ابلاغیه‌های قانونی مشابه به سایر صادرکنندگان استیبل کوین از جمله Circle و Tether منتشر شد. دانته دیسپارت، مدیر ارشد استراتژی Circle، چنین شایعاتی را رد کرد و گفت که چنین ابلاغیه‌ای را دریافت نکرده است.

در اوایل این ماه، برخی از کارشناسان حقوقی در صحبت با کوین تلگراف توضیح دادند که چگونه استیبل کوین ها ممکن است به عنوان اوراق بهادار در نظر گرفته شوند .اگرچه قرار است استیبل کوین‌ها پایدار باشند، اما آرون لین، مدرس ارشد در مرکز نوآوری بلاک چین RMIT، گفت که خریداران ممکن است از فرصت‌های مختلف آربیتراژ، پوشش ریسک و استیک کردن سود دریافت کنند.

او همچنین توضیح داد که اگرچه پاسخ واضح نیست، اما می‌توان در مورد اینکه آیا استیبل کوین برای تولید پول ساخته شده است یا مشتق از یک اوراق بهادار است، بحث کرد.

برخی از اعضای جامعه کریپتو اعلام کرده‌اند که ممکن است این مشکل فقط مربوط به استیبل‌کوین‌ها نباشد، بلکه مربوط به Binance باشد، و خاطر نشان کردند که کمیسیون بورس و اوراق بهادار اقدامی علیه استیبل کوین PAXG با پشتوانه طلا که پکسوس صادر می‌کند نکرده است.

کارول گوفورث، استاد حقوق دانشگاه آرکانزاس، به کوین تلگراف گفت که امکان دارد مشکل با صرافی بایننس باشد: «مسائل منحصر به فردی در رابطه با BUSD به دلیل ارتباط آن با صرافی بایننس وجود دارد. ممکن است برخی از این مسائل غیرعادی همان چیزی باشد که کمیسیون بورس و اوراق بهادار روی آن تمرکز کرده است، اما بخشی از آن عدم شفافیت و دقت در اطلاعات گزارش‌شده است.»

گوفورث اضافه کرد که قیمت استیبل کوین BUSD ثابت طراحی شده است که به نظر می رسد نقطه مقابل سوددهی از آن باشد.

با این وجود، گوفورت گفت: «یک استدلال بالقوه این است که استیبل کوین‌ها تراکنش‌های سریع را در قالب دیگر ارزهای دیجیتال امکان‌پذیر می‌کنند و این در واقع بزرگترین استفاده از استیبل کوین‌ها تا به امروز است که حجم معاملات نامتناسب بالایی را در مقایسه با سرمایه بازار به همراه دارد». او بیان کرد: «می‌توان ادعا کرد که «سود» شامل ارزش اضافی به‌دست‌آمده از توانایی انجام چنین معاملاتی می‌شود، اگرچه به نظر می‌رسد این تعریف زیاده روی باشد.»

تنها چند هفته پس از اقدامات اجرایی علیه BUSD، کمیسیون بورس و اوراق بهادار درخواستی مبنی بر جلوگیری از تایید نهایی پیشنهاد یک میلیارد دلاری Binance.US  برای دارایی‌های متعلق به شرکت ورشکسته وام‌دهنده ارز دیجیتال Voyager Digital ارائه کرد. کمیسیون بورس و اوراق بهادار فروش احتمالی توکن VGX که توسط Voyager صادر می‌شود را هشدار داد؛ اقدامی که «ممکن است طبق قانون فدرال، مزایده یا فروش ثبت نشده اوراق بهادار باشد.»

مجموعه اقدامات اجرایی کمیسیون بورس و اوراق بهادار علیه جنبه های مختلف صرافی بایننس، بسیاری را به این باور رساند که قانون‌گذاران به جای صنعت استیبل کوین، به دنبال تهدید صرافی بایننس است.

صلاحیت کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) زیر سوال رفته است

در میان افزایش مداوم اقدامات اجرایی در بازار کریپتو، صلاحیت کمیسیون بورس و اوراق بهادار نیز به ویژه در مورد استیبل کوین‌ها زیر سوال رفته است. در مصاحبه اخیر، جرمی آلر، مدیر عامل شرکت صادرکننده USDC Circle، گفت که «استیبل کوین‌های پرداختی» سیستم‌هایی برای پرداخت هستند، نه اوراق بهادار.

آلر استدلال کرد که کمیسیون بورس و اوراق بهادار قانون‌گذار مناسبی برای استیبل کوین ها نیست و گفت: «دلیلی هست که در همه جای دنیا، از جمله ایالات متحده، دولت به طور خاص می‌گوید استیبل کوین‌های پرداختی یک سیستم پرداخت هستند.»

کوین‌بیس–اولین صرافی ارز دیجیتال ثبت شده در فهرست نزدک–در یک نبرد اوراق بهادار مربوط به محصولات سهامی خود است. این صرافی همچنین تصمیم کمیسیون بورس و اوراق بهادار برای درگیر شدن با استیبل کوین‌ها و ادعای اینکه آنها اوراق بهادار هستند را زیر سوال برد.

سال ۲۰۲۲ سال فاجعه باری برای صنعت کریپتو بود، زیرا اکثر دارایی‌های دیجیتال بیش از ۷۰ درصد ارزش خود را از بالاترین سطح بازار خود از دست دادند. جدا از زمستان کریپتو، سقوط غول‌های وام‌دهی کریپتو، صرافی‌ها و صندوق‌های دارایی به نگرانی مهم‌تری تبدیل شد. سپس بسیاری از قانون‌گذاران به دلیل عدم اطمینان از امنیت سرمایه‌گذاران و اجرای مقررات زیر سوال بردند. در سال ۲۰۲۳، شرایط تغییر کرده و سازمان‌های نظارتی با قدرت تمام علیه شرکت‌های دارایی‌های دیجیتال وارد عمل شدند. با این حال، رویکرد و هدف آنها اکنون که وارد عمل شده اند زیر سوال رفته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا