اخبار بین الملل

ترکیه از تکنولوژی بلاک‌چین برای تشخیص هویت استفاده می‌کند

ترکیه از تکنولوژی بلاک‌چین برای تشخیص هویت استفاده می‌کند

 

ترکیه کمی پس از تکمیل اولین آزمایشات CBDC توسط بانک مرکزی خود، از یک اپلیکیشن تشخیص هویت دیجیتال مبتنی بر بلاک‌چین رونمایی کرد. این کشور قصد دارد از فناوری بلاک‌چین برای ورود به سرویس‌های عمومی آنلاین استفاده کند. e-Devlet، سامانه‌ی دولتی دیجیتال ترکیه که برای دسترسی به طیف گسترده‌ای از خدمات عمومی استفاده می‌شود، از هویت دیجیتال مبتنی بر بلاک‌چین برای تأیید شهروندان ترکیه در هنگام ورود به سامانه استفاده خواهد کرد.

به گزارش کوین تلگراف، فوات اوکتای، معاون رئیس جمهور ترکیه، در جریان رویداد Digital Türkiye 2023 اعلام کرد که شهروندان می‌توانند از هویت دیجیتال مبتنی بر بلاک‌چین برای دسترسی به کیف پول الکترونیکی استفاده کنند.

اوکتای این اپلیکیشن تشخیص هویت را انقلابی برای تلاش‌های دولت الکترونیک خواند و افزود که خدمات آنلاین با بلاک‌چین امن‌تر و در دسترس‌تر خواهند بود. کاربران این امکان را خواهند داشت که اطلاعات دیجیتال خود را در تلفن همراه خود نگهداری کنند.

معاون رئیس جمهور ترکیه گفت: «با سیستم ورود به اپلیکیشن که در داخل برنامه‌ی کیف پول الکترونیکی فعال است، شهروندان ما می‌توانند با هویت دیجیتال تعبیه شده در شبکه‌ی بلاک‌چین وارد e-Devlet شوند.»

ترکیه چندین سال است که کار روی چندین پروژه را به پشتوانه‌ی بلاک‌چین اعلام کرده است، اما تعداد بسیار کمی از این پروژه‌ها تاکنون به مرحله‌ی اجرا درآمده‌اند. برنامه‌های این کشور برای زیرساخت ملی بلاک‌چین به سال ۲۰۱۹ برمی‌گردد. با این حال، جدا از برخی پروژه‌ها مربوط به محک‌زدن ایده‌های جدید و آزمایش ارز دیجیتال بانک مرکزی که پس از چندین بار تأخیر انجام شد، ثمرات این بلندپروازی‌های دولت ترکیه مبتنی بر بلاک‌چین هنوز به بار ننشسته است.

مرکز فرهنگی ترکیه در قونیه در حال توسعه‌ی یک پروژه «سکه‌ی شهری» برای استفاده‌ی شهروندان در پرداخت هزینه خدمات عمومی بود، اما در دو سال گذشته هیچ آپدیت بیشتری از این پروژه به اشتراک گذاشته نشده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا