اخبار بین المللاخبار تحلیلیاخبار قانون‌گذاری

بحران بانکی آمریکا با وجود حمایت دولت همچنان ادامه دارد

از آرامش بازارهای مالی ممکن است اینگونه به نظر برسد که بحران بانکی آمریکا پایان یافته است.

از آرامش بازارهای مالی ممکن است اینگونه به نظر برسد که بحران بانکی آمریکا پایان یافته است.

طی سه هفته گذشته هیچ یک از بانک‌ها شکست نخورده‌اند و به نظر می‌رسد سهام بانک‌ها در حدود یک چهارم کمتر از سطح خود در پایان فوریه ارزش دارد.

با این حال آمریکا فاصله زیادی با حل مشکلات بانک‌های خود دارد. بازارها عمدتاً به دلیل حمایت دولت فدرال وضعیت آرامی دارند. این بدان معناست که اقتصاد هنوز می‌تواند با بحرانی هرچند کند مواجه شود.

مشکلات اساسی در سیستم بانکی آمریکا به وضوح قابل مشاهده است. بر اساس آمار و ارقام تا ۱۵ مارس، بانک‌ها به غیر از ۲۵ موسسه بزرگ، ۱۴۱ میلیارد دلار از سپرده‌های خود را در سال جاری از دست دادند، که معادل تقریباً ۵ درصد از سپرده‌هایی است که تحت پوشش بیمه سپرده فدرال نیستند (که سقف آن ۲۵۰ هزار دلار برای هر مشتری است).

این آرامش فعلی به دلیل حمایت سخاوتمندانه و بی‌رویه از بانک‌ها حاکم است. تا ۲۲ مارس، صندوق ذخیره فدرال ۱۶۴ میلیارد دلار از طریق تسهیلاتی که وام‌هایی به ارزشی بیشتر از اوراق بهادار ارائه شده به عنوان وثیقه صادر می‌کند، وام پرداخت کرده بود.

به گفته مؤسسه مالی بارکلیز (Barclays)، بانک‌های وام‌دهنده‌ای که از پشتوانه دولتی بهره‌مند هستند، ممکن است در عرض یک هفته ۳۰۰ میلیارد دلار به بانک‌ها پرداخت کنند.

صندوق ذخیره فدرال و خزانه‌داری همچنین اشاره کرده‌اند که در صورت ورشکستگی سایر بانک‌ها، سپرده‌گذاران بیمه نشده را نجات خواهند داد، همانطور که درمورد مشتریان بانک سیلیکون ولی (SVB) عمل کردند.

شرکت بیمه سپرده فدرال (fdic) وعده داده است که تا اول ماه می گزینه‌هایی را برای گسترش ضمانت‌های خود ارائه دهد. انتظار می‌رود هزینه نجات سپرده‌گذاران بانک سیلیکون ولی بیست میلیارد دلار باشد که در نوع خود یک رکورد محسوب می‌شود.

حمایت از بانک‌هایی که میزان زیان‌ آنها هنوز مشخص نشده، مشکلات تازه‌ای را به همراه دارد. برای مثال ممکن است این بانک‌ها در اصطلاح به زامبی‌هایی تبدیل شوند که سرمایه‌ها را در دارایی‌های غیرمولد نگه می‌دارند–مشکلی که آخرین بار در دهه ۱۹۸۰ آمریکا را تحت تأثیر قرار داد، ژاپن را در دهه ۱۹۹۰ و اروپا را در اوایل دهه ۲۰۱۰ گرفتار کرد.

مشکل دیگر این است که بانک‌های زامبی سعی می‌کنند با پرداخت وام کمتر، نسبت سرمایه خود را بازگردانند. 

عواقب نادیده گرفتن این زیان‌ها می‌تواند شدید باشد: در ژاپن وضعیت مشابه این وضعیت منجر به یک دهه رکود اقتصادی شد.

برای جلوگیری از تبدیل شدن بانک‌ها به زامبی، توصیه می‌شود که سریع‌تر میزان زیان بانک‌ها مشخص شود و سرمایه جدید به بانک‌ها تزریق شود.

سؤالی که مطرح می‌شود این است که آیا صندوق ذخیره فدرال مرکز اضطراری خود را طبق برنامه در مارس ۲۰۲۴ می بندد یا خیر. اگر این تسهیلات تمدید شود، و اگر کنگره بدون تلاش برای رفع مشکلات اساسی در بانک‌ها، بیمه سپرده‌ها را گسترش دهد، ممکن است بانک‌های زامبی تکثیر شوند.

نگران‌کننده است که حتی با وجود پشتیبانی طولانی مدت، ممکن است برخی از بانک‌ها مسیری برای سودآوری نداشته باشند و خطرات بزرگی را برای احیا شدن متحمل شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا