اخبار بین الملل

ارزهای دیجیتال و محیط زیست

اعتبار کربن (Carbon Credit) اصطلاحی است که اخیراً در بین شرکت‌ها و مؤسسات محیط زیستی رواج پیدا کرده است و به یک مجوز یا سند قابل معامله گفته می‌شود که حق حذف یک تن دی‌اکسید کربن یا هر نوع گاز گلخانه‌ای دیگر را در اتمسفر به دارنده این مجوز اعطا می‌کند.

مبادله اعتبارات کربن در بلاک‌چین به حل مشکلات محیط زیست کمک چندانی نمی‌کند. استدلال مدیران بلاک‌چین کربن این است که شرکت‌ها باید بدانند چرا از اعتبارات کربن استفاده می‌کنند و چگونه می‌توانند در این زمینه تأثیرگذار باشند.

طی یک جلسه در داووس، سوئیس که توسط کریستینا لوکرزیا کورنیر، سردبیر کوین تلگراف در شانزدهم ژانویه برگزار شدد، چندین مدیر از پلتفرم‌های بلاک‌چین کربن در مورد علاقه روزافزون شرکت‌ها به تجارت کربن صحبت کردند.

کارن زاپاتا، مدیرعامل پلتفرم بلاک‌چین کربنی ClimateTrade، گفت که موضوع پایداری به «بحث داغ» شرکت‌هایی تبدیل شده که تمایل به مشارکت دارند، هرچند بسیاری هنوز این موضوع را درک نمی‌کنند. کارن در صحبت‌های خود به مدیر یکی از شرکت‌های بسیار بزرگ اشاره کرد که اعتراف کرده چیزی از این موضوع سردرنمی‌آورد اما تیم مارکتینگش او را تحت فشار قرار داده‌اند تا این روی این پروژه کار کند و آن را پیش ببرد.

زاپاتا تأکید کرد که درصورتی که شرکت‌ها اطلاع درستی از موضوع اعتبارات کربنی ندارند، قادر به انتقال توضیح درستی از فعالیت‌هایشان در این زمینه به جامعه خود نخواهند بود.

او افزود که باید کمتر نگران قیمت‌گذاری اعتبارات کربن باشیم و بیشتر به تأثیر این موضوع توجه کنیم. از نظر زاپاتا، زمانی که همگان متوجه تأثیر مثبت این موضوع شوند، قیمت‌گذاری از نظر اهمیت در رتبه دوم قرار می‌گیرد.

از نظر متیو پورتر، مدیرعامل بازار کربن Tolam Earth تجارت کربن به تنهایی نمی‌تواند خیلی از مشکلات موجود را حل کند، آن هم بدون اینکه بدانیم چرا این فعالیت‌ها انجام می‌شوند و چه هدف و محرکی پشت این موضوع است.

او همچنین اضافه کرد که قرار دادن این پروژه در زنجیره تنها «به میزان کمی» می‌تواند ناکارآمدی موجود را حل کند. اخیراً هیچ کمبودی در توسعه اعتبار کربن در فضای بلاک‌چین وجود نداشته است.

شبکه ذخیره‌سازی مبتنی بر بلاک‌چین فایل‌کوین، Filecoin Green را راه‌اندازی کرد که یک پروتکل آزمایشگاهی مقدماتی است که برای کاهش اثرات زیست‌محیطی ارز دیجیتال بومی خود، Filecoin، در اکتبر ۲۰۲۲ طراحی شده است.

اولین پروژه‌ای که این شرکت راه‌اندازی کرد CO2.Storage بود که یک راه‌حل ذخیره‌سازی داده مخصوص Web3 است و هدف آن ارائه شفافیت برای جبران کربن و پرداختن به راه‌حل‌های ذخیره‌سازی سنتی برای تمام دارایی‌های زیست‌محیطی دیجیتال، از جمله اعتبارات انرژی تجدیدپذیر است.

مدیرعامل WeWork، آدام نویمان، در ماه مه ۲۰۲۲ وارد فضای کریپتو کربن شد و ۷۰ میلیون دلار در اولین دور اصلی سرمایه‌گذاری برای سرمایه گذاری خود در فناوری آب‌وهوا، یعنی Flowcarbon جمع‌آوری کرد. این پروژه برای دسترسی بیشتر به تجارت کربن با قراردادن اعتبارات کربن در بلاک‌چین ایجاد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا