اخبار بین الملل

تردید بانک انگلستان درمورد نیاز به پوند دیجیتال

اندرو بیلی، رئیس بانک انگلستان (BoE) مدتی پس از حمایت وزرای دارایی کشورهای منطقه‌ یورو از انجام اقدامات عملی روی صدور یورو دیجیتال، نسبت به نیاز به پوند دیجیتال ابراز تردید کرد.

رئیس بانک مرکزی اخیراً نیاز به یک ارز دیجیتال بانک مرکزی در سطح کلان (CBDC) را زیر سوال برد و به این موضوع اشاره کرد که در حال حاضر یک «سیستم ارتقاء‌یافته تسویه پول بانک مرکزی در سطح کلان» وجود دارد. بیلی عنوان کرد که هیچ برنامه‌ای برای لغو استفاده از پول نقد در خرید و فروش ندارد و معتقد است که در حال حاضر نیازی به تغییر در سیستم پرداخت‌های خرده فروشی مشاهده نمی‌کند. او اضافه کرد: «قبل از اینکه تحت تأثیر فناوری و ایده‌های جدید قرار بگیریم، باید مشخص کنیم که می‌خواهیم چه مشکلی را حل کنیم.»

اظهارات بیلی به دنبال تحولات جدید CBDC در منطقه یورو و نظرات اخیر مشاور سابق BoE در مورد هزینه‌ها و ریسک‌های ایجاد CBDC است.

در شانزدهم ژانویه، وزرای دارایی کشورهای منطقه یورو بیانیه‌ای را منتشر کردند که در آن از ادامه کار بر روی یک یورو دیجیتال بالقوه که توسط بانک مرکزی اروپا بررسی می‌شود، حمایت کردند. گروه یورو تشخیص داد که معرفی CBDC مستلزم بحث بیشتر در سطح سیاسی است. علاوه بر این، این گروه موضوعاتی همچون اثرات زیست‌محیطی، حریم خصوصی، ثبات مالی و موارد مشابه مرتبط با این بحث را مورد تأکید قرار داد.

در همان روز، تونی یتس، مشاور سابق BoE، در مقاله‌ای در فایننشال تایمز استدلال کرد که هزینه‌ها و ریسک‌های مرتبط با توسعه CBDCها ارزش وقت گذاشتن روی این پروژه را ندارند. علاوه بر این، یتس درمورد انگیزه‌های ایجاد CBDCها بحث کرد و این انگیزه‌ها را به‌عنوان «مظنون» توصیف کرد.

در همان روز، تونی یتس، مشاور سابق BoE، در مقاله‌ای در فایننشال تایمز استدلال کرد که هزینه‌ها و خطرات مرتبط با توسعه CBDCها ارزش آن را ندارند. علاوه بر این، یتس انگیزه های ایجاد CBDC ها را زیر سوال برد و آنها را به عنوان “مظنون” توصیف کرد.

در همین حال، ایران و روسیه به دنبال ایجاد یک استیبل‌کوین جدید با پشتوانه طلا هستند. بر اساس گزارش خبرگزاری روسی ودوموستی (Vedomosti)، روز گذشته طی خبری اعلام شد که ایران در حال همکاری با روسیه برای ایجاد «توکن منطقه خلیج فارس» برای فعال‌کردن مبادلات فرامرزی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا