تکنولوژی و نوآوری

راهنمای جامع آشنایی با چت جی‌پی‌تی (ChatGPT): دستیار مجازی همه‌کاره شما

آیا چت جی‌پی‌تی (ChatGPT) آینده را برای همیشه تغییر داده است؟

اگر این روزها در فضای مجازی چرخی زده باشید، اسم چت جی‌پی‌تی (ChatGPT) حتما به گوشتان خورده است. این ربات مبتنی بر هوش مصنوعی، یک سرویس مکالمه است که در حوزه‌های مختلف از جمله تولید محتوا و برنامه‌نویسی جایگاه خود را پیدا کرده است و تبدیل به دستیار مجازی بسیاری از کاربران شده است.

در این مقاله به معرفی کامل سرویس ChatGPT و کاربرد آن در دنیای امروز می‌پردازیم.

 

چت جی‌پی‌تی (ChatGPT) چیست؟

چت جی‌پی‌تی (Chat Generative Pre-trained Transformer) یک مدل یادگیری هوشمند و البته پیچیده است که توسط شرکت اوپن ای آی (OpenAI) و به پشتوانه شرکت مایکروسافت توسعه پیدا کرده است. 

توانایی خارق‌العاده چت جی‌پی‌تی برای ایجاد ارتباط با کاربران برای پاسخ دادن به سؤالاتشان، فضایی شبیه به مکالمات انسانی را تداعی می‌کند که به لطف مدل زبانی هوشمند استفاده شده در آن، به سرعت توانسته جایگاه خود را در میان کاربران فضای مجازی پیدا کند. 

چت جی‌پی‌تی یک مدل زبانی بزرگ (LLM) محسوب می‌شود که امکان پیش‌بینی کلمات بعدی کاربران و آنالیز اطلاعات ورودی را دارد. براین اساس، هرچه میزان داده‌های ورودی به ربات افزایش پیدا کند، توانایی آن در تولید پاسخ‌های کاربردی و نزدیک به تجربه انسانی تقویت می‌شود.

این ربات، از الگوریتم یادگیری تقویتی به کمک بازخورد انسانی (RLHF) برای بهبود تجربه کاربری و تقویت سیستم مکالمه استفاده می‌کند و توانایی حل مسائل پیچیده در سطح دانشگاهی، تولید مقالات وبلاگی، متن آهنگ و شعر، و همچنین ایجاد صفحات HTML را دارد.

صفحه چت جی‌پی‌تی (ChatGPT) طراحی ساده‌ای دارد: یک بخش برای نمایش نتایج و یک باکس برای وارد کردن درخواست کاربران. شما می‌توانید هر سؤالی را که می‌خواهید از چت جی‌پی‌تی بپرسید.

 

چت جی‌پی‌تی (ChatGPT) چه کاربردهایی دارد؟

کاربردهای چت جی‌پی‌تی محدود به یک حوزه مشخص نیست و از بخش خدمات مشتریان و خرید آنلاین گرفته تا جذب و استخدام نیرو در شرکت‌ها، می‌تواند مفید واقع شود. در ادامه شرحی از کاربردهای جزئی‌تر این سرویس هوشمند را می‌بینید:

  • جست‌وجوی اطلاعات
  • حل مسائل برنامه‌نویسی
  • هوشمندسازی ابزارها با درک نیاز انسان‌ها 
  • ترجمه متون از یک زبان به زبان دیگر
  • برقراری مکالمات طبیعی‌تر و جذاب‌تر با کاربران در قالب یک چت‌بات
  • امکان استفاده در تکنیک طوفان فکری برای ارائه ایده‌های محتوایی
  • پاسخ‌ دادن به ایمیل یا نقد و معرفی محصولات و خدمات
  • ایجاد محتوای متنی برای پست‌های وبلاگ یا شبکه‌های اجتماعی
  • خلاصه کردن اسناد طولانی با امکان ارائه کامل متن
  • استفاده از پاسخ‌های ایجاد شده توسط chatbot برای بخش مربوط به خدمات مشتریان

اگر صاحب یک کسب‌و‌کار آنلاین هستید و به دنبال راه‌هایی برای ساده کردن پروسه تولید محتوا یا ارائه تجربه شخصی‌تر به مشتریان خود هستید، چت جی‌پی‌تی (ChatGPT) می‌تواند دستیار همه‌کاره شما باشد.

 

چت جی‌پی‌تی (ChatGPT) چگونه ساخته شد و چرا چنین قابلیتی دارد؟

چت جی‌پی‌تی (ChatGPT) به‌عنوان یک هوش مصنوعی، براساس حجم وسیعی از داده‌ها توسعه پیدا کرده و امکان پیش‌بینی کلمه بعدی را در یک جمله دارد. بنابراین، هرچه داده‌های بیشتری دریافت کند، وظایف بیشتری را انجام می‌دهد.

مدل یادگیری این هوش مصنوعی درست شبیه مدل یادگیری انسان است. به عنوان مثال، اگر شما اصول نجاری را بیاموزید، می‌توانید از دانش آن برای ساختن یک میز استفاده کنید، حتی اگر روش ساخت مرحله به مرحله یک میز را یاد نگرفته باشید.

چت جی‌پی‌تی (ChatGPT) هم به همین شکل عمل می‌کند و این قابلیت را دارد تا بتواند از اطلاعات و داده‌های ورودی در بخش‌های مختلف بهره بگیرد.

این هوش مصنوعی از یک مدل زبانی بزرگ دیگر نیز، به نام InstructGPT استفاده می‌کند که به واسطه آن ربات از انسان دستور مستقیم می‌گیرد و قابلیت پاسخ‌دادن به سؤالات پیچیده را دارد. از این جهت امکان نوشتن مقاله درمورد موضوعات مختلف را نیز دارد.

یکی از منابع اطلاعاتی چت جی‌پی‌تی داده‌های مربوط به مکالمات انجام شده در پلتفرم پرسش و پاسخ ردیت (Reddit) است تا به بهبود ارائه پاسخ انسانی و طبیعی این ربات کمک کند. در زیرمجموعه ChatGPT این پلتفرم می‌توانید اطلاعات و اخبار جدید را دنبال کنید.

 

چت جی‌پی‌تی (ChatGPT) چه مزایایی دارد؟

قابلیت ذخیره چت در حافظه 

چت جی‌پی‌تی (ChatGPT) این امکان را دارد که گفت‌وگوهای قبلی‌اش را با شما به یاد بیاورد. مثلاً می‌توانید از چت جی‌پی‌تی بخواهید متن‌ها یا کُدهایی را تولید کند و بعد دوباره از آن بخواهید تا نتیجه قبلی را بهتر کند.

برای نمونه، در تصویر زیر از چت جی‌پی‌تی (ChatGPT) خواسته شده تا پیشنهاداتی برای انتخاب نام یک شرکت یا استارتاپ ارائه دهد، اما به خاطر طولانی‌بودن نام‌های پیشنهادی، در مرحله بعدی از چت جی‌پی‌تی خواسته‌ایم تا اسامی را کوتاه‌تر کند.

چت جی‌پی‌تی (ChayGPT)

ChatGPT
از چت جی‌پی‌تی خواسته‌ایم تا اسامی را کوتاه‌تر کند


استفاده از واترمارک (watermark) 
رمزنگاری شده در محتوای تولید شده

به گفته محققان اوپن ای آی (OpenAI) محتوایی که چت جی‌پی‌تی تولید می‌کند در آینده واترمارک رمزنگاری شده (cryptographic watermarking) دارد که به شناسایی محتوای تولید شده در این ربات کمک می‌کند.

محققان بر این باورند که واترمارک رمزنگاری شده کمک می‌کند تا استاندارد کاری مشخصی در این صنعت شکل بگیرد. کد تعریف شده برای واترمارک رمزنگاری شده می‌تواند شامل علائم نگارشی یا نوع انتخاب کلمات در متن تولید شده باشد.

اسکات آرونسون، محقق دانشگاه تگزاس، می‌گوید: «پروژه اصلی من تا به اینجا ایجاد ابزاری برای اضافه کردن واترمارک در دل متن است. هدف ما این است که در متن‌های طولانی یک سیگنال رمزی و غیرقابل شناسایی در کلمات قرار بدهیم که می‌تواند شامل هر کدی باشد و بر این اساس مشخص کنیم که این متن توسط ChatGPT تولید شده است. این امر در جلوگیری از سرقت ادبی کاربرد دارد.»

 

چت جی‌پی‌تی (ChatGPT) چه معایب و محدودیت‌های دارد؟

محدودیت در پاسخ به سؤالات نامتعارف یا تولید محتوای خشونت‌آمیز

چت جی‌پی‌تی (ChatGPT) طوری برنامه‌ریزی شده تا پاسخ‌های نامتعارف ارائه نکند. هرچند در خبری که چندی پیش منتشر شد، عنوان کردیم که کاربران سایت ردیت موفق شدند دستوری برای ربات ChatGPT تعریف کنند که این چت‌بات را وادار به تولید پاسخ برای سؤالاتی می‌کند که خارج از چارچوب قواعد تعریف شده آن است .

کیفیت پاسخ‌ها به جزئیات دستورالعمل‌ها بستگی دارد

یکی از محدودیت‌های چت جی‌پی‌تی (ChatGPT) این است که کیفیت خروجی به کیفیت اطلاعات ورودی بستگی دارد. به عبارت دیگر، دستورالعمل‌های تخصصی و جزئی پاسخ‌های بهتری تولید می‌کنند.

پاسخ‌ها همیشه درست نیستند

این مشکل جایی مشخص شد که کاربری در توییتر متنی را از پاسخ ChatGPT منتشر کرد که در آن از این ربات پرسیده بود: کدام پستاندار بزرگ‌ترین تخم را می‌گذارد؟ ربات ChatGPT در پاسخ فیل را پستانداری تخم‌گذار معرفی کرده بود! این کاربر در ادامه پرسیده بود که: آیا فیل‌ها تخم می‌گذارند؟ پاسخ ChatGPT را می‌توانید در این رشته توییت مطالعه کنید.

چت جی‌پی‌تی در جریان ترندها و اخبار روز نیست

یکی دیگر از محدودیت‌های چت جی‌پی‌تی (ChatGPT) این است که در جریان محتوایی که بعد از سال ۲۰۲۱ تولید شده نیست. بنابراین، درصورتی که لازم است از محتوای به‌روز استفاده کنید شکل فعلی این ربات نمی‌تواند به شما کمک کند.

چگونه می‌توانیم از چت جی‌پی‌تی (ChatGPT) استفاده کنیم؟

چت جی‌پی‌تی (ChatGPT) از طریق یک صفحه وب در اختیار کاربران قرار می‌گیرد؛ بنابراین نیازی به دانلود اپلیکیشن‌هایی که با همین عنوان در گوگل پلی استور و اپ استور وجود دارند، نیست.

باید به این موضوع هم اشاره کنیم که می‌توانید چت جی‌پی‌تی را از طریق گیت‌هاب دانلود کنید، اما برای استفاده از این ربات لزوماً نیازی به این کار نیست.

روش ساخت حساب OpenAI برای استفاده از چت جی‌پی‌تی (ChatGPT)

برای چت جی‌پی‌تی (ChatGPT)، باید یک حساب OpenAI داشته باشید و با استفاده از حساب گوگل یا مایکروسافت خود وارد این چت‌بات شوید.

ساخت حساب OpenAI برای استفاده از جی‌پی‌تی (ChatGPT)
ساخت حساب OpenAI برای استفاده از چت جی‌پی‌تی (ChatGPT)

اگر قصد ندارید از حساب گوگل یا مایکروسافت خود استفاده کنید، می‌توانید با ایمیل و شماره تلفن، در این وب‌سایت حساب بسازید. سپس یک کد برای شما ارسال می‌شود و می‌توانید فرایند ثبت‌نام را تکمیل کنید.

نکته‌ای که کاربران ایرانی باید درنظر داشته باشند این است که در حال حاضر به دلیل تحریم‌ها، امکان ثبت‌نام از طریق شماره تلفن ایران وجود ندارد، مگر آنکه به نوعی بتوانیم از شماره تلفن دیگری (مثل شماره‌های مجازی) استفاده کنیم. ضمن اینکه اگر با آی پی ایران وارد سایت شوید، صفحه چت جی‌پی‌تی (ChatGPT) در وب‌سایت OpenAI باز نمی‌شود و لازم است آی پی دستگاه تغییر کند.

آیا ممکن است چت جی‌پی‌تی (ChatGPT) جایگزین جست‌وجوی گوگل شود؟

گوگل قبلاً یک ربات چت هوش مصنوعی به نام LaMDA ایجاد کرده است. عملکرد چت بات گوگل آنقدر به مکالمه انسانی نزدیک بود که یک مهندس گوگل ادعا کرد که LaMDA حساسیت‌های انسانی دارد.

با توجه به توانایی‌های مدل‌های زبانی بزرگ مثل چت جی‌پی‌تی در پاسخ به سؤال‌ها، و همچنین رونمایی گوگل از رقیب ChatGPT، یعنی Bard، دور از ذهن نیست که گوگل در آینده جستجوی سنتی را با یک ربات چت هوش مصنوعی جایگزین کند. حتی برخی از کاربران فضای مجازی ChatGPT را گوگل بعدی می‌دانند.

این سناریو که یک ربات چت پرسش و پاسخ ممکن است روزی جایگزین گوگل شود، برای کسانی که به عنوان متخصصان بازاریابی در این حوزه فعالیت می‌کنند، می‌تواند ترسناک باشد.

این موضوع البته به همین بخش محدود نمی‌شود و ممکن است دیر یا زود مشاغل مختلفی را تحت تأثیر قرار بدهد.

در خبری که اخیراً از طریق پلتفرم Reddit در این رابطه منتشر شده است، لیستی از مشاغلی را می‌بینیم که در خطر جدی جایگزینی توسط هوش مصنوعی هستند. براساس این خبر، تولیدکننده‌های محتوا و کپی رایترها، ژورنالیست‌ها، معلم‌ها، مدیران بازاریابی، تحلیلگران حوزه مالی و داده‌ها، دولوپرها و البته مترجم‌ها در خطر بیکار شدن در آینده‌ای نزدیک هستند.

به نظر می‌رسد که باید بپذیریم ترس از جایگزینی این مشاغل با ربات چت بی‌اساس نیست، هرچند این فناوری هنوز راه درازی در پیش دارد. 

آیا چت جی‌پی‌تی (ChatGPT) آینده را برای همیشه تغییر داده است؟

بیل گیتس، یکی از بنیان‌گذاران مایکروسافت باور دارد که چت جی‌پی‌تی دنیا را متحول می‌کند. او در آخرین مصاحبه‌ خود با رویترز در دهم فوریه، عنوان کرده که ظهور چت جی‌پی‌تی به اندازه اختراع اینترنت، جهان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

بیل گیتس اظهار کرد: «تا این لحظه، هوش مصنوعی فقط توانایی خواندن و نوشتن را داشت، اما از این لحظه توانایی درک محتوا را نیز دارد. برنامه‌های جدیدی همچون ChatGPT مشاغل اداری را بهینه‌تر می‌کنند.»

به‌نظر می‌رسد سرویس‌های جدید مبتنی بر هوش مصنوعی، کیفیت زندگی و مشاغل را در آینده نزدیک به‌طور گسترده تغییر خواهند داد. باید منتظر بود و دید با ظهور سرویس‌های جدیدی همچون Bard و نسخه جدید مرورگر بینگ مایکروسافت با پشتیبانی از چت جی‌پی‌تی (ChatGPT)، آینده انسان چگونه رقم خواهد خورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا