اخبار بین المللاخبار قانون‌گذاری

بیش از ۱۸۶ بانک آمریکا در آستانه ورشکستگی هستند

چیزی حدود ۳۰۰ میلیارد دلار از سپرده‌های بیمه شده در معرض خطر هستند.

افزایش نرخ بهره به عنوان عاملی که ارزش بازار دارایی‌های سیستم بانکی آمریکا را به میزان ۲ تریلیون دلار کاهش داد، و حجم بالایی از سپرده‌های بیمه نشده در برخی بانک‌های آمریکا، ثبات بانک‌ها را تهدید می‌کند.

ترکیب عواملی مانند زیان، دارایی بیمه نشده و حجم بالای وام، در کنار عوامل دیگر، منجر به ورشکستگی بانک سیلیکون ولی (SVB) شد.

مقایسه وضعیت بانک سیلیکون ولی با بانک‌های اصلی، نشان می‌دهد که تقریباً ۱۹۰ بانک فعال در آمریکا به طور بالقوه در معرض خطر ورشکستگی هستند.

در حالی که سقوط بانک سیلیکون ولی نشان‌دهنده ضعف سیستم مالی سنتی بود، تحلیل اخیر اقتصاددانان نشان می‌دهد که احتمالاً مشتریان در تعداد زیادی از بانک‌ها سپرده‌های بیمه نشده خود را برداشت خواهند کرد.

«حتی اگر تنها نیمی از سپرده‌گذاران بیمه نشده تصمیم به برداشت سپرده‌های خود کنند، تقریباً ۱۹۰ بانک در معرض خطر کاهش ارزش سپرده‌گذاران بیمه شده قرار دارند و چیزی حدود ۳۰۰ میلیارد دلار از سپرده‌های بیمه شده در معرض خطر هستند.»

سیاست‌های پولی اعمال شده توسط بانک‌های مرکزی می‌تواند به دارایی‌های بلندمدت مانند اوراق قرضه دولتی و وام مسکن آسیب برساند و زیان‌هایی را برای بانک‌ها ایجاد کند. 

این گزارش توضیح می‌دهد که یک بانک زمانی ورشکسته تلقی می‌شود که ارزش بازار دارایی‌های آن–با احتساب پرداخت به سپرده‌های بیمه نشده–برای بازپرداخت تمام سپرده‌های بیمه‌شده کافی نباشد.

نمودار بانک‌های در خطر ورشکستگی
نمودار بانک‌های در خطر ورشکستگی – منبع: papers.ssrn.com

داده‌های نمودار بالا، دارایی‌ها را بر اساس گزارش‌های بانکی تا سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ نشان می‌دهد. بانک‌ها در گوشه سمت راست بالا، در کنار بانک سیلیکون ولی (با دارایی‌های ۲۱۸ میلیارد دلار)، شدیدترین زیان و بیشترین درصد سپرده‌های بیمه‌نشده را دارند. 

بر اساس این مطالعه، کاهش اخیر در ارزش دارایی‌های بانکی به‌طور قابل‌توجهی میزان شکنندگی سیستم بانکی آمریکا را نسبت به سپرده‌گذاران بدون بیمه افزایش داده است.

در حالی که دولت فدرال برای محافظت از سپرده‌گذاران بانک سیلیکون ولی و سیگنچر اقداماتی را درنظر گرفته، رئیس جمهور آمریکا، جو بایدن، اطمینان داد که این موضوع تاثیری بر شهروندانی که مالیات پرداخت می‌کنند نخواهد داشت.

با این حال، یکی از کاربران در توییتر با اشاره به صحبت‌های بایدن گفت: «هر اقدام شما برای افرادی که مالیات پرداخت می‌کنند هزینه دارد.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا