اخبار بین المللاخبار صرافی ها

کاهش ۳۳ درصدی سرمایه‌گذاری خارجی در نیجریه به دلیل کمبود شدید دلار

سرمایه‌گذاری خارجی ارزهای دیجیتال در نیجریه به پایین‌ترین سطح خود رسیده است

سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در نیجریه در سال گذشته به دلیل کمبود شدید دلار، ۳۳ درصد کاهش یافت که باعث شد شرکت‌های کریپتو از سرمایه‌گذاری در این کشور منصرف شوند.

بزرگترین اقتصاد آفریقا با وجود رشد تصاعدی در پذیرش کریپتو، با مشکل سرمایه‌گذاری خارجی مواجه است.

اداره ملی آمار (NBS) روز سه شنبه گزارش داد که سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی (FDI) در نیجریه، بزرگترین اقتصاد آفریقا، در سال گذشته به دلیل کمبود شدید دلار، ۳۳ درصد کاهش یافته است. 

این موضوع شرکت‌های رمزارز را از حرکت به سمت این کشور برای سرمایه‌گذاری منصرف کرده است. در سال ۲۰۲۲، سرمایه گذاری از ۶۹۸ میلیون دلار در سال قبل به ۴۶۸ میلیون دلار کاهش یافت. 

بر اساس داده‌ها، سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی از زمان اوج خود یعنی ۴/۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۸ تقریباً ۹۰ درصد کاهش یافته است.

 پذیرش رمزارزها در نیجریه رشد تصاعدی داشته است. این کشور دارای تریدرهای ارز دیجیتال بزرگسال است و بسیاری از شهروندان اکنون به دلیل کاهش مداوم ارزش پول ملی، نایرا (the naira)، ترجیح می‌دهند به جای پول فیات، سرمایه خود را در ارزهای دیجیتال ذخیره کنند.

در گزارش ارزهای دیجیتال Chainalysis در سال ۲۰۲۰، نیجریه در رتبه هشتم در پذیرش و میزان استفاده از کریپتو در بین ۱۵۴ کشور شرکت‌کننده در این مطالعه قرار گرفت. انتظار می‌رود این نرخ پذیرش، سرمایه‌گذاری ارزهای دیجیتال خارجی را در کشور بالا ببرد اما در واقعیت عکس این قضیه صدق می‌کند.

سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در نیجریه کاهش می‌یابد
سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در نیجریه کاهش می‌یابد – منبع: Bloomberg

تحلیلگر داده‌ها و علاقه‌مند به ارزهای دیجیتال، Obinna Uzoije در مصاحبه‌ای با کوین تلگراف گفت که نرخ پایین سرمایه‌گذاری خارجی در نیجریه را می‌توان به این دلیل نسبت داد که استفاده از ارز دیجیتال هنوز در این کشور به جریان اصلی تبدیل نشده است. او توضیح داد که عدم استفاده از رمزنگاری در فعالیت‌های اقتصادی روزمره و ممنوعیت موسسات مالی از ارائه خدمات به مبادلات رمزارزها عامل پایین بودن نرخ سرمایه‌گذاری است.

بانک مرکزی نیجریه به عنوان بخشی از ممنوعیت سال ۲۰۲۱ به همه بانک‌های تجاری دستور داد تا حساب‌های متعلق به صرافی‌های رمزارز و سایر کسب‌وکارهایی را که با ارزهای دیجیتال در این کشور تراکنش انجام می‌دهند، ببندند.

یک تریدر فعال به نام Olumide Adesina در توییتی به گزارش اداره ملی آمار واکنش نشان داد و گفت که علیرغم اینکه نیجریه‌ای‌ها علاقه بسیاری به حوزه‌های ارزهای دیجیتال، فین تک و سرگرمی دارند، هیچ‌یک از ایالت‌ها ابتکار عمل برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی در آن مناطق را بر عهده نگرفته است.

در توییت دیگری، Adesina گفت که ایالت لاگوس با ایجاد یک جامعه فعال در زمینه فناوری و ارز دیجیتال، مشابه Silicon Valley هزاران شغل مستقیم ایجاد می‌کند.

بر اساس گزارش‌های رسانه‌های محلی، فرماندار ایالت لاگوس، Babajide Sanwo-Olu، پیشتر پیشنهاداتی را برای پذیرش رمزارز در این ایالت مطرح کرده بود. برخی از ابتکارات پیشنهاد شده توسط Sanwo-Olu شامل ایجاد یک چارچوب قانونی اختصاصی برای ارزهای دیجیتال، ایجاد یک مرکز نوآوری متمرکز بر کریپتو، و ارائه محرک‌هایی برای کسب‌وکارهایی است که پرداخت رمزارز را می‌پذیرند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا