اخبار بین المللاخبار قانون‌گذاری

عمان به دنبال قانونی کردن دارایی های دیجیتال

۶۵ هزار نفر از ساکنان عمان روی دارایی‌های دیجیتال سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

علیرغم هشدارهای بانک مرکزی عمان در مورد سرمایه‌گذاری در دارایی‌های دیجیتال، حدود ۶۵ هزار نفر از ساکنان این کشور روی ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

سازمان بورس و سرمایه (CMA)، تنظیم‌کننده بازارهای مالی عمان، به دنبال ایجاد یک چارچوب نظارتی جدید برای صنعت دارایی مجازی در این کشور است.

طبق بیانیه مطبوعاتی ۱۴ فوریه، قوانین جدید شامل نظارت بر فعالیت‌های دارایی‌های دیجیتال، فرآیند صدور مجوز برای ارائه‌دهندگان خدمات دارایی مجازی (VASP) و چارچوبی برای شناسایی و کاهش خطرات مربوط به دارایی‌های دیجیتال و رمزارزها است. در این اطلاعیه آمده است:

«هدف از وضع این قوانین، ایجاد یک بازار برای دارایی‌های مجازی است که شامل قوانینی برای جلوگیری از سوءاستفاده از بازار، از جمله نظارت کامل و مکانیسم‌های اجرایی است.»

فعالیت‌های مربوط به دارایی‌های مجازی زیر نظر دستورالعمل‌های پیشنهادی، شامل صدور ارزهای دیجیتال، توکن‌ها، محصولات و خدمات مبادلات رمزنگاری و عرضه اولیه سکه و غیره می‌شود.

شرکت تنظیم مقررات XReg Consulting Limited، یک مشاور سیاست‌گذاری و نظارت بر دارایی‌های دیجیتال، شرکت سعید الشحری و شرکا، مدافعان و مشاوران حقوقی (SASLO) و یک شرکت حقوقی عمانی، برای مشاوره و کمک به سازمان بازار سرمایه در تهیه پیش‌نویس مقررات جدید استخدام شدند.

تنظیم‌کنندگان بازارهای مالی گفتند که چارچوب نظارتی پیشنهادی با چشم انداز ۲۰۴۰ عمان، ابتکاری برای تغییر دیجیتالی اقتصاد کشور و جذب افراد فعال از سراسر دنیا به عمان، مطابقت دارد.

در حالی که عمان به خاطر چارجوب نظارتی پیشنهادی، خود را در پذیرش دارایی‌های دیجیتال در خاورمیانه پیشرو می‌داند، به نظر می‌رسد بانک مرکزی این کشور در مورد ارزهای دیجیتال محتاطانه تر عمل می‌کند.

در ماه اکتبر، بانک مرکزی عمان (CBO) از شهروندان خواست با توجه به خطرات کلاهبرداری در زمینه دارایی‌های دیجیتال، در عملیات تراکنش ارزهای دیجیتال دقت کنند.

بانک مرکزی عمان به دفعات هشدار داده که هنوز به هیچ نهادی برای مبادلات ارزهای دیجیتال در عمان مجوز نداده است و قوانین مربوط به بانکداری ارز، هیچ‌گونه ارز دیجیتال یا مجازی و فعالیت‌های مرتبط با استفاده از آنها را پوشش نمی‌دهد.

با این حال، این هشدار مانع از نگهداری دارایی‌های دیجیتال و سرمایه‌گذاری عمانی‌ها در این حوزه نشد. بر اساس نظرسنجی اخیر پلتفرم مبادلاتی دارایی‌های دیجیتال Souq Analyst، حدود ۶۵ هزار ساکن یا ۱/۹ درصد از جمعیت بزرگسال در این کشور، صاحب ارزهای دیجیتال هستند.

این مطالعه نشان داد که ۶۲ درصد از مردم عمان از مدت‌ها قبل صاحب دارایی‌های دیجیتال بودند، ۲۵ درصد نیز اعلام کردند که از دارایی‌های دیجیتال برای یادگیری و آموزش استفاده می‌کنند. باقی افراد گفتند که از ارزهای دیجیتال برای معاملات روزانه استفاده می‌کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا