اخبار بین المللاخبار قانون‌گذاری

آغاز تحقیقات دفتر کمیسر حریم خصوصی کانادا بر فعالیت اوپن ای آی (OpenAI)

تحقیق روی پرونده اوپن ای آی به اتهام جمع‌آوری و استفاده از اطلاعات شخصی بدون رضایت کاربرها

رئیس کمیسیون حریم خصوصی کانادا در حال تحقیق در مورد شرکت هوش مصنوعی و ناظران قانونی در آلمان، فرانسه، ایرلند و اسپانیا است که ممکن است اقدامات مشابهی را انجام داده باشند.

کمیسر حریم خصوصی کانادا در حال تحقیق روی پرونده اوپن ای آی خالق چت‌بات هوش مصنوعی ChatGPT، به اتهام جمع‌آوری و استفاده از اطلاعات شخصی بدون رضایت کاربرها است.

در چهارم آوریل، دفتر کمیسر حریم خصوصی کانادا (OPC) اعلام کرد که تحقیقاتش در پی شکایت یک فرد ناشناس آغاز شده است.

فیلیپ دوفرسن، رئیس کمیسیون حریم خصوصی، اعلام کرد که توجه زیادی به فناوری هوش مصنوعی دارد تا اطمینان حاصل شود که حقوق حریم خصوصی کاربران در کانادا محافظت می‌شود.

او افزود: «فناوری هوش مصنوعی و تأثیرات آن بر حریم خصوصی برای دفتر من در اولویت است. ما باید با پیشرفت‌های سریع فناوری همراه باشیم و از آن جلوتر باشیم. این موضوع یکی از حوزه‌های تمرکز اصلی من است.»

هیچ اظهار نظر دیگری توسط دفتر کمیسر حریم خصوصی کانادا ارائه نشد و هیچ اشاره‌ای به محدودیت دسترسی کانادایی‌ها به ChatGPT نشده است.

تحقیقات کانادا در حالی انجام می‌شود که آلمان، فرانسه، ایرلند و اسپانیا به دنبال مسدود کردن موقت ChatGPT در پی تصویب توقف فعالیت آن در ایتالیا هستند.

در ۳۱ مارس، ناظر حفاظت از داده‌های ایتالیا به طور موقت چت‌بات را مسدود کرد، در حالی که در حال بررسی نقض ادعای اطلاعات در این پلتفرم است که در ۲۰ مارس مطرح شد.

با این حال، این تصمیم چندان خوشایند ماتئو سالوینی، معاون نخست‌وزیر ایتالیا نبود و آن را تأیید نکرد. آلمان نیز به دنبال پیروی از رویکرد ایتالیا است.

در سوم آوریل، اولریش کلبر، کمیسر فدرال حفاظت از داده‌ها و آزادی اطلاعات به رسانه محلی Handelsblatt گفت که در صورتی که کمیسیون این کشور تصویب کند که چت‌بات مقررات عمومی حفاظت از داده‌های اتحادیه اروپا (GDPR) را نقض می‌کند، ممکن است آلمان نیز به طور موقت ChatGPT را ممنوع کند.

بر اساس گزارش رویترز در ۴ آوریل، تنظیم‌کننده‌های حریم خصوصی در فرانسه و ایرلند نیز تحقیقات ایتالیا را زیر نظر دارند و با ناظر ایتالیا تماس گرفته‌اند تا در مورد اساس ممنوعیت آن تحقیق کنند.

اسپانیا به رویترز گفت که تحقیقات آینده در مورد ChatGPT را رد نمی‌کند، اما گفت که شکایتی در مورد چت‌بات دریافت نکرده است.

در حالی که تحقیقات دفتر کمیسر حریم خصوصی کانادا بیشتر به حفظ حریم خصوصی مربوط می‌شود، سایر نهادها مسائل مربوط به خود را در این رابطه بیان کرده‌اند.

مرکز هوش مصنوعی و سیاست دیجیتال (CAIDP) در ۳۱ مارس شکایتی را به کمیسیون تجارت فدرال آمریکا (FTC) در تلاش برای توقف انتشار سیستم‌های هوش مصنوعی قدرتمند برای مصرف‌کنندگان ارائه کرد.

این مرکز ادعا می‌کند که ChatGPT-4 بخش پنجم قانون کمیسیون تجارت فدرال آمریکا را نقض می‌کند، که اقدامات غیرمنصفانه در تجارت یا تأثیرگذاری بر تجارت را ممنوع می‌کند.

ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا و استیو وازنیاک، یکی از بنیانگذاران اپل، از جمله ۱۲۸۰۰ امضاکننده طوماری در ۲۲ مارس بودند که از شرکت‌های هوش مصنوعی خواسته بود تا پیشرفت سیستم‌های هوش مصنوعی قدرتمندتر از GPT-4 را متوقف کنند، چرا که ممکن است خطرات عمیقی برای جامعه ایجاد کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا