اخبار بین المللاخبار صرافی ها

آیا پرونده FTX نقطه عطفی برای اکوسیستم رمزارز خواهد بود؟

جریانات مربوط به ورشکستگی صرافی FTX در ماه اکتبر با شروع دادگاه سم بنکمن فرید وارد فاز بعدی خود می‌شود. با این حال، کارشناسان صنعت نگران هستند که ممکن است شاکیان پرونده او را الگو قرار بدهند.

پس از فروپاشی صرافی اصلی ارزهای دیجیتال FTX در نوامبر ۲۰۲۲، مدیر عامل سابق این صرافی توسط مقامات Bahaman در دوازدهم دسامبر دستگیر شد. تنها یک روز بعد، کمیسیون بورس و اوراق بهادار و کمیسیون معاملات آتی کالای ایالات متحده اتهاماتی را، از جمله کلاهبرداری از سرمایه‌گذاران و نقض قوانین اوراق بهادار علیه او مطرح کردند.

در ۲۲ دسامبر، سم بنکمن فرید با وثیقه ۲۵۰ میلیون دلاری که توسط والدینش تهیه شده بود، آزاد شد. طبق حکم وثیقه معین شد که «نظارت دقیق پیش از محاکمه» و درمان و ارزیابی سلامت روان سم بنکمن فرید هم باید انجام شود. مدیرعامل سابق این صرافی با ۸ اتهام جنایی در ایالات متحده روبرو است که در صورت محکومیت ممکن است به ۱۱۵ سال زندان منجر شود.

سم بنکمن فرید از ۲۲ دسامبر در خانه والدینش در کالیفرنیا در حصر خانگی به سر می‌برد اما برای جلسه دادرسی به نیویورک بازگشت. بعدتر، در جلسه دادگاه سوم ژانویه، نسبت به تمام اتهامات جنایی مربوط به فروپاشی صرافی ارزهای دیجیتال بی‌گناه شناخته شد. این اتهامات شامل کلاهبرداری اینترنتی، کلاهبرداری اوراق بهادار و نقض قوانین مالی کمپین بود.

به غیر از سم بنکمن فرید، کارولین الیسون–مدیرعامل سابق شرکت تابعه ورشکسته FTX، آلامدا ریسرچ–و یکی از بنیانگذاران سابق FTX گری وانگ به اتهام کلاهبرداری ضربه‌های شدیدی خوردند. SEC ادعا کرد که الیسون قیمت توکن FTX را دستکاری کرده است، که در سند به عنوان یک توکن امنیتی رمزنگاری توصیف شده است. این دستکاری با «خرید مقادیر زیادی در بازار آزاد برای افزایش قیمت آن» انجام شد که بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۲ اعمال شد.

الیسون و وانگ هر دو بعداً به اتهامات کلاهبرداری اعتراف کردند و در تحقیقات وزارت دادگستری ایالات متحده درباره سم بنکمن فرید همکاری داشتند. الیسون قبل از شروع دادگاه، طی حکمی توافق کرد که طبق آن فقط به دلیل تخلفات مالیاتی کیفری تحت تعقیب قرار می‌گیرد.

داگ بروکس، مشاور ارشد پلتفرم بلاک‌چین XinFin، به کوین تلگراف گفت که الیسون قبلاً شواهدی را به دادستان ارائه کرده است که ظاهراً نشان می‌دهد که شاهد قدرتمندی در پرونده علیه سم بانکمن فرید خواهد بود. بروکس افزود:

«این یک استراتژی معمول برای دادستان‌های ایالات متحده در پرونده‌های پرمخاطب است که پرونده را از هسته مرکزی تا لایه‌های پایانی جلو ببرند. با توجه به اینکه الیسون قبلاً به اتهام خود اعتراف کرده و پیشنهاد داده که در این زمینه همکاری می‌کند، تعجبی ندارد که به مجازات کمتری متهم شود–حتی اگر شواهدی که او علیه سم بنکمن فرید ارائه می‌کند جنجالی باشد.»

با دخالت مقامات ایالات متحده و دستگیری سم بنکمن فرید، بسیاری از کاربران و سرمایه‌گذاران FTX امیدوار بودند که اقدامات ملموسی در جهت بازگرداندن بخشی از سرمایه آنها صورت بگیرد. با این حال، چرخش وقایع مربوط به وثیقه بانکمن فرید، اعتراف به بی‌گناهی او و توافق‌نامه اعتراف الیسون، بسیاری افراد را به شک انداخته است. با این حال، ریچارد میکو، مدیر ارشد حقوقی ارائه‌دهنده خدمات زیرساخت ارزهای دیجیتال Banxa، به کوین تلگراف گفت که دادستان‌ها در مورد پرونده سم بنکم فرید بسیار جدی هستند:

«مقدار وثیقه‌ای که سم بنکمن فرید باید می‌گذاشت، به ارزش ۲۵۰ میلیون دلار، به‌تنهایی نشان‌دهنده میزان جدیت شاکیان این پرونده است. علاوه بر این، تنظیم‌کننده‌ها از سم بنکمن فرید درمقابل عواقب احتمالی نتیجه این دادگاه محافظت نمی‌کنند. علیرغم اینکه او قبل از سقوط خود با رگولاتورها رابطه خوبی داشت، CFTC و SEC از آن زمان شکایت حقوقی علیه او ارائه کردند.»

شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد سم بنکمن فرید منابع مالی مشتریان را نادرست مدیریت کرده است. با اینکه اطرافیان سم بنکمن فرید نگران او هستند و وضعیت فعلی او را مایوس‌کننده می‌بینند، اما بر این باورند که در نهایت عدالت در جامعه ارزهای دیجیتال برقرار خواهد شد.



سرگردانی جامعه رمزارز از جریان وجوهی که جابجا شدند

 عدم اطمینان سرمایه‌گذاران زمانی بیشتر شد که کیف پول‌های مرتبط با آلامدا (Alameda) تنها چند روز پس از آزادی سم بنکمن فرید به قید وثیقه شروع به انتقال میلیون‌ها دلار کردند. در مجموع ۱/۷ میلیون دلار جابه جا شد، هرچند چیزی که تعجب همگان را برانگیخت رقم بالای این تراکتش نبود، بلکه جابجایی سریع این حجم از پول بود. این وجوه با استفاده از صرافی‌های غیرمتمرکز و خدمات میکسر جهت پنهان کردن مبدأ تراکنش‌ها هدایت شدند.

گزارش شده است که بخشی از این وجوه بعداً به خود بانکمن فرید برمی‌گردد. بر اساس تحقیقات درون زنجیره‌ای توسط BowTiedIguana، مربی مالی غیرمتمرکز، او ظاهراً ۶۸۴هزار دلار ارز دیجیتال را به صرافی در سیشل (در شرق آفریقا) در طول مدت حبس خانگی نقد کرده است.

هنگامی که سم بنکمن فرید در آگوست ۲۰۲۰ موافقت کرد که کنترل صرافی Sushiswap را از بنیانگذار ناشناس او Chef Nomi بگیرد، درخواست کرد که مالکیت آن به حساب اتریومش منتقل شود.

آدرس عمومی اتریوم سم بنکمن فرید تمام اتر باقیمانده او را به یک آدرس جدید ارسال کرد. BowTiedIguana ادعا کرد که سم بنکمن فرید موافقت کرده که این آدرس جدید را که در اصل متعلق به Chef Nomi خالق SushiSwap بود، در آگوست ۲۰۲۰ در اختیار بگیرد.

در عرض چند ساعت، آدرس جدید انتقالی بالغ بر ۳۶۷ هزار دلار از ۳۲ آدرس شناسایی شده به عنوان کیف پول آلامدا ریسرچ، و ۳۲۲ هزار دلار اضافی نیز از کیف پول‌های دیگر دریافت کرد. تمام وجوه به یک صرافی ارز دیجیتال در سیشل و پل رمزنگاری RenBridge ارسال شد.

ریچارد گاردنر، مدیرعامل شرکت زیرساخت‌های فین‌تک Modulus، با اشاره به اینکه وقایع پیش آمده پس از جریان وثیقه سم بنکمن فرید باید در نظر گرفته می‌شد، توضیح داد: «سم بنکمن فرید دقیقاً تعریف واژه «متهم فراری» است و قرار این وثیقه کار بیهوده‌ای به نظر می‌رسد. باید در نظر داشته باشید که با توجه به نقش سیاسی سم بنکمن فرید، افراد بسیاری هستند که سرنوشتشان با سرنوشت سم بنکمن فرید گره خورده. تصور من این است که مردم خواهان اجرای عدالت برای شکست FTX هستند. با این حال، دوستان او در سیاست ممکن است در این قضیه به نفع او اعمال نفوذ کنند.»

در میان شایعات فزاینده مبنی بر اینکه سم بنکمن فرید پشت جابجایی این وجوه بوده، مدیرعامل سابق در توییتی اعلام کرد که هیچ ارتباطی با این قضیه ندارد.



آیا پرونده FTX نقطه عطفی برای اکوسیستم رمزارز خواهد بود؟

بنکمن فرید قرار است در دادگاهی چهار هفته‌ای که از دوم اکتبر جریان پیدا می‌کند، حاضر شود که نتیجه آن می‌تواند تأثیر ماندگاری بر اکوسیستم رمزارزها داشته باشد. دادگاهی که متمرکز بر یکی از بزرگترین صرافی‌های رمزنگاری زمان خود می‌تواند به لحظه‌ای تعیین‌کننده، دست کم برای نهادهای متمرکز و ارائه دهندگان خدمات مرتبط تبدیل شود.

برخی از ناظران بر این باورند که تمرکز بنکمن فرید برای نجات خودش به جای اولویت‌بندی اهداف جامعه رمزنگاری، در کنار اهرم فشاری که علیه او وجود دارد، او را به یک گزینه مناسب عروسک خیمه‌شب‌بازی برای شاکیان پرونده تبدیل می‌کند.

آری ردبورد، رئیس امور حقوقی و دولتی در شرکت مدیریت ریسک دارایی دیجیتال TRM Labs، به کوین تلگراف گفت که FTX مثال خوبی از شکست مؤسسات متمرکز به جای حوزه رمزنگاری است و توضیح داد:

«باید به یاد داشته باشید که بحث FTX، بیشتر از اینکه به صنعت رمزنگاری مربوط باشد، وابسته به کلاهبرداری‌ها و تخلفات شرکتی است. اتفاقی که با FTX افتاد بیشتر شبیه موارد Enron، Lehman Brothers یا WorldCom است. در این مورد، کلاهبرداری روی بلاک‌چین‌ها اتفاق نیفتاد، بلکه در موسسات مالی متمرکز غیرشفاف صورت گرفت و از این رو مهم است که فناوری را از تجارت جدا کنیم.»

ویلسون، مدیر ارشد فناوری در صرافی ارز دیجیتال 1GCX، در مورد تأثیر احتمالی پیگرد قانونی بنکمن فرید، به کوین تلگراف گفت که پیامدهای FTX به احتمال زیاد تنها بر نهادهای متمرکز تأثیر می گذارد، اما باعث ایجاد یک شیب لغزنده برای ایجاد تغییراتی در مقررات آینده در این صنعت خواهد شد: «در بهترین حالت، مقررات تا زمانی که ممکن است به نفع بازار آزاد متوقف می‌شود و فقط برای محافظت واقعی از سرمایه‌گذاران اعمال می‌شود. من پیش‌بینی می‌کنم که با توجه به راه‌هایی که نهادهای تنظیم کننده مقررات در پی یافتن مسیرهایی برای به دست آوردن صلاحیت و قدرت نظارتی بر این فناوری‌های نوآورانه به دنبال آن هستند، این سناریو چندان محتمل نیست.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا