اخبار بین الملل

خطر جایگزینی ۷۸۰۰ شغل در IBM با هوش مصنوعی

خطر جایگزینی ۷۸۰۰ شغل با هوش مصنوعی در شرکت آی‌بی‌ام ظرف ۵ سال آینده

 

خطر جایگزینی ۷۸۰۰ شغل، یا به بیان دیگر، تقریباً ۳۰ درصد از شغل‌هایی که در آنها افراد ارتباط مستقیمی با مشتری ندارند، در یک دوره پنج‌ساله توسط هوش مصنوعی جایگزین خواهند شد.

این‌ها صحبت‌های آرویند کریشنا، مدیرعامل آی‌بی‌ام، شرکت International Business Machines است که اعلام کرده است برای استخدام در شغل‌هایی که در سال‌های آینده به‌طور بالقوه توسط هوش مصنوعی جایگزین می‌شوند، دست نگه داشته است.

آرویند کریشنا، مدیرعامل آی‌بی‌ام، در مصاحبه‌ای با بلومبرگ در اول ماه مه توضیح داد که بسیاری از موقعیت‌های شغلی که نیازی به ارتباط مستقیم با مشتری ندارند، مانند آن‌هایی که در بخش‌های منابع انسانی و حسابداری هستند، احتمالاً اولین کسانی هستند که توسط هوش مصنوعی جایگزین می‌شوند.

بر اساس آمار سایت لینکدین، شرکت آی‌بی‌ام ۲۸۲ هزار کارمند در سراسر جهان دارد، و بر اساس گزارش بلومبرگ، این شرکت حدود ۲۶ هزار کارمند دارد که ارتباط مستقیم با مشتری ندارند. در نتیجه، خطر جایگزینی ۷۸۰۰ شغل توسط هوش مصنوعی کاملاً محتمل است.

طبق برخی گزارش‌ها، اتوماسیون مبتنی بر هوش مصنوعی به آی‌بی‌ام کمک کرده است تا بیش از ۱ میلیارد دلار در هزینه‌های تجاری و هزینه‌های نگهداری صرفه‌جویی کند.

از جمله وظایفی که ممکن است خودکار شوند، ارائه نامه‌های تأیید استخدام یا جابجایی کارمندان بین بخش‌های مختلف است.

با این حال، کریشنا تصور می‌کند که خطر جایگزینی ۷۸۰۰ شغل شامل نقش‌های منابع انسانی که وظیفه ارزیابی نیروی کار را به عهده دارند و بهره‌وری کارکنان را می‌سنجند، حداقل در دهه آینده نمی‌شود.

برای اینکه هوش مصنوعی عملکرد صحیحی داشته باشد، باید مسئولانه ساخته شود. آرویند کریشنا، مدیرعامل آی‌بی‌ام، بیشتر درباره نحوه آماده‌سازی سازمان‌ها برای چالش‌ها و فرصت‌های پیش رو صحبت کرده است.

بسیاری از صاحب‌نظران صنعت در مورد اینکه آیا هوش مصنوعی واقعاً پتانسیل رها کردن انسان‌ها را در مقیاس انبوه و بدون هیچ شغلی را دارد یا خیر، تردید دارند.

یک مطالعه اخیر نشان داد که ۶۲ درصد از آمریکایی‌ها فکر می‌کنند که پیاده‌سازی هوش مصنوعی در محل کار تأثیر چشمگیری بر کارگران در ۲۰ سال آینده خواهد داشت و بسیاری از کارمندان را نسبت به آینده‌شان «محتاط» و «نگران» می‌کند.

با این حال، کارمندانی که آگاهی بیشتری نسبت به فناوری دارند، نسبت به آینده خود کمی احساس امنیت می‌کنند.

سلمان ارشد، توسعه‌دهنده بلاک چین اخیراً به کوین تلگراف توضیح داد که به جای هوش مصنوعی برای از بین بردن بازار توسعه‌دهندگان، تنها به عنوان ابزاری برای افزایش کارایی نگاه می‌کند.

او افزود که با کمک ChatGPT می‌توانید دستورات خود را به یک قرارداد هوشمند، فرآیند حسابرسی، سند یا کاغذ سفید تبدیل کنید. از نظر او ابزارهای ChatGPT و هوش مصنوعی یک موهبت هستند. آنها دشمن ما نیستند و قرار نیست به حرفه یک توسعه‌دهنده پایان دهند.

از سوی دیگر، دومینیک شینر، بنیانگذار بنیاد آیوتا، معتقد است که هوش مصنوعی فرصت‌های شغلی را از انسان‌ها می‌گیرد، اما در عین حال، هوش مصنوعی و فرآیند روباتیک باعث ایجاد مشاغل جدید می‌شود:

به زودی شاهد خواهیم بود که افراد بیشتری مجبور می‌شوند به نقش‌های جدیدی بپردازند که ممکن است هیچ شباهتی به کارهایی که تا به حال انجام داده‌اند نداشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا