اخبار بین المللاخبار قانون‌گذاری

سقوط لیر ترکیه پس از انتخاب مجدد اردوغان

لیر ترکیه پس از انتخاب اردوغان ۲۰ درصد کاهش یافت.

 

  • لیر ترکیه پس از انتخاب اردوغان ۲۰ درصد کاهش یافت.
  • تورم  در ترکیه ۴۴ درصد است.
  • سیاست‌های اقتصادی غیرمتعارف اردوغان دردسرهای بیشتری را به همراه خواهد داشت.

در پی نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ترکیه، ارزش لیر ترکیه کاهش یافت. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، موقعیت خود را پس گرفته است که می‌تواند مشکلات بیشتری را برای اقتصاد این کشور به همراه داشته باشد.

پس از انتخاب مجدد اردوغان، لیر ترکیه به پایین‌ترین حد خود رسیده است. در ۳۰ مه، لیر به دنبال یک رکود ۲۰ درصدی به حدود ۲۰ دلار آمریکا کاهش یافت. لیر در دهه گذشته بیش از ۹۰ درصد از ارزش خود را از دست داده است. اقتصاد ترکیه در میان دوره‌های تورم افسارگسیخته، چرخه‌های رونق و رکود زیادی را پشت سر گذاشته است.

دلار آمریکا در برابر لیر ترکیه به بالاترین حد خود رسید
دلار آمریکا در برابر لیر ترکیه به بالاترین حد خود رسید – منبع: TradingView

آشفتگی اقتصادی در ترکیه

نرخ تورم در ترکیه در حال حاضر حدود ۴۴ درصد است، اما در ماه اکتبر به ۸۵ درصد افزایش یافت.

مینا کووسیستو (Minna Kuusisto)، تحلیلگر ارشد بانک دانسکه (Danske) در مورد انتخاب مجدد اردوغان گفت: «در غیاب چرخش در سیاست‌های اقتصادی او، خطر یک بحران حاد ارزی وجود دارد.»

به گزارش رویترز، سال‌ها آشفتگی اقتصادی ناشی از سیاست‌های اقتصادی غیرمتعارف اردوغان است که مخالفان را برای تغییر این سیاست‌ها متعهد کرده بود.

مارک چندلر، استراتژیست ارشد بازار در Bannockburn Global FX، گفت که فشار فروش لیر از سوی مدیران دارایی خارجی نیست.

اردوغان که رویکردی مخالف با ارزهای دیجیتالی دارد، با اکثریت ناچیز ۵۲ درصدی برنده انتخابات ریاست جمهوری ترکیه شد و کمال کیلیچداراوغلو، رهبر اپوزیسیون حامی ارزهای دیجیتالی رای ۴۸ درصدی را به دست آورد. اردوغان که در دو دهه گذشته قدرت را در دست داشت، قرار است پنج سال دیگر بر این کشور حکومت کند.

رئیس جمهور این کشور پس از پیروزی لحن جنگ‌طلبانه‌ای پیدا کرد. او به مخالفان سیاسی خود حمله کرد و متعهد شد که به سیاست‌های اقتصادی غیرمتعارف خود ادامه خواهد داد. اردوغان به شدت با افزایش نرخ بهره برای سرکوب تورم مخالف بوده است.

بیان این نکته نیز ضروری است که افت ارزش ارز ممکن است مردم را به سمت دارایی‌های با ارزش مانند بیتکوین و طلا سوق دهد.

استقبال از بیتکوین در ترکیه

در اوج مشکلات تورمی خود در سال ۲۰۲۲، BeInCrypto در مورد استقبال مردم از بیتکوین در ترکیه گزارش داد. حجم معاملات در پلتفرم همتا به همتا LocalBitcoins که در حال حاضر متوقف شده، در نیمه اول سال گذشته افزایش یافت.

ترکیه در سال ۲۰۲۱ پرداخت‌های ارزهای دیجیتالی را غیرقانونی اعلام کرد، اما این امر باعث نشده که با سقوط لیر و محدودیت‌های موجود در نتیجه تغییر سیاست‌های اردوغان، مردم ترکیه از فعالیت در فضای ارزهای دیجیتالی منصرف شوند.

در اوایل این ماه، گزارش شد که صرافی کریپتو OKX در حال برنامهذریزی برای افتتاح دفتری در ترکیه در ماه‌های آینده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا