اخبار ایراناخبار بلاک‌چیناخبار بین المللاخبار قانون‌گذاریخبر فوری

تکمیل فاز آزمایشی ریال دیجیتال (CBDC) بانک مرکزی ایران

ریال دیجیتال بر روی پلتفرمی به نام برنا (Borna) اجرا خواهد شد.

بانک مرکزی ایران فاز آزمایشی و پیش‌تولید ریال دیجیتال (CBDC) داخلی را با نظارت بانک روسیه پیش می‌برد.

 

ایران با تکمیل طرح ریال دیجیتال (CBDC) بانک مرکزی خود و تکمیل تحقیقات اولیه برای راه‌اندازی ریال دیجیتال، در مسیر ارزهای دیجیتال رو به جلو حرکت می‌کند.

بر اساس بیانیه رسمی بانک مرکزی، پژوهشکده پولی و بانکی (MBRI)، بانک مرکزی ایران مرحله آزمایشی توسعه ریال دیجیتال (CBDC) خود را تکمیل کرده است.

محمدرضا مانی یکتا، رئیس دفتر نظارت بر سیستم‌های پرداخت بانک مرکزی، با اعلام این خبر در نهمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و سیستم‌های پرداخت، خاطرنشان کرد: «بانک مرکزی ایران در نظر دارد مرحله آزمایشی ریال دیجیتال (CBDC) خود را در سال جاری توسعه دهد، اما قصد ندارد در اجرای آن عجله کند.»

به گفته محمدرضا مانی یکتا، مرحله آزمایشی با موفقیت و دستاوردهای ارزشمند به پایان رسید. مانی یکتا تصریح کرد: «این پروژه به زودی در سایر اکوسیستم‌ها راه‌اندازی می‌شود و مورد استفاده کاربران بیشتری قرار می‌گیرد.»

این مقام اجرایی خاطرنشان کرد: «قوانین حاکم بر ریال دیجیتال با قوانینی که برای اسکناس‌های ریالی وضع شده است، همسو خواهد بود.»

براساس گفته‌های مانی یکتا، ریال دیجیتال به عنوان واحد رسمی در کشور بین افراد و بانک‌ها توزیع می‌شود و زیرساخت ریال دیجیتال (CBDC) کمک می‌کند تا برخی از ویژگی‌های بلاک چین در کشور بازسازی شود.

مانی یکتا گفته است که تاکنون ده بانک در ایران برای پیوستن به پروژه ریال دیجیتال درخواست داده‌اند، از جمله بانک ملی، بانک ملت و بانک تجارت که در مرحله آزمایشی نیز حاضر بودند. 

طبق گزارش‌ها انتظار می‌رود همه بانک‌ها و موسسات اعتباری در ایران ارائه کیف پول‌های الکترونیکی را برای استفاده از ریال دیجیتال در آینده آغاز کنند.

همانطور که قبلا گزارش شده بود، بانک مرکزی ایران برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی آزمایشی ریال دیجیتال را در ژانویه ۲۰۲۲، پس از سال‌ها تحقیق آغاز کرد.

گزارش شده است که قانون‌گذاران، راه‌اندازی آزمایشی ریال دیجیتال (CBDC) ایران را در سپتامبر ۲۰۲۲ با هدف بهبود دسترسی مالی و رقابت با استیبل کوین‌های جهانی آغاز کرده است.

پروژه ریال دیجیتال ایران که crypto rial نیز نامیده می‌شود، به واحد پول ملی، ریال ایران، با نسبت یک به یک متصل است.

طبق گزارش‌ها، این ارز دیجیتال بر روی پلتفرمی به نام برنا (Borna) اجرا می‌شود که با استفاده از Hyperledger Fabric، پلتفرم بلاک چین منبع باز سازمانی که توسط غول فناوری ایالات متحده IBM ایجاد شده است، اجرا می‌شود.

این خبر در حالی منتشر می‌شود که مقامات ایرانی در حال آماده شدن برای ملاقات رسمی با الویرا نابیولینا، رئیس بانک مرکزی روسیه هستند که انتظار می‌رود در آینده نزدیک به ایران سفر کند. 

طبق گزارش‌ها، روسیه و ایران برای ایجاد یک استیبل کوین با پشتوانه طلا که به عنوان یک روش پرداخت در تجارت خارجی عمل می‌کند، با یکدیگر همکاری می‌کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا