اخبار متاورس

۲۰۲۳: حس بویایی و لامسه در متاورس

وقتی صحبت از نوآوری و خلاقیت در تکنولوژی می‌شود، هیچ غیرممکنی وجود ندارد. سازندگان و طراحان پلتفرم‌های مجازی همواره درحال خلق مفاهیم و امکانات تازه در این فضا هستند تا تجربیات عجیب و غیرممکن را برای کاربران این فضاها ممکن کنند.

تیم OVR Technology به‌تازگی از نمونه اولیه یک هدست واقعیت مجازی رونمایی کرده که حاوی ۸ رایحه است و می‌توان آن‌ها را با هم ترکیب کرد و رایحه‌های مختلفی تولید کرد. گزارش‌ها حاکی از آن است که این هدست تا اواخر سال ۲۰۲۳ در بازار عرضه خواهد شد. 

نسخه قبلی این هدست که برای تبلیغات در بازار عطر از آن استفاده می‌شد، به کاربران اجازه می‌داد رایحه‌های مختلف، از مارشمالو کبابی گرفته تا یک بستر گل رز را حس کنند.

حس بویایی به‌تازگی به تجربه واقعیت مجازی اضافه شده است که نمونه اولیه آن توسط شرکت‌های فعال در حوزه متاورس در نمایشگاه CES ۲۰۲۳ به نمایش گذاشته شد. رونمایی از این تکنولوژی جدید در فضای نمایشگاه این امکان را به مصرف‌کنندگان این تکنولوژی جدید داد تا بتوانند آن را بررسی کنند.

یکی ازهمین شرکت‌کنندگان به نام اوزان اوزاسکینلی که برخی از محصولات لمسی موجود در نمایشگاه را آزمایش کرده، بر این باور است که این تکنولوژی در حال حاضر «دور از واقعیت» به‌نظر می‌رسد. با این حال، مشاور فناوری این تیم بر این عقیده است که این تکنولوژی به‌طور بالقوه قابلیت ادغام در جلسات آنلاین را دارد و کاربران می‌توانند این حس را تجربه کنند.

اخیرا یک گزارش از شرکت مشاوره مک کینزی (McKinsey & Company) منتشر شده که پیش‌بینی کرده ارزش متاورس به‌طور بالقوه می‌تواند تا سال ۲۰۳۰ به ۵ تریلیون دلار برسد. با این حال، این گزارش اشاره کرد که موفقیت متاورس به جنبه انسانی پیشرفته‌تری نیاز دارد تا بتواند تجربیات مثبتی را به کاربران خود ارائه دهد. شاید بتوان گفت یکی از این عوامل اثرگذار ادغام حس بویایی و لامسه در تجربیات واقعیت مجازی باشد که در نمایشگاه اخیر CES به نمایش گذاشته شد.

به گفته Aaron Wisniewski، مدیر عامل OVR Technology، واقعیت توسعه یافته (Extended Reality) به زودی با حوزه‌های مختلفی از جمله تجارت، سرگرمی، ارتباطات اجتماعی، آموزش و رفاه ادغام خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا