اخبار NFTاخبار بیت کوین

به لطف اردینالز (Ordinals)، بیت کوین اکنون ۴۴ میلیون آدرس غیر-صفر دارد

این اولین بار در تاریخ بیت‌کوین است که از این شبکه برای مقاصدی غیر از اهداف مالی استفاده می‌شود.

پلتفرم گلس‌نود (Glassnode) اعلام کرد که این اولین بار در تاریخ بیت‌کوین است که از این شبکه برای مقاصدی غیر از اهداف مالی استفاده می‌شود.

راه اندازی توکن‌های غیر قابل معاوضه یا NFTs در بیت کوین–که اُردینالز (Ordinals) نام دارند–تعداد آدرس‌های غیر-صفر بیت کوین را به بالاترین رکورد جدید خود یعنی ۴۴ میلیون رساند.

آدرس غیر-صفر به کیف پول‌هایی گفته می‌شود که خالی نیستند و حداقل مقدار کمی رمزارز درون خود دارند.

در گزارش ۱۳ فوریه از Glassnode، این شرکت توضیح داد که برای اولین بار در تاریخ ۱۴ ساله بیت کوین، بخشی از فعالیت شبکه برای اهدافی غیر از تراکنش‌های همتا به همتا  استفاده می شود: «این یک لحظه جدید و منحصر به فرد در تاریخ بیت کوین است، جایی که یک نوآوری باعث فعالیت‌های جدید در شبکه شده، آن هم بدون مبادلات ارزی کلاسیک.»

گلس‌نود توضیح داد که موج روی کار آمدن اردینالز اخیراً به «افزایش کوتاه مدت استفاده از شبکه بیت کوین کمک کرده است و باعث شده کاربران فعال جدید زیادی با موجودی BTC در والت خود به شبکه اضافه شوند.

آدرس‌های بیت کوین با موجودی غیر صفر در حال افزایش است
آدرس‌های بیت کوین با موجودی غیر صفر در حال افزایش است – منبع: Glassnode

 Glassnode گفت: «منشأ اصلی این فعالیت‌های جدید، به خاطر اردینالز (Ordinals) است که تاثیر زیادی در حجم بیت کوین‌های پرداختی و مبادله شده ندارد، اما در حجم داده‌ها و کاربران فعال جدید تاثیر بسزایی دارد… این به این معنی است که رشد تعداد کاربران به خاطر مسائلی فراتر از سرمایه گذاری‌ها و تراکنش‌های مالی همیشگی است.»

بازیکن جدیدی که برای حجم بلوک‌های بلاک چین بیت کوین رقابت می‌کند

گلس‌نود اشاره که اردینالز (Ordinals) اکنون برای دریافت فضای بلوک بیشتر رقابت می‌کند، که «یک فشار صعودی بر بازار کارمزد ایجاد می‌کند»، اما خاطرنشان کرد که این منجر به افزایش قابل‌توجه کارمزد تراکنش‌های بیت‌کوین نشده است.

طبق گفته گلس‌نود، از  مان راه‌اندازی اوردینالز در ۲۱ ژانویه، محدوده بالایی حجم بلوک بیت کوین از ۱/۵-۲ مگابایت به ۳-۳/۵ مگابایت افزایش یافته است، آن هم در طول تنها چند هفته.

میانگین اندازه بلوک بیت کوین در سه ماه گذشته
میانگین اندازه بلوک بیت کوین در سه ماه گذشته – منبع: Glassnode

با این حال، این موضوع منجر به افزایش هزینه‌های تراکنش نشده است. با اینکه چندین جهش‌ کوتاه مدت در هزینه‌های تراکنش وجود داشته است، گلس‌نود اظهار کرد که از زمان راه‌اندازی اردینالز (Ordinals)، کران پایین‌تر جدیدی برای هزینه تراکنش‌ها در گنجایش بلوک‌ها لازم شده است.

میانگین کارمزد تراکنش در شبکه بیت کوین طی پنج سال گذشته
میانگین کارمزد تراکنش در شبکه بیت کوین طی پنج سال گذشته – منبع: Glassnode

برنامه‌های تکنولوژیکی پروتکل اردینالز (Ordinals) در نوامبر ۲۰۲۱ توسط آپدیت Taproot soft fork کلید خورد، و پروژه Ordinals در ۲۱ ژانویه امسال کار خود را آغاز کرد.

با استفاده از طرح شماره‌گذاری اردینالز (Ordinals)، کاربران بیت‌کوین می‌توانند محتوای دلخواه خود را به ساتوشی‌ها (Satoshis)–کوچک‌ترین واحد بیت‌کوین–اختصاص دهند. این کار آنها را قادر می‌سازد تا تصاویری مشابه ان اف تی (NFT) که مختص شبکه بیت کوین است را ثبت کنند.

تاکنون بیش از ۷۸۴۰۰ تصویر و ویدیوی NFT مانند در این شبکه ثبت شده است.

برخی از طرفداران برجسته بیت کوین مانند آدام بک، مدیر عامل Blockstream، اخیراً نسبت به پروتکل اردینالز (Ordinals) ابراز نارضایتی کرده‌اند و گفته‌اند که این پروتکل باعث می‌شود شبکه بیت‌کوین از هدف خود به عنوان یک سیستم نقدی الکترونیکی همتا به همتا منحرف شود.

از سوی دیگر، دیگران نسبت به ایده اردینالز واکنش‌های بهتری نشان داده‌اند. دن هلد، تریدر بیت کوین، در موارد متعددی ادعا کرده است که «پروژه اردینالز (Ordinals) باعث می‌شود موارد استفاده از شبکه بیت کوین بیشتر شود.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا