اخبار NFTاخبار بلاک‌چیناخبار بیت کوین

آینده روشن بازار NFT های بیت کوین

اردینالز (Ordinals)، پروژه‌ای شبیه به NFT در بلاک چین بیت کوین، طی ماه گذشته شتاب بیشتری گرفت. این امر نشان از فرصتی دارد که ممکن است پروژه اردینالز را به بزرگترین پروتکل در صنعت کریپتو تبدیل کند. اما کارشناسان می‌گویند برای محقق شدن این هدف، دسترسی و امنیت آن باید بهبود پیدا کند.

بر اساس داده‌های Dune Analytics تا به امروز بیش از ۹۰ هزار اردینالز در بلاک چین بیت کوین ثبت (مینت) شده است. تعداد دفعات مینت در ۹ فوریه به بیش از ۲۰ هزار رقم، یعنی به بالاترین حد خود رسید.

پروژه اردینالز اولین پروژه ای نیست که NFT ها را وارد بلاک چین بیت کوین می‌کند. Counterparty اولین پلتفرمی بود که NFT ها را در شبکه بیت کوین با مجموعه Rare Pepe در سال ۲۰۱۴ ثبت کرد. اگرچه Rare Pepe کمک چندانی به افزایش تقاضا نکرد، حدود یک سال پیش یکی از NFT های آن از سال ۲۰۱۶ در حراجی ساتبیز به قیمت ۳/۶ میلیون دلار فروخته شد.

اردینالز با استفاده از ساتوشی‌ها، کوچک‌ترین واحد بیت‌کوین (معادل ۱۰۰ میلیونیم بیت‌کوین)، بدون نیاز به زنجیره یا توکن دیگری ثبت می‌شوند. Muneeb Ali، یکی از بنیانگذاران Stacks و مدیر عامل Trust Machines، گفت: «نکته منحصر به فرد Ordinals قرار دادن تصویر به معنای واقعی کلمه در زنجیره بلوکی است. سایر NFT ها معمولاً به تصاویر روی زنجیره پیوند می‌خورند».

اگرچه اردینالز و بازار NFT های بیت کوین رونق گرفته‌ است، اما در مقایسه با غول‌هایی مانند اتریوم و سولانا هنوز در مراحل اولیه است.

اتریوم و سولانا اکنون در زمینه زیرساخت‌ها، پلتفرم‌های مبادله و مجموعه‌ها جایگاه بزرگی دارند. طبق داده‌های CryptoSlam در ۳۰ روز گذشته، اتریوم (بلاک چین شماره ۱ از نظر حجم فروش NFT) شاهد افزایش ۳۵/۵ درصدی بود و به رقم ۸۶۰ میلیون دلار با بیش از ۱۷۸ هزار خریدار رسید. سولانا، دومین بلاک چین بزرگ از نظر حجم فروش NFT، در مدت مشابه با بیش از ۸۰ هزار خریدار، با ۱۵/۶ درصد کاهش به رقم ۱۱۴/۶ میلیون دلار رسید.

NFT های بیت کوین با سایر اکوسیستم‌های اصلی NFT رقابت خواهند کرد. به احتمال زیاد شاهد ایجاد بریج‌هایی برای انتقال به بیت‌کوین از پروژه‌های اتریوم NFT خواهیم بود.

استفاده مردم از بیت کوین توجه بیشتری را به NFTها جلب می‌کند. برخی از مردم فکر می‌کنند که این زنجیره از سایر زنجیره‌ها با ارزش‌تر است، چرا که مشخص نیست زنجیره‌های دیگری وجود خواهند داشت یا خیر، اما بیت‌کوین احتمالاً در ۱۰، ۲۰ یا ۵۰ سال آینده فعال است.»

البته این گسترش شبکه یک شبه اتفاق نمی‌افتد و زیرساخت‌های فعلی برای NFT بیت‌کوین بسیار ناهموار است و هنوز در بسیاری از زمینه‌ها به صورت دستی انجام می‌شود. به عنوان مثال، بسیاری از مردم به طور قانونی نوشته‌ها را به صورت دستی تکمیل می کنند و نه از طریق سرویسی مانند بازار NFT.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا