اخبار NFTاخبار بین المللاخبار متاورسخبر فوری

مشکلات و فرصت‌های صدور مجوز موسیقی در دنیای متاورس

علیرغم آزمایش‌های بسیاری که در فضای متاورس انجام شده، صدور مجوز آلبوم موسیقی هنوز توسعه نیافته است.

با افزایش محبوبیت وب3 و متاورس، ترانه‌سراها و نوازندگان در این فکر هستند که صدور مجوز آلبوم موسیقی در فضای جدید چگونه خواهد بود.

استفاده از اصطلاح متاورس در حالی رایج‌تر می‌شود که بسیاری از مردم احتمالاً اسم آن را شنیده‌اند اما اغلب نمی‌دانند معنی آن چیست.

توضیح این اصطلاح برای فردی خارج از فضای وب3 ممکن است دشوار باشد، چرا که متاورس هنوز مفهومی نسبتاً جدید و در حال تکامل است. 

مهمترین چیزی که مردم باید در این باره بدانند این است که این مفهوم می‌تواند در اینترنت و نحوه زندگی، کار و بازی مردم تحول ایجاد کند.

متاورس مرز جدیدی از نوآوری و خلاقیت است که بیشتر حول رسانه‌ها متمرکز شده است. جای تعجبی هم ندارد، چرا که بسیاری از اپلیکیشن‌های وب2 نیز، به ویژه موسیقی، روی متاورس تمرکز دارند.

شبکه‌های اجتماعی متنوعی برای به اشتراک‌گذاری موسیقی وجود دارند، و از میان آنها، دسته‌ای از پلتفرم‌ها که مختص موسیقی نیستند، به روش‌های دیگری موسیقی را ارائه کرده‌اند. در حالی که این امر آگاهی در مورد صدور مجوز موسیقی در فضاهای دیجیتال را بالا برده، همچنین نشان می‌دهد که برخی از سیستم‌های موجود در این صنعت قدیمی هستند و در تلاش هستند تا به سرعت با فناوری جدید همگام شوند.

با امکانات موجود برای موسیقی در دنیای متاورس، با توجه به تغییر روش‌های خلق و استفاده از موسیقی، به‌ویژه با نوآوری‌های وب3، همچون NFT، ممکن است سیستم مجوز فعلی نیاز به اصلاح داشته باشد.

موسیقی در متاورس موفقیت بزرگی کسب کرده است. بسیاری از هنرمندان برجسته در این فضا کنسرت اجرا کرده‌اند و بسیاری از هنرمندان با تجربه امکان انتشار موسیقی به عنوان NFT از نزدیک آشنا شده‌اند.

علیرغم عدم قطعیت‌ها و چشم‌انداز در حال تکامل وب3، صدور مجوز موسیقی در متاورس پتانسیل بالایی دارد.

 

چالش‌های فعلی صدور مجوز آلبوم موسیقی

این فناوری به سرعت در فضای وب3 در حال پیشرفت است، و با توجه به جدید بودن این پدیده، مسائل زیادی برای حل کردن وجود دارد. در حال حاضر، در فضای متاورس همه چیز در مرحله آزمایش است، بنابراین اگر چیزی طبق روال عادی آن شکست بخورد، به عنوان یک الگو برای دیگران عمل خواهد کرد.

علیرغم آزمایش‌های بسیاری که در فضای متاورس انجام شده، صدور مجوز آلبوم موسیقی هنوز توسعه نیافته است.

برای پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی وب2، یک استاندارد مشخص برای صدور مجوز آلبوم موسیقی وجود دارد. البته این موضوع در حال حاضر در متاورس وجود ندارد.

ترکیبی از استانداردها و قوانین مربوط به کپی رایت و صدور مجوز آنقدر مشخص نیست که برای چشم‌انداز یک مجوز آلبوم موسیقی لازم است.

نوازنده و طرفدار وب3 Spottie Wifi، در گفت‌وگو با کوین تلگراف به بحث در مورد وضعیت فعلی مجوز در دنیای متاورس پرداخت و صحبت‌های زیر را مطرح کرد.

«بین مجوز سنتی برای موسیقی و صدور مجوز موسیقی در دنیای متاورس تفاوت وجود دارد. از دید من، تفاوت اصلی این است که مجوز موسیقی برای متاورس باید به وضوح متاورس را به عنوان کانال توزیعی که در محدوده مجوز ذکر شده است در بربگیرد، یا دست کم دامنه مجوز باید آنقدر گسترده باشد که متاورس به طور طبیعی شامل آن شود.»

این موضوع بدون شک یک راه‌حل ساده برای چیزی است که اغلب به عنوان یک مشکل دیده می‌شود. با این حال، در مقایسه با وب2، به لطف NFTها، پیچیدگی‌هایی در مورد صدور مجوز موسیقی در دنیای وب3 وجود دارد.

او در آگوست ۲۰۲۱ با فروش ۲هزار آلبوم NFT و کسب درآمد ۱۹۲ هزار دلاری در کمتر از ۶۰ ثانیه به عنوان یک هنرمند مستقل، صنعت موسیقی را تحت تأثیر قرار داد.

این هنرمند در ادامه اضافه کرد: «من در سال ۲۰۲۱ یک آلبوم مفهومی در مورد زندگی در متاورس ضبط کردم، و آلبوم را به عنوان یک مجموعه NFT فروختم، که به دارندگان NFT مجوز می‌دهد تا از موسیقی داخل این آلبوم هر طور که دوست دارند استفاده کنند و از آنها برای موارد تجاری استفاده کنند، در حالی که من هنوز مالکیت انتشارات خود را به عهده دارم.»

«در میان مجموعه‌داران NFT افرادی هستند که از موسیقی در محتوایی که تولید می‌کنند، از جمله تجربیات متاورس، بازی‌های ویدیویی، پادکست‌ها، فیلم‌ها و تبلیغات، به این شیوه استفاده می‌کنند.»

هنرمندان می‌خواهند از استثمار اجتناب کنند و اطمینان حاصل کنند که از موسیقی آنها به درستی استفاده می‌شود. این امر مستلزم اجرای صحیح حقوق مالکیت معنوی (IP) است که فرآیندی پیچیده در متاورس محسوب می‌شود.

«در حال حاضر، به نظر می‌رسد موثرترین ابزار برای اجرای حقوق IP به عنوان یک ترانه‌سرا در متاورس، اجرای این حقوق در پلتفرم‌های وب2 همچون اینستاگرام، یوتیوب و غیره از طریق آنچه به عنوان Content ID شناخته می‌شود، شناخته شده است.»

سیستم Content ID یک سیستم خودکار است که در صورت نقض حق نسخه‌برداری موسیقی شخصی، محتوا را از آن پلتفرم‌ها حذف می‌کند. 

Spottie Wifi توضیح داد. «این مسئله می‌تواند به اجرای کپی‌رایت در متاورس کمک کند زیرا بخش زیادی از محتوایی که در متاورس پخش می‌شود هنوز از پلتفرم‌های وب2 می آید.»

این موضوع، مسئله دیگری را در مورد کپی رایت آشکار می‌کند. اگر کاربران بتوانند فضاهای مجازی یا رویدادهای خود را در متاورس برگزار کنند، احتمالاً همچون پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی، تمایل دارند که موسیقی نیز به عنوان بخشی از آنچه که خلق کرده‌اند دارای حق مالکیت و حق کپی‌رایت شود. این امر می‌تواند مشکلاتی را در زمینه دریافت مجوزهای لازم برای استفاده از موسیقی و نظارت و اجرای آن مجوزها به وجود آورد.

از آنجایی که متاورس مفهومی جهانی است، تعیین اینکه چه کسی مجوزها را نظارت و اجرا می‌کند می‌تواند چالش‌هایی ایجاد کند، چرا که قانون کپی رایت، حق اجرا، مجوز آلبوم موسیقی و مقررات بین صلاحیتی هستند.

جنبه جهانی همچنین باعث ایجاد مسائل دیگری خارج از حق کپی‌رایت می‌شود، از جمله اینکه نحوه جبران خسارت موزیسین‌ها و هنرمندان در صورت استفاده از آثارشان به چه صورت باشد. به عنوان استانداردی برای صدور مجوز موسیقی برای دنیای متاورس، ساختارهای حق امتیازی که با مدل‌های صدور مجوز موسیقی سنتی متفاوت هستند، می‌توانند پیچیده باشند.

 

پتانسیل صدور مجوز آلبوم موسیقی در متاورس

پخش موسیقی در متاورس از پلتفرم‌های وب2 در جهت محافظت از هنرمندان ممکن است ساده‌ترین کار در حال حاضر باشد، اما زمانی که مجوز موسیقی در متاورس محافظت بیشتری را برای هنرمندان فراهم کند، استفاده از وب2 قدیمی خواهد شد.

به گفته هندریک هی، موسس شرکت صدور مجوز رسانه Media Industry Licensing Content–یک شرکت صدور مجوز محتوای مبتنی بر بلاک چین–رویکرد جدیدی برای صدور مجوز در دنیای متاورس در نظر گرفته شده است.

او در این باره به کوین تلگراف می‌گوید: «یک رابط کاربری ساده در نظر گرفته شده که هر موزیسین می‌تواند اطلاعات مجوز خود را وارد کند. صدور مجوز موسیقی در متاورس با افزودن فناوری بلاک چین کار می‌کند. اگر کسی به فضای بلاک چین مسلط باشد، می‌تواند یک هش ایجاد کند که در آن تمام اطلاعات مربوط به مجوز را ذخیره کند.»

در حالی که هش بلاک چین کاملاً ضد سرقت نیست، نسبتاً ایمن و شفاف است و می‌تواند فرآیند صدور مجوز را بسیار آسان‌تر کند.

هش بلاک چین به طور خودکار ایجاد می‌شود و سپس به عنوان مدرکی برای صحت اطلاعات مجوز عمل می‌کند. مهم است که بتوانید ثابت کنید که مالک واقعی یک مجوز هستید و اطلاعات مرتبط با آن دقیق هستند و بلاک چین می‌تواند به وضوح نشان دهد که مالک واقعی در صورت اختلاف حقوقی کیست.

اگر بخواهیم از نظر هنری به این پروسه نگاه کنیم، آینده متاورس روشن است و پتانسیل بالایی برای موفقیت و درآمد بالا برای سازندگان محتوا ارائه می‌کند. 

هنگامی که Spottie Wifi آلبوم خود را به عنوان یک مجموعه NFT فروخت، تنها در ۶۰ ثانیه ۱۹۲ هزار دلار درآمد داشت. درآمد مستقیماً به کیف پول او رفت و واسطه‌ها قطع شدند.

با انتشار NFT، هنرمندان صاحب اثر خود می‌شوند و این موضوع درآمد بالقوه را برای آنها افزایش می‌دهد.

با افزایش محبوبیت متاورس، این پلتفرم می‌تواند به جریان اصلی تولید اثر هنری تبدیل شود.

با داشتن افرادی همچون هندریک هی که به فکر توسعه این فضا برای هنرمندان، و هنرمندانی مانند Spottie Wifi که به دنبال آزمون و خطا در این فضا هستند، پروسه صدور مجوز موسیقی ساده‌تر می‌شود و دیگر تحت فشار فضاهای دیجیتال نخواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا