اخباراخبار بین المللاخبار قانون‌گذاری

پارلمان اروپا چارچوب جامع نظارتی ارزهای دیجیتال (MiCA) را تصویب کرد

تأیید چارچوب نظارتی جدید با هدف ایجاد قوانین هماهنگ برای دارایی‌های کریپتو

بسته نظارتی که برای اولین بار در سال ۲۰۲۰ معرفی شد، قبل از اجرایی شدن نیاز به تأیید شورای اروپا دارد.

پس از دو تاخیر متوالی، پارلمان اروپا رای نهایی را در مورد چارچوب جامع نظارتی ارزهای دیجیتال، معروف به MiCA انجام داد. اکنون این قانون که برای اولین بار در سال ۲۰۲۰ ارائه شده است، قبل از تبدیل شدن به مقررات نیاز به تأیید شورای اروپا دارد.

در ۲۰ آوریل، بلافاصله پس از رای‌گیری، استفان ورگر، گزارشگر ویژه چارچوب جامع نظارتی ارزهای دیجیتال (MiCA) و عضو پارلمان اروپا، این چارچوب نظارتی را «نقطه عطفی برای صنعت دارایی‌های کریپتو» نامید.

هدف سیاست‌گذاران اروپایی از وضع این چارچوب نظارتی MiCA تنظیم مقررات استاندارد و ایجاد قوانین هماهنگ برای دارایی‌های کریپتو در سطح اتحادیه اروپا است و از این طریق اطمینان حقوقی را برای صنعت کریپتو و سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند. 

این مقررات دستورالعمل‌هایی را برای عملکرد، ساختار و حاکمیت صادرکنندگان توکن‌های دارایی دیجیتال تعیین می‌کند. همچنین قوانینی را در مورد الزامات شفافیت و افشا برای صدور و تجارت کریپتو ارائه خواهد کرد.

طبق گزارش Chainalysis، مقررات خاص چارچوب جامع نظارتی ارزهای دیجیتال مربوط به استیبل کوین‌ها در ژوئیه ۲۰۲۴ اجرا می‌شود، در حالی که سایر مقررات، از جمله موارد مربوط به ارائه دهندگان خدمات دارایی‌های کریپتو، در ژانویه ۲۰۲۵ اعمال خواهند شد.

به نظر می‌رسد که عموماً دید خوش‌بینانه‌ای نسبت به این مقررات وجود دارد. با این حال، مشکلاتی در مورد این سند ۴۰۰ صفحه ای وجود دارد. پیش‌نویس فعلی به طور کلی فاقد هرگونه اشاره به امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) است، به بخش رو به رشد وام‌دهی و سرمایه‌گذاری کریپتو اشاره‌ای نمی‌کند، و هیچ قانون مشخصی در رابطه با NFTها ارائه نمی‌کند.

در نشست اخیر در هفته بلاک چین پاریس در سال ۲۰۲۳، جانت هو، رئیس سیاست اتحادیه اروپا در Chainalysis، گفت که موفقیت چارچوب جامع نظارتی ارزهای دیجیتال به بازخورد قوی و بازنگری بخش‌های خاصی از اسناد بستگی دارد. نادیا فیلالی، مدیر برنامه بلاک چین گروه Caisse des Dépôts نیز بر اهمیت تدوین مقررات توسط دولت‌ها، قانون‌گذاران و شرکت‌کنندگان در صنعت تاکید کرد.

با این حال، مقامات اتحادیه اروپا بر ایمنی سرمایه‌گذاران به عنوان وظیفه اصلی این چارچوب تاکید کردند. همانطور که یواخیم شورین، یکی از اقتصاددانان اصلی کمیسیون اروپا، در مصاحبه اخیر خود با کوین تلگراف گفت، چارچوب جامع نظارتی ارزهای دیجیتال باید پیامدهای منفی حوادثی مانند ورشکستگی FTX را در آینده به حداقل برساند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا