اخبارنگاهی عمیق تر

۷ شغل برتر در حوزه امنیت سایبری

بررسی مشاغل برتر در حوزه cybersecurity که تقاضای بالایی برای آنها وجود دارد

در دنیای امروز، امنیت سایبری به بخش حیاتی هر کسب‌وکاری تبدیل شده است. تهدیدات سایبری هر روز در حال افزایش است و مشاغل مختلف باید اقدامات پیشگیرانه‌ای در جهت محافظت از شبکه‌ها و داده‌های خود انجام دهند. در نتیجه، تقاضا برای متخصصان حوزه امنیت سایبری به شدت افزایش یافته است.

به طور کلی، امنیت سایبری مجموعه‌ای از عملیات و اقدامات افراد و فناوری‌های ایجاد شده برای جلوگیری از حمله یا دسترسی غیرمجاز به شبکه‌ها، سیستم‌های کامپیوتری و اطلاعات سازمانی است. هدف امنیت سایبری حفاظت از ایمنی داده‌ها و سیستم‌هایی است که اطلاعات در آنها ذخیره می‌شوند.

در این مقاله به ۷ شغل برتر در حوزه امنیت سایبری که تقاضای زیادی برای آنها وجود دارد می‌پردازیم.

تحلیلگر امنیت سایبری

یک تحلیلگر امنیت سایبری مسئول شناسایی و کاهش تهدیدات سایبری شبکه و داده‌های یک سازمان است. او گزارش‌های سیستم و ترافیک شبکه را برای یافتن حفره‌های امنیتی و برطرف کردن آنها بررسی می‌کند. علاوه بر این، سیاست‌ها و فرآیندهای امنیتی را برای دفاع از شرکت در برابر حملات سایبری بعدی ایجاد و اجرا می‌کند.

تحلیلگران امنیت سایبری برای فعالیت در این زمینه به مدرک لیسانس در رشته cybersecurity یا یک رشته مرتبط نیاز دارند. همچنین می‌توانند گواهینامه‌هایی مانند compTIA Security یا CISSP را دریافت کنند.

مهندس امنیت سایبری

مهندس امنیت سایبری مسئول طراحی و اجرای اقدامات امنیتی برای محافظت از شبکه و داده‌های یک سازمان است. او الزامات امنیتی شرکت را ارزیابی می کند و ابزارهای امنیتی از جمله فایروال‌ها، سیستم‌های تشخیص نفوذ و نرم‌افزارهای رمزگذاری را فعال می‌کند. همچنین برای اطمینان از موثر بودن راه‌حل‌های امنیتی، آنها را آزمایش و ارزیابی می‌کند.

مهندس امنیت سایبری برای فعالیت در این زمینه به مدرک لیسانس در امنیت سایبری یا رشته‌ای مشابه نیاز دارد. همچنین می‌تواند گواهینامه‌هایی مانند CISM یا CISSP را برای فعالیت در این حوزه دریافت کند.

مشاور امنیتی

یک مشاور امنیتی به سازمان‌ها در مورد بهترین شیوه‌ها و استراتژی‌های امنیتی مشاوره می‌دهد. او برای یافتن نقاط ضعف و ارائه راه‌حل‌های امنیتی خطرات موجود را ارزیابی می‌کند. همچنین سیاست‌ها و فرآیندهای امنیتی را تعیین می‌کند و به کارکنان سازمان در این مورد آموزش می‌دهد.

مشاور امنیتی باید مدارکی مانند CISSP یا CISM و مدرک لیسانس در امنیت سایبری یا یک حرفه مرتبط داسته باشد.

مدیر امنیت اطلاعات

مدیر امنیت اطلاعات، برنامه امنیت اطلاعات یک سازمان را تنظیم می‌کند. او مسئول تعیین و اجرای سیاست‌ها و فرآیندهای امنیتی است، بر خطرات امنیتی احتمالی نظارت می‌کند و تضمین می‌کند که تمام الزامات قانونی برآورده می‌شوند. مدیر امنیت اطلاعات حوادث امنیتی را مدیریت می‌کند و با سایر بخش‌ها در ارتباط است تا اطمینان حاصل کند که اقدامات احتیاطی در تمام بخش‌های سازمان گنجانده شده است.

مدیر امنیت اطلاعات برای فعالیت در این زمینه باید دارای مدرک لیسانس در امنیت سایبری باشد، همچنین مدارکی مانند CISSP، GIAC Security Essentials یا CISM هم معتبر هستند.

کارشناس تست نفوذ به شبکه

کارشناس تست نفوذ، شبکه و سیستم‌های سازمان را از نظر آسیب‌پذیری آزمایش می‌کند. او حملات شبیه‌سازی شده را برای یافتن حفره‌های امنیتی سیستم اجرا می‌کند. همچنین برای برطرف کردن آسیب‌پذیری‌های موجود، راه‌حل‌های امنیتی را تعیین و اجرا می‌کند.

کارشناس تست نفوذ به شبکه برای فعالیت در این زمینه باید دارای مدرک لیسانس در امنیت سایبری یا یک رشته مرتبط باشد. همچنین با مدرک هکر قانونی (ethical hacker) یا گواهینامه CISSP هم می‌تواند در این حوزه فعالیت کند.

معمار امنیتی

یک معمار امنیتی مسئول طراحی و پیاده‌سازی راه‌حل‌های امنیتی برای شبکه و داده‌های یک سازمان است. این فرد طرح‌ها و معماری‌های امنیتی را طراحی و اجرا، و فناوری امنیتی جدید را ارزیابی می‌کند. علاوه بر این، معمار امنیتی اطمینان حاصل می‌کند که اقدامات احتیاطی امنیتی در همه رویه‌ها و سیستم‌هایی که یک سازمان استفاده می‌کند گنجانده شده است.

یک معمار امنیتی برای فعالیت در این زمینه باید دارای مدرک لیسانس در امنیت سایبری یا رشته‌های مرتبط باشد. همچنین می‌تواند از مدارکی مانند CISM یا CISSP نیز استفاده کند.

مدیر امنیت سایبری

یک مدیر امنیت سایبری مسئول مدیریت برنامه امنیت سایبری یک سازمان است. او بر فعالیت کارکنان و روند عملیات امنیت سایبری نظارت می‌کند، سیاست‌های امنیتی را تعیین و اجرا می‌کند و تضمین می‌کند که این سیاست‌ها منطبق بر مقررات باشند. همچنین، مدیر امنیت سایبری حوادث امنیتی را مدیریت کرده و با سایر بخش‌ها برای حفظ بهترین شیوه‌های امنیتی در ارتباط است.

اکثر مدیران امنیت سایبری دارای مدرک لیسانس در این رشته، و برخی نیز دارای گواهینامه‌هایی مانند CISM یا CISSP هستند.

 

بدیهیست که این صنعت نیازمند افرادی است که در حل مشکلات توانمند بوده و در رویارویی با چالش های کاری پیش آمده موفق عمل کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا