اخباراخبار قانون‌گذاری

استفاده از ChatGPT برای تحلیل بازار و سیگنال‌های معاملاتی

ابزار جدید هوش مصنوعی سخنرانی‌های صندوق ذخیره فدرال را برای شناسایی سیگنال‌های معاملاتی تحلیل می‌کند.

 

بانک جی پی مورگان (JPMorgan) از ChatGPT برای شناسایی سیگنال‌های تجاری از بیانیه‌های صندوق ذخیره فدرال استفاده می‌کند.

گزارش شده است که غول بانکداری سرمایه‌گذاری جی پی مورگان از ابزار هوش مصنوعی (AI) برای تجزیه و تحلیل بیانیه‌ها و سخنرانی‌های صندوق ذخیره فدرال برای شناسایی سیگنال‌های تجاری بالقوه رونمایی کرده است.

در ۲۷ آوریل، بلومبرگ گزارش داد که بانک وال استریت از یک مدل زبان مبتنی بر ChatGPT برای تحلیل نظرات بانکداران مرکزی آمریکا استفاده می‌کند.

این سیگنال‌های صندوق ذخیره فدرال از سطح ساده تا سختگیرانه رتبه‌بندی می‌شوند که بانک آن را با عنوان امتیاز Hawk-Dove معرفی می‌کند.

باز (Hawk) یا شاهین، لفظی است که برای توصیف کسی استفاده می‌شود که پایین نگه داشتن تورم را در سیاست پولی اولویت می‌داند. در مقابل، کبوتر (Dove) شخصی را توصیف می‌کند که بر دیگر مسایل مخصوصاً نرخ بیکاری پایین تأکید بیشتری دارد تا نرخ تورم پایین.

این دو لفظ در آمریکا در توصیف اعضا و نامزدهای هیئت مدیره صندوق ذخیره فدرال به کار می‌روند. این افراد هم به عنوان اعضای هیئت مدیره صندوق ذخیره فدرال و هم به عنوان اعضای کمیته بازار آزاد فدرال بر سیاست پولی آمریکا تأثیرگذارند.

اصطلاح Hawkish یک اصطلاح سیاست پولی است که به افزایش نرخ بهره برای کنترل تورم اشاره دارد. نقطه مقابل آن Dovish است که طرفدار سیاست پولی انبساطی و نرخ‌های پایین‌تر است.

ابزار هوش مصنوعی راهی را به تحلیلگران می‌دهد تا تغییرات سیاستی را شناسایی کنند که می‌تواند سیگنال‌های معاملاتی را به بانک ارائه دهد. 

از این ابزار می‌توان برای پیش‌بینی تغییرات در بانک مرکزی استفاده کرد. به عنوان مثال، بیانیه‌های سیاست Hawkish می‌تواند منجر به افزایش بازده اوراق قرضه دولتی در بازه زمانی یک ساله شود.

بر اساس مدل جی پی مورگان، که می‌تواند اظهارات مربوط به ۲۵ سال قبل را تجزیه و تحلیل کند، احساسات صندوق ذخیره فدرال اخیراً نوسان داشته است، اما عمدتاً رویکردی جنگ‌طلب داشته است.

امتیازات Hawk-Dove صندوق ذخیره فدرال و کمیته بازار آزاد فدرال
امتیازات Hawk-Dove صندوق ذخیره فدرال و کمیته بازار آزاد فدرال – منبع: Bloomberg

بر اساس گزارش بلومبرگ، انتظار می‌رود صندوق ذخیره فدرال در هفته آینده نرخ بهره پایه خود را ۲۵ واحد دیگر افزایش دهد و به ۵/۲۵ درصد برساند.

افزایش ۱۰ امتیازی در امتیاز Hawk-Dove نشان دهنده احتمال افزایش ۱۰ درصدی نرخ در جلسه سیاست‌گذاری بعدی است که البته عکس آن هم می‌تواند صدق کند.

بانک جی پی مورگان نسبت به استفاده از برنامه‌های هوش مصنوعی به نفع خود بسیار مشتاق است، اما نه آنچنان که به کارمندانش اجازه دهد از آنها استفاده کنند.

بر اساس گزارش‌ها، در ماه فوریه، این شرکت کارکنان خود را در استفاده از ChatGPT محدود کرد. البته هیچ جریان خاصی باعث تصمیم‌گیری برای جلوگیری از دسترسی کارکنان به ربات چت هوش مصنوعی نشده و سایر شرکت‌ها نیز اقدامات مشابهی در این زمینه انجام داده‌اند.

جیمی دیمون، مدیرعامل جی‌پی مورگان، در نامه‌ای به سهامداران اعلام کرد که این بانک بیش از ۳۰۰ مورد کاربرد هوش مصنوعی در دست تولید دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا