اخبار بین المللاخبار قانون‌گذاری

ورشکستگی بانک سیلیکون ولی (SVB) و تأثیر آن بر بانک‌های منطقه‌ای آمریکا

آیا خطر در کمین سایر بانک‌های آمریکایی است؟

در پی ورشکستگی بانک سیلیکون ولی، طوماری نوشته شده که ادعا می‌کند تقریباً ۴۰ هزار سپرده‌گذار در بانک سیلیکون ولی، جزو مشاغل کوچک هستند.

باب الیوت، مدیر اجرایی سابق بریج واتر و مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری Unlimited Bob Elliot گفت: «تصمیمات صندوق ذخیره فدرال و شرکت بیمه سپرده فدرال (FDIC) در مورد آینده بانک سیلیکون ولی (SVB) ممکن است بر بانک‌های منطقه‌ای در سراسر آمریکا تأثیر بگذارد و تریلیون‌ها دلار سرمایه را در معرض خطر قرار دهد.»

الیوت در یک رشته توییت در ۱۱ مارس اظهار داشت که نزدیک به یک سوم سپرده‌ها در آمریکا در بانک‌های کوچک نگهداری می‌شود و حدود ۵۰ درصد آنها بیمه نیستند. 

شرکت بیمه سپرده فدرال (FDIC) سپرده‌های کوچک را در تمام بانک‌های ایالات متحده بیمه می‌کند، اما این تنها حدود ۹ تریلیون از تقریباً ۱۷ تریلیون پایه سپرده معوقه را پوشش می‌دهد. نرخ پوشش در اکثر موسسات تقریباً ۵۰ درصد است، در حالی که نرخ اتحادیه‌های اعتباری بالاتر از این مقدار است.

براساس داده‌های صندوق ذخیره فدرال، بانک‌های کوچک در آمریکا تا فوریه ۲۰۲۳ دارای ۶/۸ تریلیون دلار دارایی و ۶۸۰ میلیارد دلار سهام بودند. 

مجموع دارایی‌ها، بانک‌های تجاری کوچک و رسمی داخلی در آمریکا
مجموع دارایی‌ها، بانک‌های تجاری کوچک و رسمی داخلی در آمریکا – منبع: صندوق ذخیره فدرال آمریکا

اظهارات الیوت در میان بسیاری از نظرات دیگر در کانال‌های رسانه‌های اجتماعی مورد توجه قرار گرفت، چرا که ترس از آینده، بانک‌ها را در کالیفرنیا احاطه کرده است.

طوماری که توسط گری تان، مدیرعامل Y Combinator منتشر شده، ادعا می‌کند که تقریباً ۴۰ هزار نفر از تمام سپرده‌گذاران بانک سیلیکون ولی (SVB)، جزو مشاغل کوچک محسوب می‌شوند.

در این سند آمده است: «اگر اقدام سریعی انجام نشود، بیش از ۱۰۰ هزار نفر به زودی شغل خود را از دست خواهند داد.»

بر اساس گزارش بلومبرگ به نقل از افراد آشنا، شرکت بیمه سپرده فدرال و صندوق ذخیره فدرال در حال بحث در مورد ایجاد صندوقی برای جلوگیری از سپرده‌های بیشتر در بانک‌های مشکل‌دار هستند.

این صندوق به ورشکستگی بانک سیلیکون ولی (SVB) پاسخ می‌دهد و برای اطمینان بخشیدن به سپرده‌گذاران ایجاد شده است.

بانک سیلیکون ولی (SVB) یکی از ۲۰ بانک بزرگ در آمریکاست که خدمات بانکی را به بسیاری از شرکت‌های سرمایه‌گذاری دوستدار کریپتو ارائه می‌دهد. 

دارایی‌های سرمایه‌گذاران خطرپذیر بلاک چین در مجموع بیش از ۶ میلیارد دلار در این بانک بوده که شامل ۲/۸۵ میلیارد دلار سهم Andreessen Horowitz، و ۱/۷۲ میلیارد دلار سهم Paradigm و همچنین ۵۶۰ میلیون دلار سهم Pantera Capital می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا