اخبار متاورس

کاهش محبوبیت بازی های P2E بخاطر تغییر اولویت ها

نظرسنجی‌های اخیر نشان از اهمیت تجربه گیم‌پلی به‌عنوان بزرگترین محرک پذیرش بازی‌های بلاک چین در سال ۲۰۲۳ دارد.

یک نظرسنجی جدید نشان می‌دهد که صنعت بازی‌های بلاک‌چین در حال تجربه یک «تغییر عظیم» است، به طوری که محبوبیت بازی‌های مخصوص کسب درآمد (P2E) کمتر شده و تمرکز به سمت بهبود تجربه گیم‌پلی تغییر کرده است.
طبق نتایج نظرسنجی اتحادیه بازی‌های بلاک‌چین (BGA) که در گزارش سالانه در دوازدهم ژانویه منتشر شد، اغلب افرادی که در این نظرسنجی شرکت کردند، مردان جوانی بودند که برای شرکت‌های بازی‌های بلاک‌چین در پست‌های مدیریتی رده میانی و رده‌های بالاتر مشغول به کار هستند.
یکی از روندهای این گزارش تغییر آشکار در نوع نگاه مدیران بازی‌های بلاک‌چین به P2E به عنوان یک محرک برای پذیرش بازی‌های بلاک چین بود.

کاهش محبوبیت بازی های P2E
نمودار عوامل موثر بر پذیرش بازی‌های بلاک‌چین – منبع: BGA

در سال ۲۰۲۱ این گزارش نشان داد که ۶۷/۹ درصد از پاسخ دهندگان موافق بودند که این مدل بازی‌ها (P2E) مهم‌ترین محرک رشد بازی‌های بلاک چین هستند. طبق آخرین نظرسنجی، این تعداد به عدد ۲۲/۵ درصد کاهش پیدا کرده است.
در عوض، به نظر می‌رسد اهمیت تجربه گیم‌پلی به‌عنوان بزرگ‌ترین محرک برای پذیرش بازی‌های بلاک‌چین در سال ۲۰۲۳ بیشتر شده و ۳۵/۷ درصد از پاسخ‌دهندگان گفتند که بهبود تجربه گیم‌پلی اولویت اصلی این صنعت خواهد بود.
پدرو هدرا (Pedro Heddera)، رئیس تحقیقات و تجزیه و تحلیل شرکت DApp DappRadar، کنار رفتن P2E در نتیجه «افت قیمت ارزهای دیجیتال و اضافه‌شدن بازی‌های رایگان در آینده» بوده و راه را برای نسل جدید بازی‌های Web3 هموار می‌کند. به اعتقاد پدرو هدرا سال ۲۰۲۳ سال سرنوشت‌سازی برای صنعت گیم است.

روآن زوایرز (Rowan Zwiers)، یکی از بنیانگذاران شرکت مشاوره Blockminds، در این گزارش اظهار داشت که علیرغم جاروجنجالی که بخاطر بازی‌های P2E در دوره نسل اول بازی‌های بلاک‌چین به وجود آمد، این صنعت در حال حاضر در میانه راه «بازگشت به حالت عادی» است.
زوایرز گفت که بازی‌های P2E ثابت کرده‌اند که ناپایدارند اما نیاز به توسعه نسل بعدی و پیشرفته‌تر بازی‌های بلاک‌چین در آنها دیده می‌شود.

فلیکس هارتمن، مدیر ارشد سرمایه‌گذاری Hartmann Metaverse Ventures، اظهار کرد که بازی‌های P2E‌ «نسخه مرورگر و ارزان‌قیمت پوینت اند کلیک» دیگر به اندازه قبل بودجه‌ دریافت نمی‌کنند.
هارتمن پیشنهاد کرد که سرمایه‌گذارانی که حاضر به ریسک هستند، توجه خود را به ایجاد تجربه بهتر برای گیمرها معطوف می‌کنند. وی خاطرنشان کرد: «استودیوهای پیشرفته‌تر گیم که Web3 و AI را در بازی‌های مبتنی بر موتور Unreal ادغام می‌کنند، با اقبال عمومی بیشتری مواجه می‌شوند.»

علیرغم کاهش محبوبیت P2Eها، نظر یکی از بنیانگذاران Mirai Labs به نام کوری ویلتون (Corey Wilton) این است که ورژن اصلی P2E همیشه طرفداران خود را خواهد داشت، اما طبیعتا ساخت بازی‌هایی که بتواند «گیمرهای عادی» را نیز جذب کند، سودآوری بیشتری دارد.
بر اساس این گزارش تجربه ضعیف گیم‌پلی و مشکل درک مفاهیم بازی‌های بلاک‌چین اصلی‌ترین مسئله در این صنعت است. با این وجود، طبق بخشی از گزارش DappRadar، صنعت بازی‌های بلاک‌چین با وجود طولانی‌شدن زمستان کریپتو همچنان در حال رشد است.
تراکنش‌های بازی‌های درون-زنجیره‌ای به ۷/۴ میلیارد رسید که نسبت به سال ۲۰۲۱ رشد ۳۷ درصدی، و در مقایسه با سال ۲۰۲۰ رشد خیره‌کننده ۳۲۶۰ درصدی داشته است.
این گزارش بیان کرد که زمستان کریپتو تاثیری بر تعداد گیمرهای بلاک‌چین در میان بازی‌های موجود نداشته است.

سباستین بورگت (Sebastien Borget)، رئیس اتحادیه بازی‌های بلاک‌چین، بیان کرد که این موضوع نشان از اولویت گیمرها برای این صنعت دارد و اینکه تمرکز آن بر مزایای بلاک‌چین در صنعت بازی است تا بازار پرنوسان.

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا