اخبار ایر دراپ

ایردراپ ZKsync: هفته آینده ۳/۶ میلیارد توکن ZK ایردراپ می‌شود

۶۹۵ هزار کیف پول واجد شرایط هفته آینده ایردراپ ZKsync دریافت خواهند کرد.

موعد ایردراپ ZKsync فرا رسید و هفته آینده یک ایردراپ یک‌مرحله‌ای به ۶۹۵۲۳۲ کیف پول واجد شرایط انجام خواهد شد.

الکس گلچوفسکی (Alex Gluchowski)، بنیانگذار و مدیرعامل شرکت Matter Labs، اعلام کرده است که در فرآیند ایردراپ افراد واقعی در اولویت هستند.

انجمن ZKsync قرار است هفته آینده ۳/۶۷۵ میلیارد توکن ZK را به کاربران اولیه و پذیرندگان شبکه ZKsync لایه دو شبکه اتریوم ارسال کند.

این ایردراپ ۱۷/۵ درصد از کل عرضه ۲۱ میلیارد توکن ZK است. کاربران می‌توانند از هفته آینده تا سوم ژانویه ۲۰۲۵ توکن‌های خود را مطالبه کنند. مشارکت کنندگان می‌توانند از ۲۴ ژوئن توکن‌های خود را claim کنند.

۴۹/۱ درصد دیگر از عرضه توکن از طریق ابتکارات اکوسیستم توزیع خواهد شد که ۱۷/۲ درصد به سرمایه‌گذاران و ۱۶/۱ درصد به تیم Matter Labs اختصاص خواهد یافت.

انجمن ZKsync در بیانیه‌ای گفت: «اعطای توکن‌های بیشتر در ایردراپ نسبت به تیم و سرمایه‌گذاران Matter Labs، چیزی فراتر از یک تصمیم نمادین برای جامعه است.» هنگامی که سیستم حاکمیتی ZKsync در هفته‌های آینده راه‌اندازی شود، جامعه بیشترین عرضه توکن‌های لیکویید را برای جهت‌دهی به آپدیت سیستم حاکمیت پروتکل خواهد داشت.

جزئیات ایردراپ ZKsync

واجد شرایط بودن و تخصیص‌ها برای ایردراپ بر اساس تصویری از فعالیت در ZKsync Era و ZKsync Lite بود که در ۲۴ مارس ۲۰۲۴، به مناسبت یک‌سالگی راه‌اندازی شبکه اصلی ZKsync Era گرفته شد.

ایردراپ ۱۷/۵ درصدی ZK بین دو مجموعه از اعضای انجمن تقسیم می‌شود—کاربران (۸۹٪) و مشارکت‌کنندگان (۱۱٪). کاربران کسانی هستند که در ZKsync تراکنش انجام داده‌اند و به آستانه فعالیت رسیده‌اند. از سوی دیگر، مشارکت‌کنندگان، افراد عادی، توسعه‌دهندگان، محققان، جوامع و شرکت‌هایی هستند که بدون توجه به فعالیت شبکه‌شان، از طریق توسعه، حمایت یا آموزش به اکوسیستم و پروتکل ZKsync کمک کردند.

ایردراپ ۱۷/۵ درصدی ZKsync به تفکیک افراد دریافت‌کننده
ایردراپ ۱۷/۵ درصدی ZKsync به تفکیک افراد دریافت‌کننده – منبع: ZKsync

مابقی تخصیص جامعه در طول زمان از طریق ابتکارات اکوسیستم و فرآیند حاکمیت ZK Nation برای حمایت از یک اکوسیستم رو به رشد با ورود کاربران جدید به زنجیره توزیع می‌شود.

کمتر از نیم درصد از عرضه به آنچه که پروژه جوامع آزمایشی می‌نامد اختصاص داده می‌شود. این تخصیص شامل کیف پول هایی می‌شود که به ترتیب به دلیل فعالیت در شبکه‌های اجتماعی غیرمتمرکز Farcaster و Lens، ایردراپ‌های Degen و Bonsai را دریافت کردند. همچنین شامل آنهایی می‌شود که بازی Crypto the Game را که اخیرا توسط Uniswap Labs خریداری شده و پروژه‌های NFT Pudgy Penguins و Milady Maker را بازی کرده‌اند.

تفکیک توزیع توکن ZK
تفکیک توزیع توکن ZK – منبع: ZKsync

باقیمانده عرضه به سرمایه گذاران و تیم Matter Labs اختصاص داده می‌شود. توکن‌های ZK آن‌ها برای سال اول قفل می‌شوند و سپس طی سه سال، از ژوئن ۲۰۲۵ تا ژوئن ۲۰۲۸، باز می‌شوند.

نحوه محاسبه تخصیص ایردراپ ZKsync

ایردراپ این پروژه بر اساس یک سیستم امتیازدهی است. کیف پول ها در ازای فعالیت‌هایی مانند تعامل با ۱۰ قرارداد هوشمند در ZKsync Era، واریز نقدینگی به پروتکل‌های دیفای و معامله بیش از ۱۰ توکن ERC-20 و غیره امتیاز دریافت کردند. همچنین امتیازهایی برای برخی فعالیت‌ها در ZKsync Lite در دسترس بود، چه از طریق اهدا به Gitcoin و چه انجام تراکنش‌ها در سه ماه مختلف قبل از راه‌اندازی شبکه اصلی ZKsync Era.

پس از تخصیص امتیازها، به هر کیف پول بر اساس دارایی‌هایی که به ZKSync Era بریج شده بودند، تخصیص داده شد. آدرس‌ها می‌توانند بر اساس فعالیتشان در ZKsync و شبکه اصلی اتریوم درصدهایی دریافت کنند.

پس از این فرآیند، آدرس‌هایی که کمتر از ۴۵۰ توکن ZK داشتند، توکن‌های آن‌ها به استخر بازیافت شدند. توکن‌های اضافی کاربرانی که بیش از ۱۰۰ هزار توکن داشتند بازیافت شد. در نتیجه، حداقل تخصیص برای هر کیف پول به ۹۱۷ توکن ZK رسید.

اولویت ایردراپ ZKsync با کاربران واقعی

لازم به ذکر است که توکن‌های ایردراپ شده هیچ دوره‌ای برای نگهداری یا قفل شدن نخواهند داشت و «در روز اول کاملاً لیکویید هستند». وقتی از الکس گلچوفسکی، بنیانگذار و مدیرعامل Matter Labs پرسیده شد که آیا این موضوع می‌تواند منجر به فشار فروش شود، گفت که مردم آزادند که توکن‌های خود را دور بریزند.

گلوچوفسکی گفت: «این یک ایردراپ جامعه حاکمیتی است. بنابراین امیدواریم که اکثر دریافت کنندگان در رای‌گیری شرکت کنند، توکن‌های خود را در اختیار بگیرند و به اعضای فعال جامعه تبدیل شوند. اگر برخی از آنها نمی‌خواهند این کار را انجام دهند، بهتر است که توکن‌ها وارد انجمن شوند و به دست افرادی بیفتند که واقعاً به پروتکل اهمیت می‌دهند.»

در سیستم توزیع توکن ZK حداکثر ۱۰۰ هزار توکن به هر آدرس ایردراپ می‌شود. دلیل این تعداد این است که برای جامعه فلان نهنگ‌ها در اولویت نیستند، بلکه کاربران اولیه اکوسیستم و افراد واقعی (نه ربات‌ها) در اولویت برای دریافت توکن هستند.

گلوچوفسکی اذعان داشت که باتوجه به اینکه حذف ۱۰۰٪ ربات‌ها دشوار است، ممکن است بخشی از تخصیص به آنها اختصاص پیدا کند.

او تاکید کرد که دو سوم این تخصیص به جامعه اختصاص خواهد یافت که بیشتر از میزان اختصاص‌یافته به اعضای تیم و سرمایه‌گذاران است. او دلیل این مدل تخصیص توکن را میزان بالای اهمیت جامعه برای اکوسیستم ZKsync می‌داند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا