اخبار آلت کوین هااخبار تحلیلی

کاهش عرضه استیبل کوین‌ها به زیر ۱۲۵ میلیارد دلار

افزایش سهم تتر در بازار با وجود کاهش عرضه استیبل کوین‌ها

 

عرضه کل استیبل کوین ها از زمان سقوط UST در مه ۲۰۲۳ هر ماه کاهش یافته است. ماه گذشته شاهد خروج ۱/۷ میلیارد دلار دیگر بودیم که در مجموع نشان می‌دهد عرضه فعلی استیبل کوین‌ها ۳۳ درصد از زمان اوج خود کمتر شده است.

سهم تتر در بازار در میان رقبا افزایش یافته است، اما سایر کوین‌ها کاهش‌ قیمت زیادی را تجربه کرده‌اند. از سوی دیگر، نقدینگی و حجم معاملات در فضا به طور کلی پایین بوده و همچنان در حال کاهش است.

چند سال پیش اگر کسی قصد داشت در بازار ارزهای دیجیتالی سرمایه‌گذاری کند، بازار استیبل کوین‌ها فضای امنی برای شروع بود.

این بخش از صنعت کریپتو که برای نقدینگی بسیار مهم است، به شدت آسیب دیده، به طوری که کل عرضه استیبل کوین در بازار اکنون کمتر از ۱۲۵ میلیارد دلار است. این موضوع نشان‌دهنده کاهش ۳۳ درصدی نسبت به اوج ۱۸۸ میلیارد دلاری در آستانه فروپاشی ترا در ماه مه گذشته است.

ارزش کل بازار استیبل کوین‌ها
ارزش کل بازار استیبل کوین‌ها – منبع: DefiLlama

از زمان فروپاشی ترا که منجر به افت قیمت کوین ۱۸ میلیارد دلاری UST شد، بازار همچنان در رکود است. در راستای تشدید شرایط مالی در دنیای اقتصاد، عرضه استیبل کوین از آن زمان تاکنون هر ماه کاهش یافته است.

ماه گذشته شاهد کاهش ۱/۷ میلیارد دلاری دیگر بودیم که سومین کاهش بزرگ در سال ۲۰۲۳ بود.

کاهش ماهانه عرضه استیبل کوین‌ها
کاهش ماهانه عرضه استیبل کوین‌ها – منبع: CoinJournal

سهم بازار تتر افزایش می‌یابد

اگر بخواهیم عرضه کلی را به بزرگترین استیبل کوین‌ها محدود کنیم، باید بگوییم که تقریباً همه کوین‌ها ضربه سختی خورده‌اند؛ تقریباً همه به جز تتر.

تتر سهم بازار خود را افزایش داده است. استیبل کوین مستقر در اروپا با بهره‌مندی نه تنها از نابودی UST، بلکه از تعطیلی نظارتی BUSD در فوریه و حواشی پیرامون بانک سیلیکون ولی در ماه مارس، توانسته است از سرکوب شدید نظارتی در ایالات متحده جلوگیری کند. 

ارزش بازار استیبل کوین‌ها در طول زمان
ارزش بازار استیبل کوین‌ها در طول زمان – منبع: CoinJournal

ارزش بازار تتر در حال حاضر ۶۷ درصد است. با ارزش بازار ۸۳ میلیارد دلار، این شرکت فاش کرد که تنها در سه ماهه دوم سود عملیاتی حیرت‌انگیز ۱ میلیارد دلاری به دست آورده است که عمدتاً به دلیل بازدهی کلانی است که در حال حاضر از طریق خزانه‌داری ایالات متحده عرضه می‌شود.

سهم بازار تتر در مقایسه با ارزش بازار استیبل کوین‌ها
سهم بازار تتر در مقایسه با ارزش بازار استیبل کوین‌ها – منبع: DefiLlama

با این حال، جدا از اینکه تتر در موقعیت مناسبی برای استفاده از موانعی قرار گرفته که رقبایش را سرکوب کرده است، بازار استیبل کوین‌ها به طور کلی مشکلات این ارز دیجیتال را نشان می‌دهد.

نقدینگی و حجم معاملات کاهش یافته است، با نوساناتی که نزدیک به پایین‌ترین رکورد خود هستند. فرار سرمایه از فضا بسیار زیاد بوده است، زیرا یک محیط پولی فشرده همراه با رسوایی‌های متعدد در فضای کریپتو به بخشی آسیب رسانده است که در طول دوره کووید با نرخ صفر و پول چاپی به سرعت گسترش یافت.

حجم معاملات صرافی‌های ارزهای دیجیتالی
حجم معاملات صرافی‌های ارزهای دیجیتالی – منبع: TheBlock

روند بازار ارزهای دیجیتالی از این به بعد چگونه خواهد بود؟

در حالی که کاهش نقدینگی و حجم معاملات بدیهی است و به روند کلی بازار کریپتو منفی بع نظر می‌رسد، همچنان می‌توان به ادامه این روند امیدوار بود.

فقدان نوسانات در برخی از دوره‌ها مورد استقبال قرار گرفته است، زیرا صنعت در سال گذشته با رسوایی‌های متعددی که بحران ورشکستگی صرافی FTX در ماه نوامبر سرلوحه آن بود، گرفتار شد. سال ۲۰۲۳ تاکنون با روند کند شناخته شده است. این برای تریدرها و بازارسازان ایده‌آل نیست، اما برای شهرت صنعت، حداقل رسوایی‌های سال گذشته و پیامدهای مدیریت ریسک در بحبوحه اقتصاد به‌طور ناگهانی کاهش یافته است.

البته، همچنان داستان بزرگترین صرافی ارزهای دیجیتال روی کره زمین، یعنی بایننس، وجود دارد که با انبوهی از شکایت‌ها مواجه است. آنها همه چیز را از دور زدن قوانین AML و سیستم احراز هویت مشتری گرفته تا دستکاری حجم معاملات و ترید علیه مشتریان مدعی هستند. بدون شک، هنوز بسیاری در این فضا عملکرد مبهمی دارند، بنابراین شاید احمقانه باشد که این اتفاقات را صرفا محدود به گذشته تلقی کنیم.

با این حال، در هر صورت، به نظر می‌رسد که تا زمانی که شرایط کلان اجازه این کار را ندهد، روند بازار ارزهای دیجیتالی تغییر نخواهد کرد. انگیزه نگه داشتن یک استیبل کوین یا سرمایه‌گذاری در کریپتو به طور کلی، زمانی که اوراق قرضه تضمین شده توسط دولت ایالات متحده بیش از ۵ درصد ارائه می‌شوند، بسیار کمتر است.

نرخ سرمایه صندوق ذخیره فدرال
نرخ سرمایه صندوق ذخیره فدرال – منبع: CoinJournal

با این اوصاف، به نظر می‌رسد هنوز امیدواری وجود دارد که کاهش نرخ‌ها در نهایت به پایان برسد. با نگاهی به احتمالات مربوط به معاملات آتی صندوق ذخیره فدرال، بازار پیش‌بینی می‌کند قبل از خروج فدرال رزرو، حداکثر یک بار دیگرنرخ بهره افزایش پیدا کند.

شاید در آن صورت سرمایه‌داران برای شروع دوباره به دنبال این طبقه دارایی نوپا تردید کمتری داشته باشد. با این حال، اگر کسی بخواهد بررسی اجمالی از عملکرد فضای کریپتو در چند سال گذشته داشته باشد، بازار استیبل کوین گویای این موضوع است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا