اخبار بلاک‌چین

مدیریت ماهانه ۱/۵ تریلیون دلاری بازار توسط بلاکچین‌های خصوصی

بلاکچین‌های خصوصی ماهانه بیش از ۱/۵ تریلیون دلار تأمین مالی اوراق بهادار را مدیریت می‌کنند.

 

دفترهای کل مجاز برای معاملات بازخرید (repo) از موفق‌ترین کاربردهای فناوری بلاکچین هستند. علاقه‌مندان به توکنیزه کردن در هر دو حوزه رمزنگاری و مالی سنتی ممکن است از شنیدن این که بیش از ۱/۵ تریلیون دلار از توافق‌نامه‌های بازخرید و سایر اشکال تأمین مالی اوراق بهادار به صورت ماهانه با استفاده از بلاکچین‌های خصوصی اجرا می‌شوند، شگفت‌زده شوند.

در حالی که این میزان تنها بخشی از یک بازار چند تریلیون دلاری و به شدت پراکنده است، چرخه‌های بلاکچین خصوصی در مقیاس قابل‌توجهی توسط بسیاری از بزرگترین بانک‌ها و مؤسسات جهان استفاده می‌شوند و به راحتی از توکنیزه کردن دارایی‌های دنیای واقعی (RWA) که با اپن چین‌های بزرگ مانند اتریوم مرتبط است، پیشی می‌گیرند.

در واقع، می‌توان گفت این دفترهای کل مجاز و کمتر شناخته‌شده برای معاملات بازخرید، از موفق‌ترین کاربردهای فناوری بلاکچین هستند، زیرا معاملات بازخرید که در آن پول نقد در ازای اوراق بهادار قرض گرفته می‌شود قسمت مهم تأمین مالی در بازارهای سرمایه است.

غول‌های وال استریت مانند JPMorgan و Goldman Sachs در مواردی مانند معاملات بازخرید تمایلی به اشتراک‌گذاری داده‌های خاص ندارند. گزارش شده است که جی پی مورگان تا ۲ میلیارد دلار معاملات در روز را در بلاکچین Onyx خود پردازش می‌کند که به مشتریان خود اجازه می‌دهد معاملات بازخرید به ارزش میلیاردها دلار را در عرض چند دقیقه با استفاده از قراردادهای هوشمند برای توکنیزه کردن و تحویل پول نقد و وثیقه در یک دفتر کل واحد تسویه کنند.

در مقابل، دید بیشتری به صدها میلیارد معامله زنده بازخرید که برخی از بانک‌های سیستماتیک مهم در پلتفرم Distributed Ledger Repo (DLR) جمع‌آوری می‌کنند، وجود دارد. این پلتفرم روزانه ۵۰ میلیارد دلار حجم معاملات بازخرید را مدیریت می‌کند و توسط شرکت‌هایی مانند Societe Generale، UBS، HSBC و غول معاملات شیکاگو یعنی DRW استفاده می‌شود.

تعامل‌پذیری همه‌جانبه

این پلتفرم‌ها نه تنها حجم معاملات قابل‌توجهی را ثبت کرده‌اند، بلکه در حال راه‌اندازی تعامل از طریق کراس چین و ادغام توکن‌های تسویه به‌صورت نقدی با درجه بانکی نیز هستند. هفته گذشته،HQLAx  که با استفاده از دفترکل Corda درجه سازمانی R3 ساخته شده است، یک سیستم تسویه در برابر پرداخت (DvP) را با استارت‌آپ Fnality که مستقر در لندن است، تکمیل کرد.

ماه گذشته،DLR Broadridge  که با استفاده از پروتکل Canton، یک دفتر کل قرارداد هوشمند بود، با جی پی مورگان کوین (JPM) که همچنین بر روی یک فورک متمرکز بر حفظ حریم خصوصی اتریوم اجرا می‌شود، قابل اجرا شد.

هوراسیو برکات، رئیس نوآوری دیجیتال در Broadridge، در مصاحبه‌ای گفت: «همکاری با کوین JPM، در بخش نقدی، احتمالاً بزرگ‌ترین ابتکار نقدینگی دیجیتال در جهان است و ما احتمالاً بزرگ‌ترین ابتکار وثیقه در جهان هستیم. بنابراین، همکاری برای رسیدن به این تعامل‌پذیری بسیار مهم است.»

متیو مک‌درموت، رئیس جهانی دارایی‌های دیجیتال Goldman Sachs، به ناکارآمدی‌های موجود در بازارهای بازخرید و اوراق بهادار اشاره می‌کند.

مک‌درموت در ایمیلی گفت: «DLT این پتانسیل را دارد که فرآیندهای موجود را به‌طور قابل توجهی بهبود بخشد و بازارهای جدیدی مانند repo و FX ایجاد کند، بنابراین دیدن موفقیت پلتفرم‌هایی مانند DLR و HQLAx Broadridge با ادامه رشد و توسعه‌پذیری فوق‌العاده است.»

بررسی بی‌منظمی‌های پیش‌رو

برای کسانی که در تأمین مالی اوراق بهادار فعالیت دارند، فناوری بلاکچین همیشه به‌عنوان یک برنامه کاربردی فوق‌العاده به نظر می‌رسد. گویدو استرومر، مدیر عامل  HQLAx، از این نامنظمی اوراق بهادار که باید فیزیکی جابه‌جا شوند تا بانک‌های بزرگ بتوانند تعهدات وثیقه‌ای خود را برآورده کنند، صحبت می‌کند. این پیچیدگی باعث می‌شود که بانک‌ها بافرهای اضافی گران‌قیمت خریداری کنند، با شکست‌های گاه‌به‌گاه در تسویه حساب مواجه شوند و تأخیرهای زمانی که منجر به مواجهه اعتباری روزانه با طرف‌های مقابل می‌شود را تجربه کنند.

استرومر در یک مصاحبه گفت: «ما معتقدیم که رفع این موانع می‌تواند بین ۵۰ میلیون یورو (۵۴ میلیون دلار) تا ۱۰۰ میلیون یورو در سال برای بانک‌ها صرفه‌جویی داشته باشد و در واقع فکر می‌کنیم این برآورد محافظه‌کارانه است. ما می‌توانیم صنعت بانکی را قادر سازیم تا مالکیت اوراق بهادار را به تعهد وثیقه‌ای انتخابی منتقل کنند، بدون اینکه واقعاً آن‌ها را از محل‌های نگهداری خود جابه‌جا کنند.»

استرومر انتظار دارد حجم‌های HQLAx تا پایان سال به ده‌ها میلیارد یورو برسد. او گفت: «ما یک خط لوله بسیار قوی از حجم‌هایی داریم که مؤسسات برنامه‌ریزی کرده‌اند تا روی پلتفرم قرار دهند. در طول زمان، ما انتظار داریم سهم بازار حدود ۴۰۰ میلیارد یورو تا ۵۰۰ میلیارد یورو از فعالیت‌هایی که در پلتفرم باقی می‌مانند را داشته باشیم.»

نظریه دروازه ورود

با توجه به اینکه توکنیزه کردن در دنیای کریپتو ریشه دوانده است، جالب است که ببینیم چگونه این چرخه‌های بسته وارد بلاکچین عمومی می‌شوند. راب هادیک، شریک عمومی شرکت VC Dragonfly، گفت: «اگرچه این روند عمدتاً زیر رادار قرار دارد، کسب‌وکار بازخرید روزانه Broadridge ممکن است بهترین محصول بازار را در کل فضای توکنیزاسیون داشته باشد.»

هادیک در مصاحبه‌ای گفت: «این نوع محصولات آنچین برای وال‌استریت به یک هنجار تبدیل می‌شوند. با این حال، هنوز مشخص نیست که این موضوع چگونه می‌تواند به هرگونه ارزش‌افزایی برای زنجیره‌های عمومی و اقتصاد کریپتو منجر شود. یک استدلال وجود دارد که این می‌تواند به عنوان یک دروازه ورود عمل کند.»

برکات، رئیس Broadridge گفت: «بله، ممکن است سناریویی متحول‌کننده وجود داشته باشد که در آن اوراق بهادار بومی در یک شبکه عمومی منتشر شود و با پول نقد دیجیتالی باز تسویه شود اما به گفته او، این کار نیاز به تغییرات نظارتی دارد. اگر منتظر بمانید تا این اتفاق بیفتد، بسیاری از فرصت‌های فوری را که امروز وجود دارد، از دست می‌دهید، فرصتی که در آن شبکه‌های خصوصی و نیمه‌خصوصی در حال ظهور هستند.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا