اخبار بین الملل

نرخ بهره 50 درصدی بانک مرکزی ترکیه

بانک مرکزی ترکیه نرخ بهره 50 درصدی را حفظ کرد.

 

بانک مرکزی جمهوری ترکیه (CBRT) امروز جلسه کمیته سیاست پولی (MPC) را برگزار کرد و تصمیم‌گیری خود را درباره نرخ بهره در ماه ژوئن اعلام کرد. در مارس 2024، بانک مرکزی ترکیه به‌طور غیرمنتظره نرخ سیاستی را به 50 درصد افزایش داد. به‌علاوه، از افزایش نرخ بیشتر در ماه‌های بعد خودداری کرد تا بتواند اثرات این تصمیم را مشاهده کند. در نتیجه این جلسه، نرخ سود 50 درصدی بدون تغییر باقی ماند.

انتظار افزایش نرخ بهره را نداشتیم

از نشست امروز بانک مرکزی ترکیه، تغییری در نرخ بهره انتظار نمی‌رفت. در ماه مارس، بانک مرکزی با افزایش نرخ سیاست به 50 درصد گام مهمی برداشت. در حالی که بازارها منتظر داده‌های شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) در ماه ژوئن هستند، همچنین انتظارات بانک مرکزی در مورد روند کاهش تورم را زیر نظر دارند.

لازم به یادآوری است که وزیر خزانه‌داری ترکیه پیش‌بینی کرد که تورم در ماه می 2024 به اوج خود می‌رسد و سپس وارد روند کاهش تورم می‌شود. در ماه می، داده‌های CPI با افزایش ماهانه 3.37 درصد و افزایش سالانه 75.45 درصد فراتر از انتظارات بود. این نرخ تورم بالا علیرغم نرخ سیاست 50 درصدی وضعیت نگران‌کننده‌ای را ایجاد کرد.

وضعیت فعلی نرخ مبادله لیر ترکیه و دلار

اخیراً لیر ترکیه در برابر دلار مقاومت بیشتری پیدا کرده است اما امروز نرخ مبادله USD/TRY برای مدت کوتاهی از 33 بالاتر رفت و به حدود 32.91 بازگشت. از آنجایی که تصمیم امروز بانک مرکزی با انتظارات بازار مطابقت داشت، تأثیر قابل توجهی بر نرخ ارز USD/TRY به وجود نیامد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا