اخبار ایراناخبار قانون‌گذاری

رسیدگی به شکایات کریپتویی در ایران

بالاخره یک شعبه قضایی به‌صورت اختصاصی به دعاوی ارز دیجیتال اختصاص پیدا کرد.

 

معاون خدمات الکترونیک قضایی در نامه‌ای به دادگستری‌های سراسر کشور، از تخصیص یک شعبه اختصاصی برای رسیدگی به دعاوی ارز دیجیتال خبر داد.

خبر خوب برای کاربران کریپتویی در ایران

بر اساس این نامه که در ۸ خرداد ۱۴۰۳ به دادگستری‌های سراسر کشور ابلاغ شده است،  شعبه ۱۱۶۲ دادگاه کیفری ۲ تهران به دعاوی ارز دیجیتال اختصاص یافته است.

اختصاص شعبه‌ای ویژه برای رسیدگی به دعاوی ارز دیجیتال
اختصاص شعبه‌ای ویژه برای رسیدگی به دعاوی ارز دیجیتال – منبع: قوه قضائیه

این در حالی است که حجم پرونده‌های مربوط به ارز دیجیتال در حال افزایش است و اختصاص یک شعبه ویژه برای رسیدگی به تخلفات حوزه رمزارزها بعد از مدت‌ها بلاتکلیفی در این حوزه اجرا می‌شود.

ضرورت تخصیص شعبه ویژه برای رسیدگی به دعاوی ارز دیجیتال

اتحادیه اروپا با مشخص کردن مجموعه قوانینی تحت عنوان MiCA، قرار است در تاریخ ۳۰ دسامبر ۲۰۲۴ مجموعه‌ای از چارچوب‌های نظارتی در کشورهای اتحادیه اروپا پیاده‌سازی کند که علاوه‌ بر طبقه‌بندی برخی از دارایی‌ها و توکن‌های فضای رمزارزها، فعالیت کسب‌وکارها را مستلزم دریافت مجوز می‌کند و همچنین، الزاماتی برای وایت‌پیپر و اهداف پروژه‌ها را شامل می‌شود.

خبر خوش این است که در ایران نیز با توجه به افزایش تعداد کاربران کریپتویی، طبق تصمیم قوه قضائیه یک شعبه ویژه برای رسیدگی به دعاوی ارز دیجیتال راه‌اندازی شده است تا کاربران این حوزه، با امنیت بیشتری به فعالیت ادامه دهند.

عباس آشتیانی، پژوهشگر حوزه بلاکچین و رمزارزها، اختصاص یک شعبه ویژه برای رسیدگی به دعاوی ارز دیجیتال را یک گام مثبت توصیف کرد و گفت: «معتقدم انتخاب شعبه ۱۱۶۲ مجتمع قدس و اختصاصی شدن شعبه‌ای برای رسیدگی به پرونده‌های قضایی، قدم رو به جلو و مثبتی است. مدت‌ها است که کشور و مردم درگیر موضوعات مربوط به رمزارزها به‌عنوان کلاس جدید مربوط به دارایی هستند ولی متأسفانه شاهد وحدت رویه مناسبی در سیستم قضایی نسبت به این موضوع نبودیم. البته نمی‌شود خیلی به سیستم قضایی خرده گرفت چرا که در قوانین بالا دستی تعریف ماهیت این دسته از دارایی ها هنوز دچار خلأ است.
این اقدامات باعث می‌شود سوءاستفاده‌کنندگان آگاه شوند که واضح‌تر به تخلفاتشان رسیدگی خواهد شد و مردم نیز اعتماد کنند و بدانند رمزارزها ماهیت دارایی دارند و قابلیت پیگیری و شکایت از موضوعات مربوطه در دسترس آنان است.»

آدرس مجتمع قضایی قدس (دادگاه صالح رسیدگی به دعاوی ارز دیجیتال)

طبق وبسایت دادگستری کل تهران آدرس این مجتمع به شرح زیر می‌باشد:
مجتمع قضایی قدس، انتهای نیایش – جنت آباد شمالی – انتهای بلوار انصارالمهدی – روبروی دانشگاه سماء – ۴۴۳۷۰۲۴۳

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا