اخبار امنیتاخبار ایر دراپ

zkSynk شدیداً مورد انتقاد قرار گرفته است

zkSynk به دلیل عدم توانایی کافی در تشخیص تهدیدات Sybil مورد انتقاد قرار گرفت.

 

راه حل مقیاس‌پذیری اتریوم zkSync به دلیل فقدان اقدامات ضد Sybil برای ایردراپ توکن ZK مورد انتقاد قرار گرفته است.

کارشناسان صنعت بر این باورند که ایردراپ ممکن است توسط حملات Sybil به خطر بیفتد و منجر به توزیع غیرمنصفانه توکن و بی ثباتی بازار شود.

حمله Sybil زمانی رخ می‌دهد که یک نهاد چندین کیف پول ایجاد می‌کند تا به‌طور ناعادلانه توکن‌های توزیع‌شده را جمع‌آوری کند. این حمله باعث می‌شود که توکن‌ها به‌جای توزیع مساوی، در دست عده‌ای معدود متمرکز شوند.

در ۱۱ ژوئن، zkSync از برنامه‌های خود برای ارسال تقریباً ۳/۶۸ میلیارد توکن اصلی به جامعه رونمایی کرد که ۱۷/۵ درصد از عرضه ۲۱ میلیارد توکن است.

۶۹۵۲۳۲ کیف پول واجد شرایط شناسایی شدند که در هر کدام از آنها تا سقف ۱۰۰ هزار توکن وجود دارد.

با اعلام این خبر، این پروژه فهرستی از هفت معیار واجد شرایط بودن را نشان داد که برای کاهش خطرات در برابر حملات Sybil بسیار مهم است. اینها شامل تعامل با ۱۰ قرارداد هوشمند، معامله ۱۰ توکن ERC-20 یا واریز نقدینگی به پروتکل مالی غیرمتمرکز (DeFi) بود.

به گفته آدام کوکران، ایردراپ به خوبی برنامه‌ریزی‌ نشده بود.

کوکران ادعا می‌کند که معیارهای واجد شرایط بودن بسیار آسان است و فارمرها می‌توانند با استفاده از اسکریپت‌ها و ربات‌ها، این فرآیند را خودکار کنند. در مقابل، کاربران عادی ممکن است فقط با چند برنامه غیرمتمرکز (dapps) تعامل داشته باشند و تنها تعداد کمی از توکن‌ها را نگه دارند زیرا این پروژه نسبتاً جدید است.

بر اساس تخمین‌ها و با استفاده از داده‌های LayerZero، رقم ۱۳۵ میلیون توکن ZK ممکن است به‌عنوان آدرس Sybil شناسایی شوند. این والت‌ها احتمالاً توسط افراد یا نهادهایی که از ایردراپ سوءاستفاده می‌کنند کنترل می‌شوند.

zkSync نوشت: «Sybil اغلب کاربران واقعی را با فیلترهای خودسرانه حذف می‌کند.»

zkSync هنوز به هیچ یک از این ادعاها رسیدگی نکرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا