اخبار بیت کویناخبار تحلیلیتحلیل تکنیکال

آیا روند صعودی بیت کوین با نزدیک شدن به رقم ۲۵ هزار دلار ادامه پیدا می‌کند؟

با وجود اینکه بسیاری از شاخص‌های کلیدی روند صعودی را نشان می‌دهند، به نظر می‌رسد تحلیلگران در مورد این موضوع که آیا واقعا روند صعودی ادامه خواهد داشت یا خیر تردید دارند.

بر کسی پوشیده نیست که اقتصاد جهانی در طول سال گذشته روند ضعیفی داشته است. تا اینجا، دولت ایالات متحده در ۱۹ ژانویه به «سقف بدهی» خود رسید، یعنی کل مبلغ پولی که خزانه‌داری ایالات متحده می‌تواند برای تأمین مالی عملیات فدرال جاری خود به عنوان وام دریافت کند. این امر منجر به نگرانی‌های دوباره در مورد مشکلات مالی بیشتر و کاهش رشد اقتصادی شده است.

در آن سوی اقیانوس اطلس، بریتانیا نیز باچالش‌هایی روبرو بوده است. این امر با توجه به این واقعیت آشکار می‌شود که تعداد ورشکستگی شرکت‌های ثبت شده در سال ۲۰۲۲ به عدد ۲۲۱۰۹ رسید–افزایشی ۵۷ درصدی نسبت به سال قبل و بالاترین نرخ آن از سال ۲۰۰۹. علاوه‌بر این، صندوق بین‌المللی پول اخیرا گزارشی را منتشر کرد که نشان می‌دهد بریتانیا تنها کشور عضو گروه ۷ خواهد بود که امسال با رکود اقتصادی مواجه خواهد شد.

با این حال، در میان این همه ضرر، به نظر می‌رسد که بازار ارزهای دیجیتال طی ماه گذشته کمی قدرت گرفته است. در ژانویه، کل سرمایه این بخش از ۸۲۸ میلیارد دلار به حدود ۱/۱ تریلیون دلار افزایش یافت که نشان دهنده افزایش تقریباً ۳۲ درصدی بود. با تمرکز بر بیت کوین، در ۳۰ام ژانویه، این ارز دیجیتال پس از رکود ظاهری در حدود ۱۶۵۰۰ دلار در اغلب روزهای نوامبر و دسامبر، به ۲۴ هزار دلار افزایش یافت.

در واقع، سهم این دارایی از کل بازار اخیراً به ۴۴/۸۲ درصد رسیده است که بالاترین میزان از ژوئن سال گذشته است. معمولاً این عدد تنها زمانی به شدت افزایش می‌یابد که سرمایه‌گذاران شروع به محدود کردن سرمایه‌گذاری خود روی آلت‌کوین‌ها می‌کنند و در عوض برای سرمایه‌گذاری به سراغ بیت‌کوین می‌روند.

آیا رقم ۲۵ هزار دلار ایستگاه بعدی بیت کوین است؟

بیت کوین پس از دفاع موفقیت آمیز از قیمت هدف ۲۲۵۰۰ دلاری از ۲۰ ژانویه، سود حدوداً ۴۰ درصدی در بازه زمانی ۳۰ روزه نشان می‌دهد. این افزایش در بازار سهام نیز منعکس شده است، که اخیراً پس از کاهش محدودیت‌های کووید ۱۹ چین پس از سه سال کنترل شدید پاندمی، صورت گرفته است.

چارت قیمت بیت کوین ۳۰ روزه
چارت قیمت بیت کوین ۳۰ روزه – منبع: CoinGecko

علاوه بر این، طبق داده‌های ارائه شده توسط شرکت خدمات مالی Matrixport، در حال حاضر ۸۵ درصد از تمام فعالیت‌های تعهدی بیت‌کوین از طرف سرمایه‌گذاران نهادی آمریکایی انجام می‌شود که نشان می‌دهد فعالین اصلی این حوزه حاضر نیستند از بازار دارایی دیجیتال دست بکشند. بنابراین، برای درک بهتر آینده پیش روی این صنعت، کوین تلگراف با تیموتی تی شان، مدیر عملیاتی صرافی غیرمتمرکز مبتنی بر پلتفرم آولانچ، یعنی Dexalot ارتباط برقرار کرد.

تیموتی تی شان بیان کرد: «باتوجه به حجم اخبار منفی، افزایش اخیر بیت کوین در صنعتی که هنوز به‌طور کامل جایگاه خود را پیدا نکرده است، خبر هیجان‌انگیز مثبتی به‌حساب می‌آید. با این اوصاف، فکر نمی‌کنم این افزایش فعلی پایدار باشد و کاربران باید انتظار نوسانات بیشتری داشته باشند.»

در یادداشتی مشابه، فردریک فرناندز، یکی از بنیانگذاران برنامه تجاری DeFi DEXTools، به کوین تلگراف گفت که سال جدید می‌تواند برای بازار کریپتو صعودی باشد، تنها در صورتی که اقتصاد جهانی بتواند به نوعی بهبود یابد. دلیل این امر این است که تغییر روند در مقیاس بزرگ می‌تواند تقاضا را برای سرمایه‌گذاری‌های جایگزین بالا ببرد و نقدینگی را در بازار افزایش دهد.

درصورت افزایش عدم اطمینان اقتصادی به خاطر اعمال مقررات محدودکننده، ممکن است بازار نزولی باقی بماند. با این حال، اگر بیت کوین به رقم ۲۵ هزار دلار برسد، می‌تواند به افزایش اعتماد و پذیرش رمزارزها کمک کند که منجر به افزایش سرمایه‌گذاری و پذیرش گسترده دارایی‌های دیجیتال می‌شود.

شاخص‌های کلیدی بازار

به گفته لوک استریجرز، مدیر ارشد تجاری صرافی بیت کوین و اتر Deribit، بازار کریپتو به آرامی در حال بازگشت به منطقه سوددهی است. لوک استریجرز برای تأیید ادعای خود به کوین تلگراف گفت که بازار بار دیگر شاهد یک وضعیت کانتانگو (Cantango) است–وضعیتی که در آن قیمت معامله یک دارایی خاص در بازار فیوچرز از قیمت آن در بازار عادی بیشتر است. 

او گفت که شاخص انحراف دلتای ۲۵ درصد بیت کوین از بیش از ۳۰ درصد به زیر صفر رسیده است که یک شاخص صعودی است. معیار ذکر شده در بالا به تحلیلگران اجازه می‌دهد تا حرکت قیمت یک دارایی را پیش‌بینی کنند و همچنین نوسانات آتی را بر اساس برخی عوامل پیش‌بینی کننده تخمین بزنند. لوک استریجرز خاطرنشان کرد: «کاهش شاخص انحراف یک ماهه نشان می‌دهد که قراردادهای خرید گران‌تر از قراردادهای فروش هستند که یک سیگنال صعودی محسوب می‌شود».

او تاکید کرد که حجم معاملات بیت کوین و اتر دوباره در حال افزایش است، که نشانه مثبتی است؛ به خصوص اگر در نظر بگیرید که در پایان سال معاملاتی گذشته، قدرت روند حجم معاملات از بین رفته بود.

داده‌های حجم معاملات باز بیت کوین از فوریه ۲۰۲۲
داده‌های حجم معاملات باز بیت کوین از فوریه ۲۰۲۲ – منبع: Deribit

داده‌های حجم معاملات باز بیت کوین از فوریه ۲۰۲۲ – منبع: Deribit

علاوه بر این، لوک استریجرز خاطرنشان کرد که نسبت قرارداد خرید (PCR) در معاملات آپشن در اواخر ماه گذشته به پایین‌ترین سطح خود رسید. PCR شاخصی است که معمولاً برای تعیین احساسات پیرامون بازار آپشن از آن استفاده می‌شود.

تجزیه و تحلیل احساسات بازار 

تنها در هفته آخر ژانویه، دارایی‌های دیجیتال موجود در بازار شاهد جریان سرمایه انباشته ۱۱۷ میلیون دلاری بودند که بیشترین میزان در طول ۱۸۰ روز گذشته است. سرمایه‌گذاران وجوه را عمدتاً در پیشنهادات خرید مربوط به بیت کوین قرار می‌دهند که ۱۱۶ میلیون دلار از رقم فوق را تشکیل می‌دهد.

علاوه بر این، روند افزایش حجم سرمایه‌گذاری دیجیتال همچنان ادامه دارد و در ۳۰ام ژانویه به مرز ۱/۳ میلیارد دلار نزدیک شده است که ۱۷ درصد در مقایسه با ارزش سالانه آن افزایش داشته است. با این حال، سفارش‌های خرید بیت کوین حجم پایینی را نشان می‌دهند که به گفته محققان شرکت Coishares نشانه خوبی برای تمایل سرمایه‌گذاران نیست.

کیف‌پول‌های چند دارایی برای سومین ماه متوالی شاهد خروج پول بودند و این خروجی‌ها بالغ بر ۶/۴ میلیون دلار بود. این موضوع نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران بیشتری شروع به حرکت به سمت رمزارزهایی کرده‌اند که قبلاً مورد آزمایش قرار گرفته‌اند.

در نهایت، شاخص ترس و طمع کریپتو، ابزاری که به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند تا حرکات و احساسات بازار کریپتو را بسنجند، در حال حاضر ۶۰ است. این رقم نشان‌دهنده «طمع» است، یعنی مردم به دنبال خرید دارایی‌های دیجیتال هستند چون بر این باورند که ممکن است در آینده نزدیک کشش صعودی بیشتری داشته باشد. 

چه شرایطی پیش روی بازار است؟

از منظر کلان، تیموتی تی شان معتقد است که صندوق ذخیره فدرال به هدف نرخ نهایی خود نزدیک شده است–نرخ بهره خنثی که در آن قیمت‌ها ثابت هستند و نرخ بیکاری پایین است–که در حال حاضر کمی بالاتر از ۵٪ است. به نظر او، صندوق ذخیره این رقم را در طول سال حفظ خواهد کرد و در عین حال خاطرنشان می‌کند که هر گونه رکودی که در پیش است بسیار خفیف خواهد بود و نباید بیش از حد بر بازار کریپتو تاثیر بگذارد.

وی همچنین خاطرنشان کرد که به احتمال زیاد به زودی مقررات سختگیرانه‌ای اعمال خواهد شد که اگر به درستی انجام شود، می‌تواند کمک زیادی به روند بازار کند. شان گفت: «این صنعت صرفاً به‌خاطر وجود قوانین کاربردی می‌تواند به‌طور تصاعدی رشد کند و امکان پذیرش انبوه برای بیش از ۱۰ سال آینده را فراهم خواهد کرد.»

در نهایت، از نظر او، تلاش برای کاهش قیمت هم‌زمان با افزایش حجم معاملات (selloff) و همچنین چند مورد تقلب، لوریج بیش از حد و کنترل و نظارت ضعیف در سال گذشته، به بازسازی مجدد اقتصاد کریپتو کمک کرده‌اند. دلیل این امر این است که موارد ذکر شده می‌توانند به عنوان نمونه‌هایی تأثیرگذار به شرکت‌کنندگان اجازه دهند که مسئولانه عمل کنند و همچنین به شکوفایی این صنعت کمک می‌کنند.

بنابراین، با حرکت به سوی آینده‌ای با عدم قطعیت اقتصادی، باید منتظر باشیم و ببینیم چگونه چشم‌انداز بازار ارزهای دیجیتال به تکامل خود ادامه می‌دهد، به خصوص با توجه به اینکه نشانه‌هایی از یک کامبک جزئی در بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال بزرگ دیده می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا